Tygtiiger skrev 2010-02-20 23:52:24 följande:
Det går åt andra hållet också. Just nu gillar min son rosa, han har alltid gillat glada, starka färger, i synnerhet rött och gult, och brukar få välja inom rimliga gränser. Det är ju han som ska ha kläderna, så då får han ju vara med och påverka. Jag vägrar ta på honom saker av dålig kvalitet, han får inte klä sig som en liten soldat och han får inte ha tröjor med rent motbjudande tryck, men i övrigt så får han välja rätt mycket. Det blir ju ett problem när han vill ha rosa. För om han väljer en rosa jacka så kan jag ge mig fan på att en massa mammor kommer att höja på ögonbrynen och tro att jag är en jävla pretto-mamma som tvingar på sonen rosa för att visa hur jämställd jag är och "använda honom som reklampelare för mina åsikter". Idioter. Men otrevligt ändå. Det andra problemet är att han kan få skit för det av äldre killar som gnölar om att det är en tjejfärg och mesigt, varpå barnet kommer hem och är ledset och inte längre vill ha sin jacka, och jag får köpa en ny dyr och han har lärt sig den onda läxan att han inte får ha vissa saker som han tycker om. Det blev aldrig något problem ity han valde en röd höst- och vårjacka och en blå vinterjacka. Och inget barn har kommenterat när han bär sin svarta hello-kitty-keps, tvärtom så krävde omedelbart hans bästa kompis en likadan. Men vuxnas fördomar om att lila och rosa är förbehållet flickor ställer till problem för de killar som gillar rosa eftersom det anses lite fjolligt och fel för pojkar att gilla flicksaker, flickor kan gilla killsaker och vara tuffa men tvärtom går inte. Tjejsaker har liksom lite lägre status så en kille i rosa klär ner sig och det är tydligen oerhört provocerande om man låter sina oskyldiga barn förnedra sig själva så.
Jag hade blivit överlycklig om min äldsta son hade velat bära en rosa/grå skjorta som hänger i garderoben men det är tokstopp, hade blivit lika glad om han hade velat bära sin brandgula tröja med igelkottar på, men likaså där är det tvärstopp. KNAPPT jag får på honom sina turkosa tröjor (som han passar så braaaa i).
Fråga mig inte varför, det är väl nån fas, för INNAN så kunde han ha på sig vad som helst.
Den lille älskar Lila! Turkost! Mintgrönt!Gult! Rött! han vill BARA ha färg.
De har haft tillgång till samma kläder båda två.
Jag hade inte KUNNAT sätta på Ludvig/ LOve en rosa jacka vilket är synd, anledningen att jag inte kunnat göra det är för att där jag bor så vet föräldrar knappt vad genus är, och det had blivit negativa reaktioner).
Jag anser inte att det är fjolligt med rosa, utan tycker nog att den färgen är SNYGGARE på killar än på tjejer...