Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Veladis skrev 2010-02-19 21:36:59 följande:
    Du missförstår hela poängen.Det hnadlar inte om att göra om två kön till ett. Inte om att skapa likadana, androgyna varelser stöpta i samma form. Tvärtom! Det handlar om att frigöra sig från den klassiska flick-formen och den klassiska pojk-formen, dvs två former, och istället låta alla få möjlighet  attvara de individer de är = typ X gånger 100 000 upphöjt till 2 individuella varianter! Det inbegriper såväl pojkiga flickor, flickiga flickor, flickiga pojkar och pojkiga flickor, alla skalor däremellan. Hello Kitty blandat med Starwars, regnbågens alla färger osv valbara i önskad mix efter personlighet, inte efter vilket biologiskt kön man råkar ha fötts med. För det är ju så, vi föds till flicka och pojke - rent biologiskt, men vad som för tillfället räknas till "flickigt" och "pojkigt" bestämmer samhället. Därmed varierar det både med tid och rum.Du påpekar att flickor och pojkar ska ha samma rättigheter och möjligheter, inbefriper inte det också att man ska ha möjlighet att klä sig i vilken sorts kläder man vill utan att begränsas av könsroller? Utan att bli "rättad2 på något sätt av samhället?
    haleluja!
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Bonanza skrev 2010-02-19 21:38:53 följande:
    Eller så kanske man erbjuder sina barn allt, istället för att avgränsa. Det är det absolut vanligaste när det handlar om de här frågorna.Vad är det för fel att erbjuda allt? Alla styr sina barns smak och tycke när det gäller kläder. Du med.
    tydligen styr man bara om man avviker från normen.
  • Lady Dahmer
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:45:31 följande:
    Jasså, det tycker inte jag. Men jag tror inte att man uppnår något genom att bara göra tvärt emot heller.
    fast jag gör inte tvärtom heller. Jag kompenserar och tillför och breddar.
  • Lady Dahmer
    Bonanza skrev 2010-02-19 22:12:57 följande:
    Gör du? Jag älskar henne. Om jag inte hade trott på mångfald och variation så hade jag lätt köpt såna kläder hela tiden. Men så tycker väl inte feminister, eller? (Bara för att förtydliga, det var ett skämt utifrån den stereotypa bild av feminister folk har)
    här har du en till som älskar hello kitty!
  • Lady Dahmer
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:59:25 följande:
    När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter". Du väljer ju bort, fortsätter du med det om hon själv vill välja dessa kläder är det enligt mig absolut att göra tvärt om. Genom att välja så begränsar du din dotter.
    nja. väljer bort och väljer bort. Det är ju knappast ett behov barn har att ha klänning eller rysh-pysh. Det finns massvis med saker jag isåfall "valt bort". Mitt barn har inte päls eller kläder som är djurmönstrade heller till exempel.

Inte heller har hon kläder i
    - polyester
    - läder
    - pvc
    - nylon
    - ull
    - genomskinligt/nät
    - jeans
    - spets

Hon har dessutom inget som är:

- neonfärgat
    - pastell
    - svart
    - grått

och ska vi gå vidare till leksaker så har hon ingen:

-barbie
    -mylittlepony
    -pippidocka
    -superhjältegubbar
    -dockhus
    -klossar
    -dockvagn

osv i all oändlighet

jag ger henne heller inget:
    -kött
    -ris
    -rödbetor

osv i alla oändlighet.

och jag kommer fortsätta bestämma över de inköps som görs eftersom att det är jag som är förälder, inte hon.
  • Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-19 23:06:40 följande:
    Jag har inte läst några kommentarer. Och är bara nyfiken på det här med kompensatorisk pedagogik. "Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön."Jag bara funderar lite på om man inte hämmar möjligheterna fast tvärt om. Varför överösa en pojke med  typisk "tjejiga" kläder och prylar. Och tvärt om med tjejer.Kan man inte bara låta barnen bestämma mer. Nu blir de ju styrda åt ett annat håll bara.. Eller?Är bara nyfiken
    tvärtom. eftersom att resten av samhället styr dem åt ett håll så försöker man som pedagog eller förälder styra dem åt andra. Då blir det balans, det hamnar kanske om man har tur i mitten.
  • Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-19 23:17:45 följande:
    Nej, jag tycker det låter jättekonstigt. Jag blev aldrig nekad något istället. Jag var i sig en ganska pojkig tjej. Men jag lekte med barbie, dockor och klädde mig i prinsessklänningar. När jag inte var ute och trampade runt på min traktor vill säga. Jag fick välja själv. Ville jag vara prinsessa fick jag det, och ville jag vara pirat gick det också bra :)Valmöjlighet tycker jag är jämställt nog.
    "pojkig" tjej? bara att du säger en sån sak är ju nedslående och påvisar min poäng med de olika förväntningarna man har på könen.
  • Lady Dahmer
    AnnaT skrev 2010-02-20 00:02:33 följande:
    För att jag inte tycker att killar ska ha det, för att rent ut sagt bögigt.Nej det skulle min dotter inte heller får ha.Mina barn är precis lika mycket värda bara för att jag vill att min dotter ska ha tjej kläder och min son kill kläder betyder verkligen inte att någon är högre rank!!!!

buuuuu

• Lady Dahmer
    Mamasita skrev 2010-02-20 00:06:55 följande:
    Ha ha ha!! som om det skulle spela nån roll - om man har en kraftfull tjej som älskar rosa men som styr å ställer "killaktigt" så är det lika mycket som en kille i rosa.. En mespropp till tjej med bruna kläder är lika mesig som en kille i bruna kläder.. Man blir det man blir!Jag är strängeligen uppfostrad EXAKT enligt Lady Dahmer's stackars Ninja.. Jag hoppas, hoppas, hoppas att Ninja kommer att tvinga sin stränga mamma att köpa rosa tyllkjol och glittrande Hello Kitty och ställa till med ett jäkla helvete för att få det.. Annars, kan jag säga, har Lady Dearest fullkomligt misslyckats med sitt sociala experiment hon utsätter sin dotter för. Vågar hon inte säga emot och vågar hon inte gilla det som mamma inte gillar så är hon underkuvad och DET vore psykisk misshandel..Länge leve barns egna viljor!!Länge leve barns egna färgkombinationer!!Länge leve ALLA färger och former och attiraljer!!Vi kan vara lyckligt lottade att vi bor i Sverige där vi har möjligheten att låta våra barn klä sig som de vill.. Tänk på det.
    du har verkligen inte förstått ett jota. Men tack för din input!
  • Lady Dahmer
    Ja det är ju för synd om stackars lilla begränsade och kuvade Ninja.....

till skillnad från alla andra fria pojkar och flickor som får välja själva:

Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!