Faderskap?
men det är väl inte rätt?
men det är väl inte rätt?
Det ÄR straffbart för en kvinna att uppge falskt faderskap. Alla föräldrar har rätt till att veta om sina barn, och om det finns en Biopappa där ute som INTE vill ha sitt barn, så får han avsäga sig rättighetern, först därefter kan en annan man adoptera.
Men nej Soc kräver inte DNA, men Du borde inte vara så egoistisk att hålla ett barn borta från pappan. Sen säger jag inte att det inte finns omständigheter som gör att det vore det bästa, men då får man dra den rättsliga processen.
Håller med teskedsgumman! Har de häxjakt på dig finns det nog en anledning till det. Och dessutom verkar de ju ha rätt med tanke på att du tänker föra både en man och ett barn bakom ljuset. Säkerligen inte den första kvinnan som gör det medveten, men du är den första jag hört skrika ut det och tycka att det är din självklara rättighet att göra så, de flesta tror jag faktiskt mår skit över det.
Om biopappan till exempel vid senare tillfälle skulle stöta på de, och han lägger ihop ett och ett och begär DNA prov, så han bevisligen är pappa, kan han begära skadestånd etc.
När kvinnan skriver under pappret så undertecknar hon på samma gång att hon uppgett alla möjliga fäder, precis som någon tidigare sa så är det inte själv handligen i sig som är straffbar, men hon bär bland annat falsk vittnes börd. Vilket är åtalbart. Särskillt då dessa handlingar dessutom styrks av två obehöriga vittnen.
Och för att gå tillbaka till ämnet om SOC kan kräva faderskapstest, så det beror på hur man menar med att just SOC gör det. Har nu suttit och läst två doktors avhandligar i ämnet och om det är så att socialtjänsten finner det trovärdigt att någon annan är fader eller av någon annan anledning misstror att fadern är biologisk, så måste de göra en utredning. Den utredningen innebär också att Socialen själva får hämta in information från andra "närstående" till modern utan dennes sammtycke om hon vägrar sammarbeta. När det sedan kommer till DNA prov så går Soc via familjerätten via polisen, men det är på Soc inrådan som DNA prov kan komma på tal.
Den konstanta siffran på både "fädrar som tror sig vara far men inte är det", och "fädrar som vill ha DNA test för att faställa det-och sen inte är det" ligger på mellan 5-14% i Sverige, beroende på område. Flest "fel" skall det dessutom vara i Malmö.
Tillägg:
Däremot är det OMÖJLIGT för en man som skriver under faderskapspappret att efter upphävande av faderskap få tillbaka ett enda cent av det han eventuellt betalat i underhåll till det barn han sedan bevisats inte vara far till, detta för att han inte "tvingats" skriva under utan självmant valt det.
Men tillbaka till TS. I föräldrabalken står det också att det är av barnets största intresse att få rätt far signerad. I de fall man är gift kan till och med den gifta mannen avsäga sig faderskapet om annan frivillig skriver under, vilket dock måste godkännas av kvinnan såklart.
Det du borde göra är ju att helt enkelt vara ärlig. Har du en far som trots icke biologiska band vill vara ansvarshavande, så är det ju samma som vid inseminering/adoption, men då tar du heller inte rättigheten från biologiska fadern samt barnet att veta vem som är biologisk.
Om rätt ska vara rätt så dömdes en kvinna vid namn Anna Hemmingsdotter för oriktigt anklagande i rättsak för att först ha angivit en man för att vara far men sedan visats sig vara en annan far till barnet.
Att läsa mig in i ämnen som inte riktigt berör mig verkar va en fullständigt underbar ide när man har svårt för att tänka på annat:) Lite OT rader har jag ju också kommit med.