• Anonym (va?)

Faderskap?

Det är väl inte straffbart att ljuga om faderskap, vad har ni fått det ifrån? Finns det något lagrum eller dom ni kan hänvisa till?

• Anonym (va?)
    Danitra skrev 2010-02-19 18:00:01 följande:
    Men visst försäkrar man med heder och samvete att man är far? Jag har inte koll på juridiken men det är ju definitivt lagar inblandade i det där och skulle det framkomma att man medvetet ljugit om faderskapet så borde det vara straffbart. Men det finns det säkert någon som kan svara bättre på.
    Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara straffbart, i alla fall. Skulle bli väldigt förvånad om det är så.
  • Anonym (va?)
    Fiyali skrev 2010-02-19 18:06:43 följande:
    Om biopappan till exempel vid senare tillfälle skulle stöta på de, och han lägger ihop ett och ett och begär DNA prov, så han bevisligen är pappa, kan han begära skadestånd etc.
    Näe, sitt inte och skriv något du inte vet, folk kan tro på det.
  • Anonym (va?)
    Anonym (pssshhh) skrev 2010-02-19 18:23:16 följande:
    Då är det kanske inte det smartaste att skaffa barn med just denne personen.... ? Och inga påhopp, det var inget veta-bättre-direktiv, min äldsta dotters pappa sitter sin andra vända för väpnat rån på kåken, samt går behandling på provita, men det finns andra sätt för en att hålla fadern från barnet än att ljuga. Exempelvis sanningen.
    Klart det inte är men det ska väl inte barnet betala priset för om det nu har hänt ändå?
  • Anonym (va?)

"jo det är straffbart att medvetet ljuga om vem som är fader till barnet."
    "klart han kan begära skadestånd."
    Men varför tror ni det? Kan ni nämna ett tillfälle när det har hänt? Länka till lagar, domar, vad som helst? Källor?
    Det är inte så, det måste ni missuppfattat eller hittat på själva.

• Anonym (va?)
    Knytt1 skrev 2010-02-19 19:27:36 följande:
    På FL är det vedertaget att saker är som man tycker att det BORDE vara, inte som det faktiskt är... Man behöver heller inte använda sig av av källor o.dyl. eftersom man ju ändå "vet" att det förhåller sig på det sättet man hävdar!
    Jo, förvisso. Det är därför jag hellre är på Flashback.
  • Anonym (va?)
    Anonym (pssshhh) skrev 2010-02-19 21:37:59 följande:
    Jag tycker att ett barn betalar ett högre pris om den blir lurad, än om den vet sanningen men får leva i trygghet.
    Haha, men hur många barn tror får veta vem deras pappa är genom att de begär ut faderskapspapper från socialtjänsten?
  • Anonym (va?)
    Anonym (J) skrev 2010-02-19 21:58:13 följande:
    Varför är du inte där då?
    För att jag känner att jag behöver sprida min oändliga, mytomspunna visdom även här och upplysa er om vad som är sant och vad som inte är sant. Man kan se mig som en fyr som lyser upp erat mörka hav. Som en kunskapens källa i en het öken av ignorans. =D.
  • Anonym (va?)
    Anonym (J) skrev 2010-02-19 22:01:20 följande:
    så vad är sant och vad är det som inte är sant då?
    Det är inte sant att det är straffbart för en mamma att ljuga om vem som är far till hennes barn och det är inte sant att en man kan få skadestånd om en mamma inte berättat att han är far till hennes barn.
    Oraklet har talat.
    Gå i frid.
  • Anonym (va?)
    Anonym skrev 2010-02-19 23:08:21 följande:
    det i säg är inte straffbart men sveda och värk är det,så den vägen kan man gå.
    Svider det och gör ont att inte bli angiven som far?
    Anonym (J) skrev 2010-02-19 22:15:15 följande:
    det är sant att det är ett brott om man medvetet ljuger om vem som är far till ens barn. och jodå visst kan pappan få skadestånd.
    Upp till bevis då? Vilken paragraf i brottsbalken går det under, kan man läsa om något fall där en mamma fått straff för det eller en pappa fått skadestånd och kan du i sådana fall länka till det?
    Nej, för det är något du hittat på eller har blivit felaktigt informerad om.
  • Anonym (va?)
    Fiyali skrev 2010-02-19 23:21:31 följande:
    När kvinnan skriver under pappret så undertecknar hon på samma gång att hon uppgett alla möjliga fäder, precis som någon tidigare sa så är det inte själv handligen i sig som är straffbar, men hon bär bland annat falsk vittnes börd. Vilket är åtalbart. Särskillt då dessa handlingar dessutom styrks av två obehöriga vittnen.
    Som sagt, har du några domar du kan länka till, någon fakta överhuvudtaget? Det är inte så, det har aldrig inträffat att någon blivit dömd för att uppge fel far till sitt barn.
    Anonym skrev 2010-02-19 23:23:24 följande:
    nej menar(citat från åklagare syster/samtal) det går ej anmäla, men att utsätta någon för det är sveda och värk,(som det skulle hjälpa)
    Nu upplever jag att du är mycket otydlig i ditt sätt att uttrycka dig, kan du omformulera dig?
  • Anonym (va?)
    Fiyali skrev 2010-02-19 23:37:25 följande:
    Nej det stämmer att det inte finns några föreliggande domar i just falskt faderskap, dock är det inte omöjligt att få på dessa grunder, då man hävdar "falsk vittnesbörd" att få någon dömd, precis som i "falsk vittnesbörd i rättsak" är straffbart men heller knappt några verkställda domar, men inte omöjigt. Föräldrabalken koncentrerar sig först och främst på barnets rätt oavsett vårdnad, fader/moderskap eller umgänge. Det finns inga brottsföreliggande åtgärder för hur ett sådant ärende skall dömas efter/hanteras.En annan intressant sak, som jag också läste i en doktorsavhandling är att det endast är i Sverige i Skandinavien som en far kan ifrågasätta sitt faderskap närsomhelst, i de andra skandinaviska länderna har de flesta en preskubition(ingen stavnings expert här inte), på 3 år. Det för att det inte anses vara bra för ett barn att bli faderslöst så lång tid efter födseln. Annat är det ju så klart om en man utifrån kräver DNA vid misstanke om att barnet är hans.
    Precis. Det har aldrig inträffat. Då är vi överens. Det är alltså inte straffbart att uppge fel far till sitt barn.
  • Anonym (va?)
    Anonym (J) skrev 2010-02-19 23:38:27 följande:
    har du hört talas om falskt vittnesbörd eller falsk angivelse?
    Ja.

"Falsk angivelse, brott enligt svensk rätt. För falsk angivelse döms den som anger oskyldig till åtal i syfte att personen ifråga ska bli fälld.

I 15 kap 6 § brottsbalken föreskrivs:

"Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.""

Man blir inte åtalad att vara far och man kan inte bli fälld för att vara far.

Snälla, kan ni inte sluta skriva inkorrekta tokigheter? Jag blir riktigt irriterad på det. Folk går in här och läser och kan tro att det ni skriver är sant. Snälla, kolla upp era påståenden innan ni utger dem för att vara sanning!

• Anonym (va?)
    Anonym (J) skrev 2010-02-19 23:57:23 följande:
    jasså det säger du? kul för dig att du är så okunnig.
    Men skjut inte med automatvapen i glashus, tack.

Det du menar är nog falsk tillvitelse?

"Falsk tillvitelse, brott enligt svensk rätt. För falsk tillvitelse döms den som sanningslöst beskyller annan för brottslig gärning eller dylikt (om det inte redan uppfyller brottsrubriceringen för falsk angivelse eller obefogad angivelse).

I 15 kap brottsbalken föreskrivs:

"6 § Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.

7 § Den som, i annat fall än 6 § avser, hos åklagare, polismyndighet eller annan myndighet sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning, föregiver besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, dömes, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

Om man inte visste om att utsagan var sanningslös kan man ändå i vissa fall dömas för vårdslös tillvitelse."

Det är fortfarande inte en brottslig gärning att vara far.

• Anonym (va?)
    Fiyali skrev 2010-02-19 23:57:00 följande:
    Om rätt ska vara rätt så dömdes en kvinna vid namn Anna Hemmingsdotter för oriktigt anklagande i rättsak för att först ha angivit en man för att vara far men sedan visats sig vara en annan far till barnet.
    År 1717, ja. Det var ju ett tag sedan.
  • Anonym (va?)
    Fiyali skrev 2010-02-20 00:10:36 följande:
    Hahaha jag vet:) Därför jag sa om rätt ska vara rätt :) Jag sitter här med värkar så jag har rätten på min sida att dryga mig för att hålla humöret uppe :)
    Och jag har inte fått knulla ikväll så det har jag med =D.
    Hoppas det går bra för dig, spännande =).
  • Anonym (va?)
    Fiyali skrev 2010-02-20 00:20:13 följande:
    Hahaha! Isåfall skall jag berätta för min man att han har rätten att dryga sig rejält! hehe :P
    Ja, du kan hälsa honom att det är jag som bestämt den regeln =).
  • Anonym (va?)
    Fiyali skrev 2010-02-20 10:59:00 följande:
    Haha det är det jag menar! Så hur reglerar man ett sådant umgänge? Samtidigt vet jag att jag hade blivit förkrossad om jag inte fått ha kontakt med henne efter att ha huldat henne och brytt mig i fem år! Men skulle man sätta en tidsgräns för det?Någonstans får man ju bara hoppas att föräldern, den biologiska själv kan tänka klart och avgöra att det bästa för barnet kanske inte är att helt klippa av med någon som har stor btydelse för henne/honom.
    Är det inte redan nu möjligt för t.ex. fd bonusföräldrar att be socialtjänsten att driva umgängesfrågan åt honom?
  • Anonym (va?)

Om det är för barnets bästa, alltså? Eller är det bara för mor/farföräldrar?

Svar på tråden Faderskap?