Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
skunkråtta skrev 2010-02-19 21:02:28 följande:
Jo tack jag är skolad inom både psykologi och pedagogik. Men jag anser fortfarande att vi inte kommer att få ett mer jämställt samhälle genom att klä pojkar i rosa och ge flickor tröjor med grävskopor. Barn utvecklar personlighet och självkänsla genom att få vara sig själva inte genom att styras med järnhand åt det håll föräldern anser lämpligt. Mina döttrar har klätts i både "flickiga och pojkiga" kläder från det att de var spädbarn, yngsta tjejen (5 år)har just nu bara "pojkytterkläder" men använder gärna prinsessklänningar och jag har aldrig märkt att människor bemöter dem på olika vis beroende på deras klädsel.Jag tror också att man ser lite det man vill se och vill man se att människor dömer barnen efter klädesel så tolkar man in det i alla situationer. Mina barn har knappast fått färre möjligheter att utveckla sina personligheter för att jag låtit dem välja prinsesskläder och inte enbart grävskopor...Barn behöver frihet, genom frihet sker utveckling och med tanke på alla krav som ställs från samhället på olika nivåer anser jag att det är otroligt viktigt att barnen får stöttning hemmifrån att våga vara sig själva och inte bara vara de som vi föräldrar hellst skulle vilja att de var.Tanken med kompensatorisk fostran är att skapa balans.