Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Fru vanheden: jag vet att inte det hör till den här tråden, men jag har med både hopp och förtvivlan följt dina trådar. Din kommun drar alla av samma sort över en kam, utan att se till individen. Och det är just det som är kärnan här också, ser du inte det? Varför måste människor klumpas ihop i stereotyper med en massa förutfattade meningar runtikring - istället för att man ser individen och dess möjligheter? Oavsett om det gäller ett funktionshinder eller barnets kön?

• Veladis
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 11:28:29 följande:
    Ehh när du är 8 år så går man i skolan, och SER vad de andra barnen har på sig.....
    Ja? Och vill man ändå ha klänning så tyder det på rätt stark karaktär, eller hur?
    Lillly skrev 2010-02-20 11:28:47 följande:
    Om det inte bara handlar om barn så skulle jag inte tända på min man i klänning!
    Kilt är iofs det sexigaste plagg jag vet. För att inte tala om en halvnaken man på en strand, endast ikläd sarong... Men alla är vi olika.
  • Veladis
    fru vanheden skrev 2010-02-20 11:31:22 följande:
    Skulle inte vilja se min man i klänning...!! Men vissa tycker det är ok att prova på sina egna barn, synd om barnen...
    Eller så väljer barnen det helt själva. Synd om man nekar dem bara för att de har fel kön.
  • Veladis

Pojkavdelningar och flickavdelningar finns för att affärrna ska få sälja mer.
    Eftersom pojka och flickor har väldigt lika kroppar till preoubertal ålder så är det egebtligen totalt onödigt. Det handlar bara om hur flickor och pojkar ska framtonas enligt gängse könsnorm - flickor ska vara söta, rara oc fina, pojkar tuffa, coola och hårda. Det har inget med passform att göra. Möjligtvis för kalsonger och trosor för barn som slutat med blöjor. Det där lilla snoppvecket i ffram fyller sin funktion har jag märkt. Men för småbarn är snoppen och snippan det enda som skiljer rent fysiskt.
  • Veladis
    trädis skrev 2010-02-20 11:36:56 följande:
    jodå, om samhällets normer är felaktiga. jag ser inte felet i att ha olika avdelningar på kläder för män och kvinnor. vi ÄR olika i kropparna oavsett hur jämställt folk än vill ha det.
    Men småbarn är ju inte olika varandra i kroppen? Förutom precis mellan benen.
    Så, det enda riktigt motiverade plagget med utstuderad könstillhörighet tycker jag är kalsong med snoppveck.
  • Veladis
    fru vanheden skrev 2010-02-20 11:39:03 följande:
    Har aldrig nekat mina barn något för att de har fel kön.. Min dotter som är åtta leker hellre med dinosaurier än barbie.. Min son leker helst med pippi långstrump och använder sina fina pippi kläder.. Jag tycker att det som är ännu viktigare är barnen.. Att de får en trygg och kärleksfull uppväxt.. Man läser här på fl om alla som skaffar barn till höger och vänster även om inte bägge föräldrarna vill ha ett barn, ekonomin är i botten, barnen får skrika sig till sömns för att lära sig somna själva.. Barn ska bli självständiga så tidigt som möjligt.. Tycker att så många glömmer vad som egentligen är viktigt... Och ofta när det handlar om genusuppfostran så är det med kvinnor som i sig själva inte är trygga med sitt kön eller män som inte heller är det.. Min son skulle aldrig få leka med pistoler eller ha militärmönstrade kläder.. Inte min dotter heller.. Det handlar inte om deras kön utan en självklart sund uppfostran
    Vad bra!
    Men, som sagt, det ena utesluter inte det andra.

Och din teori kring genusuppfostran har jag aldrig sett belägg för. Men jag tycker fö att man ska vara trygg i sig själv och inte i "sitt kön". jag är mer än ett kön.
  • Veladis
    trädis skrev 2010-02-20 11:42:58 följande:
    oj, när jag  hör dina inlägg så får jag nästan påminna mig själv om att det är såna basala grejer som KLÄDER vi pratar om, för du får det till att låta som om vi pratar om värre saker visst ska barn uppmuntras som vill gå sin egen väg. men de ska också vara medvetna om att det inte anses vara det normala att manliga släktet går i kjolar och att de därför kan få reaktioner på sitt klädval. så ser verkligheten ut, och jag ser ingen anledning att hålla mina barn i en bubbla och låtsas som att det inte finns skillnader mellan kill och tjej kläder.
    Men hör du inte hur motsägelsefullt det låter?
    Man ska uppmuntra dem att gå sin egen väg, men de ska varnas om de avviker från det "normala"?
    Barn är inte dumma. Ett barn som har fått fria val när det kommer till kläder av sina föräldrar får säkert endera vägen höra vad som är normalt eller inte i allafall. Men ett barn som har fått fria val har troligen ett vidare perspektiv och en större toleransnivå. Man blir inte smittad av killbaciller om man har en "killtröja". Snoppen ramlar inte av alernatvit, man blir inte bög, om man har en klänning som kille.

Vuxna män och vuxna kvinnor skiljer sig i kroppen på ett sätt som barn inte gör. Det finns ingen större anledning att klä barn i något annat än praktiska, bekväma och gärna på något sätt för barnen estetiskt tilltalande lekkläder. de har inget att dölja, inget att framhäva. De är barn helt enkelt. Inte nödvändigtvis blivande män och blivande kvinnor redan vid 2-3 års ålder.
  • Veladis
    trädis skrev 2010-02-20 11:54:48 följande:
    det finns ingen större anledning i att klä vuxna människor i annat är praktiska, bekväma och estetiskt tilltalande kläder heller. och det är väl så vuxna klär sig? varför itne göra samma sak med barn? själv gillar jag att klä mig kvinligt, ska jag neka min dotter det då? självklart ska väl barn få reda på vilka konsekvenser deras val och handlande kan få? eller menar du att man bara ska sätta på sin pojke klänning en dag och låta honom uppleva verkligheten utan förvarning? för hur gärna ni än vill få det till att det är helt okej att sätta klänningar på pojkar så ÄR det inte vanligt och det tillhör det onormala.
    Jag tycker det är fel att klä en liten flicka kvinnligt för hon är ingen kvinna! Hon är ett barn, av kvinnokön möjligtvis. Hon har inga bröst, ingen markerad midja, inga rundade höfter. Hon har ett brns kropp som liknar tusentals andra andra och är olika tusentals andra, men olikheterna och likheterna beror inte på barnens kön i den här åldern.

Man ska inte "sätta på sin pojke klänning", men han ska själv få ha valet, om han skule vilja. En liten pojke i klänning väcker möjligtvis några subtil muntra reaktioner, men inte så mycket mer. Oavsett inskränkthet så har de flesta iallafall folkvett. En lite äldre pojke som väljer klänning gör det förmodligen för att han vill, och inte för att han inte har koll på könsnormer. Som sagt, barn är smarta. och ett äldre barn som agerar av fri vilja mot normen är ett starkt barn med god självkänsla, och klarar av eventuella rekationer. Om de ens uppkommer.

Sen tycker jag man ska ta sig en funderare på varför klänning på pojkar anses som onormalt och varför det alltid måste vara så. Vem bestämmer?
  • Veladis

De flesta som säger sig "inte har fördomar" bemöter i allafall omedvetet flickor och pojkar olika när det kommer till kritan. På många förskolor där man satt igång genusarbete har personalen först tyckt att det har varit onödigt - "vi behandlar ju redan pojkar och flickor lika". Men när de sedan filmas etc och får se sig själva inser ju att de också hamnar där hela tiden; i stereotypträsket. Tjejerna får beröm för att de är fina och duktiga, killarna tillåts ta mer plats. Osv

Jag tror att det är dags för lite Magnus Betnér i tråden:

Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!