Inlägg från: LindaJohansson81 |Visa alla inlägg
  • LindaJohansson81

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Bonanza skrev 2010-02-19 20:51:15 följande:
    Men om man prackar på en tjej en rosa prinsessklänning innan hon ens kan säga mamma så är det ok?
    Opraktisk klädsel.
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 20:55:07 följande:
    jo, men du precis som alla andra, ser världen genom könsglasögon.
    Generaliserar du inte nu?
  • LindaJohansson81
    Bam skrev 2010-02-19 21:01:32 följande:
    Jag har just nu en period när jag klär min lille son i muminkläder. Betyder det att han kommer växa upp och bli...Mark Levengood?
    Ha ha ha ha ha ha
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:07:26 följande:
    problemet är ju att det inte bara är du som fostrar ditt barn. Hela samhället hjälper till. Om du, hemma, fostrar ditt barn fritt från förväntningar så kommer hon/han fortfarande stöta på krav utanför hemmet. Krav på vad som är ok för flickor och vad som är ok för pojkar osv.
    Och då är frågan, vad ska DU göra åt det?
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-19 21:09:10 följande:
    läs ts. jag kompenserar.
    Jo men det komemr ju inte att räcka. Tänk om Ninja kommer i en period då hon BARA vill ha rosa kläder, ska du hindra hennes vilja då? DÅ är hon ju helt plötsligt inte en strak individ längre eftersom hon inte får besluta det själv.
  • LindaJohansson81
    Eisa skrev 2010-02-19 21:14:20 följande:
    Japp jag försöker uppfostra min son "mjukt" också Och jag vet att jag gjort mitt jobb när han kommer till dagis och kramar sina vänner
    Tänk om han helt enkelt inte gillar att kramas?
  • LindaJohansson81
    Veladis skrev 2010-02-19 21:36:59 följande:
    Du missförstår hela poängen. Det hnadlar inte om att göra om två kön till ett. Inte om att skapa likadana, androgyna varelser stöpta i samma form. Tvärtom! Det handlar om att frigöra sig från den klassiska flick-formen och den klassiska pojk-formen, dvs två former, och istället låta alla få möjlighet  attvara de individer de är = typ X gånger 100 000 upphöjt till 2 individuella varianter! Det inbegriper såväl pojkiga flickor, flickiga flickor, flickiga pojkar och pojkiga flickor, alla skalor däremellan. Hello Kitty blandat med Starwars, regnbågens alla färger osv valbara i önskad mix efter personlighet, inte efter vilket biologiskt kön man råkar ha fötts med. För det är ju så, vi föds till flicka och pojke - rent biologiskt, men vad som för tillfället räknas till "flickigt" och "pojkigt" bestämmer samhället. Därmed varierar det både med tid och rum. Du påpekar att flickor och pojkar ska ha samma rättigheter och möjligheter, inbefriper inte det också att man ska ha möjlighet att klä sig i vilken sorts kläder man vill utan att begränsas av könsroller? Utan att bli "rättad2 på något sätt av samhället?
    Du skriver "att man ska ha rättighet att klä sig i vilken sorts kläder man vill", tydligen så får man inte det, iaf inte ens barn, för då är man stereotyp, fast man vill att barnen ska få välja själva. {#lang_emotions_undecided}
  • LindaJohansson81
    Eisa skrev 2010-02-19 21:41:38 följande:
    Varför skulle han då krama sina vänner när han kommer till dagis?
    JAg menar bara att jag har uppfostrat mina söner på samma sätt, jag har en "tuff" kille som älskar att kramas med alla. Jag har en mjuk kille som INTE tycker om att kramas (bara ibland ;)). Så jag förstod inte var mjukheten satt med kramarna, hade han varit mindre mjuk om han inte gillade att kramas?
  • LindaJohansson81
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:43:35 följande:
    Men du förstår att du måste välja rätt, annars blir det fel!!!
    Alltså jag fattar verkligen inte detta, jag bestämmer det mesta här hemma, men kläder får de välja själva. De har fått ta på sig vad de tycker är fint, ibland har det varit de konstigaste kombinationer, men DE har fått bestämma iaf, det tycker JAG är viktigt
  • LindaJohansson81
    Bonanza skrev 2010-02-19 21:49:49 följande:
    Men det där är ju - ursäkta mig - rätt mycket skitsnack. Eller vill du påstå att du har köpt hem precis alla sorters kläder och lagt upp så att de får välja helt fritt? Alla väljer åt sina barn i viss mån.
    Alltså de har fått välja av de kläder som funnits hemma. Naturligtvis.

Men det har funnits tjej/kill plagg ALLTID i en enda röra, mycket har jag fått ärvt av kompisar.

Men äldste sonen väljer dock ALLTID sina kläder själv, han är nämligen med o handlar.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!