Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

nej fan.... ungen har inte nån flamencoklänning! Bör jag införskaffa en bums? Kanske en stor sombrero? Jag vill ju inte att hon ska hämmas och begränsas på nåt sätt.

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:23:11 följande:
    Tja, du kan ju fortsätta fjanta dig eller inse att du är inkonsekvent.
    jag tror inte man mpste köpa varje plagg som finns i varje material och varje mönster för att bredda rollerna och ge barnet fler möjligheter. Och jag tror inte att man måste köpa varje sorts leksak för att inte anses begränsande och inkonsekvent

Jag tror det räcker med att köpa kläder i lekvänliga modeller och material i regnbågens alla färger. Och jag tror det räcker med att man ser till att det finns ett varierat utbud i leksakslådan.
  • Lady Dahmer
    Parenthood skrev 2010-02-20 01:23:16 följande:
    > Hur breddar man rollerna genom att inte tillåta sina barn vissa saker?Så pojken har själv valt sina hello kitty kläder? Det är inte så det framställts.> det beror ju på personligheten hos barnet. Men det blir inte mobbat för > att det har hello kitty på sig. och personligheten byggs upp under barnets uppväxt, hur barnet behandlas påverkar personlighete. Om man t.ex. sätter hello kitty på en pojke och han i sin omgivning upplever att han anses annorlunda riskerar skapa en mycket osäker personlighet, som i sin tur riskerar bli till ett mobboffer, särskilt den dan han kommer till skolan klädd i hello kitty.
    barn i förskolan och yngre mobbas inte så jag utgår från att vi pratar om skolbarn nu.

Om du ser en pöjk på sju bast i en hello kitty tröja så kan du nog vara säker på att han valt den själv.
  • Lady Dahmer
    Parenthood skrev 2010-02-20 01:24:17 följande:
    på alla sätt
    det var inget svar. Vad är det som sker och på vilket område hämmas han? Vad har det för negativa konsekvenser för hans utveckling?
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:24:55 följande:
    Vad är det för skillnad på en klänning och en tunika? Varför kan man inte leka iklädd en klänning? Min dotter har inga som helst problem med det, dock har hon ingen flamencoklänning eller rosa spets.
    har hon ett par byxor under eller är det strumpbyxor/leggins som gäller? i det senare fallet så är de inte lika hållbara och uppmuntrar lugnare lekar.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:30:49 följande:
    Beklagar, men du är inkonsekvent. Du pratar om kompensatorisk uppfostran, du pratar om att inte ge din dotter vissa plagg. På vilket sätt ger du henne en valmöjlighet att även kunna välja könsstereotypt?
    den möjligheten får hon när hon blir gammal nog att uttrycka sin egen smak. Vad finns det för anledning att trycka på henne det NU?

(fast nån päls blir det INTE hur gärna hon än vill och då får du tycka att jag är elak)
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:32:40 följande:
    Beror på tillfälle. Att leggings uppmuntrar lugna lekar är ju nonsens, var har du fått det från?
    tunna material håller inte för tuffa lekar utomhus. barn skrapar lättare upp knän i sköra material och därmed uppmuntras de att ta det lugnare.

inomhus är det mindre viktigt.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:33:54 följande:
    Hur ska hon kunna hitta en egen smak om du håller saker från henne? Då kommer hon att hitta en smak baserat på det utbud du ger henne.
    jag håller na inte inlåst i en garderob. Hon kommer blir varse ganska snart om att det finns klänning och rysh.
  • Lady Dahmer
    Mariohn skrev 2010-02-20 01:35:58 följande:
    Eller så slutar man bry sig så jävla mycket om vad som är vad istället för att lägga energi på det. Min son har blått, rosa, beige...jag bryr mig inte ett skvatt. Genom att ignorera diskussionen och låta min son trivas bevisar jag min poäng. 
    jag har märkt tydliga skillnader i hur min unge bemöts när hon är klädd neutralt och när hon är klädd mer tjejigt.

Kommentarer som "åh vad SÖÖÖÖT du är idag" och "men nu ser du ut som en RIKTIG flicka" går fetbort.

Därför är diskussionen viktigt för MIG.
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-20 01:37:51 följande:
    Tunna material? Sköra material? Vanliga leggings tål rätt mycket vad jag vet. Vi pratar inte om flortunna strumpbyxor.
    nja. jag ser ganska ofta uppslagna knän i leggins. Aldrig i jeans eller grövre material.
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!