trädis skrev 2010-02-20 11:54:48 följande:
det finns ingen större anledning i att klä vuxna människor i annat är praktiska, bekväma och estetiskt tilltalande kläder heller. och det är väl så vuxna klär sig? varför itne göra samma sak med barn? själv gillar jag att klä mig kvinligt, ska jag neka min dotter det då? självklart ska väl barn få reda på vilka konsekvenser deras val och handlande kan få? eller menar du att man bara ska sätta på sin pojke klänning en dag och låta honom uppleva verkligheten utan förvarning? för hur gärna ni än vill få det till att det är helt okej att sätta klänningar på pojkar så ÄR det inte vanligt och det tillhör det onormala.
Jag tycker det är fel att klä en liten flicka kvinnligt för hon är ingen kvinna! Hon är ett barn, av kvinnokön möjligtvis. Hon har inga bröst, ingen markerad midja, inga rundade höfter. Hon har ett brns kropp som liknar tusentals andra andra och är olika tusentals andra, men olikheterna och likheterna beror inte på barnens kön i den här åldern.
Man ska inte "sätta på sin pojke klänning", men han ska själv få ha valet, om han skule vilja. En liten pojke i klänning väcker möjligtvis några subtil muntra reaktioner, men inte så mycket mer. Oavsett inskränkthet så har de flesta iallafall folkvett. En lite äldre pojke som väljer klänning gör det förmodligen för att han vill, och inte för att han inte har koll på könsnormer. Som sagt, barn är smarta. och ett äldre barn som agerar av fri vilja mot normen är ett starkt barn med god självkänsla, och klarar av eventuella rekationer. Om de ens uppkommer.
Sen tycker jag man ska ta sig en funderare på varför klänning på pojkar anses som onormalt och varför det alltid måste vara så. Vem bestämmer?