Inlägg från: LindaJohansson81 |Visa alla inlägg
  • LindaJohansson81

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

Bam skrev 2010-02-19 21:55:22 följande:
    Tänk att mina är det med. Trots att dom är pojkar.
  • LindaJohansson81
    sjögurka 79 skrev 2010-02-19 22:16:57 följande:
    Jo jag har förstått att NÅN måste gilla den där pissemissen för den är ju överallt *fasar till den dag då min dotter själv ska välja vilka kläder vi ska köpa*
    Usch jag har tur som inte har nån tjej som VILL ha Hello Kitty, så fuuuult!
  • LindaJohansson81

Ludvig tittar på ishockey, han älskar det. Det är kört. Stackars barn :/

• LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 00:34:14 följande:
    det beror på. om han var blyg och försigkommen, ja - men annars hade jag uppmuntrat det stereotypiska flickiga. det är inte dåligt för pojkar att lära sig kommunicera mera, vara känslomässiga, empatiska och omvårdande. Eller att kunna sitta och pyssla stilla, ta det lugnt eller något annat som traditionellt ses som kvinnligt. Det som flickorna får en överdos av i förskolan och från samhället i stort. och det är inte dåligt att uppmuntra våra flickor att ta för sig, stå på sig, höras och synas. Flickor är ofta tränade i att sätta relationern främst och väljer därför kanske som kompisen. De behöver träna att göra självständiga val.
    Det låter som du tror att pojkar kommer från en annan planet. Du beskriver mina söner.
    FAST de spelar hockey och fotboll. Och har pojkkläder.

ALltså ditt tänk går lite långt nu...
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 01:26:28 följande:
    barn i förskolan och yngre mobbas inte så jag utgår från att vi pratar om skolbarn nu. Om du ser en pöjk på sju bast i en hello kitty tröja så kan du nog vara säker på att han valt den själv.
    OHHHHHHHHHHH när min son väljer sina kläder är det FEL, men om en kille som är 7 väljer en Hello Kitty tröja då ä'r det RÄTT.

Dubbelmoral.
  • LindaJohansson81
    Bam skrev 2010-02-20 08:34:30 följande:
    Men om samma pojke kommer med en spiderman tröja så är det föräldrarna som tryckt den på honom? Märkligt.
    Ja det är detta som jag tycker är dubbelmoral. Min 6 1/2 åring gillar inte rosa kläder, ej heller turkosa färger, eller kläder med djur på. Även att han hade de kläderna INNAN så tycker han inte om dem nu. Vad har hänt med egen smak? Egen vilja?
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 10:38:03 följande:
    det är svårare att gå emot en norm för ett barn än det är att följa den utan eftertanke. det är modigare för ett barn att ta ett beslut MOT rådande könsnorm (för en sjuåring VET att han kommer få höra) än det är för ett barn att ha det som alla andra har. inget val är FEL, men man bör fundera på vart valet kommer ifrån och just hur "fritt" det är.
    Jaha så har man en fegis med generalisering så et skriker, som vanligt.
    Anser fortfarande att det ÄR dubbelmoral.
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 10:41:22 följande:
    det som stör mig med klänningar är att det är ett segregerat plagg. Jag vill inet klä min unge i nåt som är reserverat för ett kön. det känns så jävla fel. Om jag bortser från allt gulli gull och awwwwww hon får då jag tryckt på na nåt stereotypt, så är det en av anledningarna, sen så tycker jag att det ÄR opraktiskt med så mycket tyg. SJälv fastnar jag i dörrar och möbler bara jag har en tunika liksom. Ungarna leker ju ganska vilt, för mig känns det som att en massa tyg bara är en riskfaktor.
    Åk till Libanon, Syrien, Irak, Iran, Saudi osv så lär du se att "klänning" kan både män o kvinnor ha..
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 10:43:38 följande:
    så du menar att du inte ser nån generell skillnad i beteende mellan pojkar och flickor?

Nej inte när de är så små som MINA barn är märker jag ingen skillnad.
  • LindaJohansson81
    Lady Dahmer skrev 2010-02-20 10:50:10 följande:
    jag har inga planer på att flytta dit. I sverige så är klänningen reserverad för tjejer.
    Tomas Di Leva skulle nog bli ledsen i ögat nu!
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!