-
Tja, fadern t ex kan begära det.Kali B skrev 2010-02-19 17:08:41 följande:Va ?! Kan soc kräva DNA prov? Jag trodde att det var mer polisens sak att göra sådant.Det var aldrig tal om att ta något prov från någonstans på min man.Varför tar dom faderskapstest överhuvudtaget? Jag är helt lost tydligen... -
En anledning till att barn i görligaste mån bör veta vem den biologiska fadern är är ev. arvsanlag betr. sjukdomar.
-
Vad som borde vara straffbart är att uppge att fadern var okänd semesterromans för att på så sätt få underhållsstöd som ensam förälder, trots att det finns en pappa. Om sedan biopappan är farligt kriminell missbrukare och det kommer att innebära livsfara att dra in honom i den nya familjens liv kanske det kan vara värt att slira på reglerna?
-
Ser en siffra då och då i media, kanske det är 10 % ungefär av de som tror att de är fäder, som inte är det. Sådant kan uppdagas vid sjukdom, om blodgrupper eller annat snabbt behöver kontrolleras inför transplantation eller liknande. (mamman har väl inte i alla dessa fall ljugit, kanske snarare förtigit otrohet eller inte vetat riktigt).
-
Umgängesrätt med/för alla bonusföräldrar - det skulle ha blivit en väldig trafik för min dotter och hennes halvsyskon - pappan är stor charmör...Cacto skrev 2010-02-20 10:21:27 följande:Det har ar ju jatteintressant! Ni som tror att det ar brottsligt att uppge fel far vid faderskapsutredningen, ar det da aven brottsligt om ett gift par bara later bli att ratta till samhallets antagande att maken ar pappa till sin frus barn? Om inte ar det val egentligen djupt orattvist.For ovrigt, och ganska OT, tycker jag att det borde finnas 'foraldraskap genom handling'-status sa att de som varit (styv)foraldrar till barn trots att de inte har biologiska band, har ratt till umgange med barnen aven efter en separation eller liknande, det borde ju aven vara i ungarnas intresse. Liknande sambolagen fast for foraldraskap alltsa.