Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

logg81 skrev 2010-02-20 08:28:14 följande:
    Barn ska få vara barn. Oavsett kön så ska allt politiskt bort ifrån dom. Jämställdhet i all ära... Jag kommer aldrig använda min dotter som något slags valplakat där mina åsikter i en tuff debatt genomsyras. Hon är flicka och hon har hela och rena kläder. Hon har allt från Spiderman till Hello Kitty. Hon har nytt och begagnat. Klänningar och byxor. Hon leker med bilar och med dockor. Hon har rosa och hon har blått... Min dotter är ett barn och aldrig att jag skulle ens tänka tanken att visa min åsikt via henne. Jag har en alldeles utmärkt talförmåga jag kan använda själv. (Eller via skrift). Och skulle jag vilja skylta med mina åsikter för omvärlden kan jag klä mej själv i killavdelningens kläder... Jag köper kläder som jag tycker är fina och som jag tror är funktionella till min tös. Någon jämställdhetstanke finns inte bakom mina inköp. Hennes behov går före politik...
    Fast som förälder måste man kanske engagera sig i hur sammhället ser ut, om man anser att det bör förändras till det bättre när våra barn en gång ska ta över. Man vill lämna ett gott arv, man vill ha bidragit till att ha skapat en bättre plats. Därför tycker int jag att man kan säga att "allt politiskt ska bort ifrån dem". Däremot inte heller sagt att man ska använda sina barn som "någon slags valplakat". men gör man verkligen det bara genom att strunta i vissa normer? Mina åsikter är att man som människa ska kunna klä sig i kläder man tycker är bekväma och fina oavsett vilket kön just det plagget anses tillhöra. jag gör så själv, min sambo gör så och vi applicerar det på våra barn. Jag kan inte säga att någon jämställdshetstanke alltid finns bakom mina inlöp - men samtidigt låter jag traditionella könsroller begränsa mina inköp. jag går inte ut och shoppar med tanken "nu ska jag handla jämställt och könsöverskridande" men hittar jag något som jag gillar till mig eller till barnen så köper jag det, oavsett vad plagget heter, vilken färg det har och vilken avdelning det hänger på. Det tycker inte jag är att agera valplakat. Det tycker jag är att vara en hälsosamt fritänkande individ.
  • Veladis
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 10:43:32 följande:
    Åk till Libanon, Syrien, Irak, Iran, Saudi osv så lär du se att "klänning" kan både män o kvinnor ha..
    Fast där har plagget en annan funktion. Det är ett långt, svalt plagg för varma dagar.
    I sverige har långa klädningar använts av båda könen, men den "moderna" klänninen har varit ett flickplagg. Den har i mångt och mycket hindrat flickor från att kunna leka etc som pojkar, dels genom sina fysiska egenskaper, dels genom att flickor skulle vara "fina" och inte smutsa ner sig. Min mormorsmor berättade att när hon var liten skulle inte flickor ens ha underbyxor. Livstycke, klänning och långstrumpor. Hon var så avundsjuk på sina bröder som kunde åka skidor. Om hon skulle ha dristat sig att prova hade hon dels blivit utskrattad, dels fått snö upp på bara stjärten... Det är något att tänka på när man klär sina småtjejer i sekelskifteinspirerade söta Madickenklänningar" med massa tyg och volanger.
    Mormorsmor blev f ö traktens första kvinnliga politiker sedan...

Själv har jag iofs kört Saudi-stilen på somrarna. 2-3 storlekar för stor t-shirt blir en perfekt "klänning" till toddlare stekheta sommardagar. men sällan annars.
  • Veladis
    Lillly skrev 2010-02-20 11:05:48 följande:
     Det blir ju för mycke åt det andra hållet.. ska killar ha kitty klänningar eller är det bara tjejer som ska ha spider-man jeans???
    Ska och ska - men varför hinda killarna som faktiskt vill ha Hello Kitty-klänningar, eller bemöta dem med hån och skratt?
  • Veladis
    trädis skrev 2010-02-20 11:09:44 följande:
    fast i TS fall tolkar inte jag det som att vi pratar om vad barnet vill. hon skriver "när JAG köper kläder". "När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter". Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) "
    Jo, men jag har aldrig sagt att jag gör precis som TS.
  • Veladis
    Thorla skrev 2010-02-20 11:11:09 följande:
    Jag tycker rubriken var lite missvisande. Min lilla tös kommer få ha klänning, rosetter och gud vet vad. För att hon är en flicka!
    Är det inte trevligare att hon får ha klänning etc för att hon vill det och trivs i det? Inte specifikt för att hon är flicka?
  • Veladis
    Lillly skrev 2010-02-20 11:11:18 följande:
    Skulle min son vilja ha det så får han gärna prova syrrans hemma... men jag skulle inte låta honom gå till skolan i det eftersom han skulle bli retad till 100% och varför skulle jag låta honom utsätta sig för det?! Sånt kan aldrig leda till nått bra att låta en pojke stå ensam och förklara att det är inget fel i det för en hel skola
    Varför tror du att han skulle bli till 100% retad? Av vem då? Varför?

Jag arbetar med barn och min erfarnhet är att de starka individer som vågar sticka ut från dylika normer sällan blir retade.
  • Veladis
    Lillly skrev 2010-02-20 11:17:54 följande:
    Nu verkar du prata om små barn, jag menade mer när dom kommer upp i 8års åldern. Har du sett pojkar i klänningar??!
    Ja, jag har sett pojkar i klänningar. Inte 8 åringar i klänning, men 6-åringar i kjol, t ex. Min egen snart 4-åring har klänning ibland, särskilt när han vill dansa, men på min födelsedag sist hade han t e vanlig klänning. En mjuk tunikavariant i trikå, grön, som han har ärvt av syrran.
  • Veladis

Och OM en åttaåring väljer att ha klänning till skolan så tyder det på väldigt stark vilja, eftersom en åttaåring sällan har missat hur samhällets stereotyp pojkmall...

• Veladis
    fru vanheden skrev 2010-02-20 11:21:32 följande:
    Klä era barn som ni vill! Rent ut sagt så skiter jag i det... Jag klär mina barn som jag och som de vill... Dottern = tjejkläder sonen=killkläder (förutom armekläder, disneyteman, dödskallar osv) Jag blir så jäkla arg att detta är så imla viktigt men det som är viktigast glömmer ni! Uppfostra barnen med massor av kärlek så att de blir fina empatifulla människor.. Låt inte barnen somna ledsna.. Alla mina barn somnar tillsammans med mig så länge de vill.. Ingen har gråtit sig till sömns... Vi svär inte, vi sätter barnen främst, osv.. Barnen är planerade efter trygg hem miljö, De vet att de är trygga och älskade otroligt mkt! De får inte titta på dokusåpor, stimmade barnprogram, Vi gör så mkt tillsammans, Detta är f*n så mkt viktigare än färgen på tröjan.. Mina barn lär sig att alla är lika viktiga! Vare sig de är killar eller tjejer eller annorlunda! De får gråta och visa känslor.. Min dotter har rätt att bejaka sin flickiga sida om hon vill det.. Hon ska aldrig behöva känna sig skyldig för det!
    Men var har vi sagt att detta är oviktigt!

Färgen på tröjan är inte det viktigaste i livet - men att få vara den man är oavsett hur samhället tycker att man ska vara - det är livsviktigt. Och tyvärr ingår färgen på tröjan i det konceptet...
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!