• PennyD

Svårare än så behöver det inte vara.

Som gravid, ammandes, eller förälder i allmänhet så gör man onekligen val. Man väljer att ta eller inte ta risker. Man väljer utefter förutsättningar och ideal.

Man påverkas av forskningresultat och normer. Vilka förstås kan variera, i både tid och rum.

Ena dagen är det ofarligt för ammande mödrar att dricka vin, andra dagar inte. Ena dagen ska barnen sova på magen, nästa dag är det livsfarligt.

Jag kan tänka mig att föräldrar och blivande sådana  tappar förtroendet för vetenskap och normer.

Men vad vet egentligen den lilla människan om alkoholens påverkanfosterutvecklingen, om nikotinets påverkanammande barn och om andningens funktion i förhållande till sovläge?

Själv tänker jag som så att
    jag vill kunna se mitt uppvuxna barn i ögonen och säga;

"Jag tog inga risker vad gällde ditt välmående, jag förhållde mig ödmjuk till vetenskapen och jag gjorde mitt absolut bästa för dig. "

Med andra ord;

Jag intog inga droger under graviditet och amning (alkohol och nikotin inräknat), jag följde de råd som vetenskapen hade att erbjuda vad gällde bland annat sömn och matvanor, och utefter min totala livssituioon gjorde jag bästa möjliga för mina barn.

Risken finns att man i framtiden kommer kunna påvisa en fara med att barn sover på rygg, att nikotin är ofarligt i förhållande till en graviditet och att alkhol inte påverkar fosterutvecklingen.

Den risken kan jag med gott samvete ta
    . För jag vet att jag gjorde det utifrån vad jag kunde veta, bästa för mitt barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 00:04

Jag har svårt att tro att ett barn skulle känna sig besviken och skuldbelägga en förälder för att hon INTE drack vin, eller för att hon gjorde det som forskningsresultaten UPPMANADE till.

• Svar på tråden Svårare än så behöver det inte vara.
  • burriburrbloggen

Jag kommer inte se mina barn i ögonen och säga någonting dylikt. Kommer inte tänka det heller. Endera känner ungen att uppväxten gått bra eller så gör hon/han inte det. 

PennyD skrev 2010-02-20 21:28:42 följande:
    Alkoholmängden i filmjöl och andra näringsrika barnvänliga produkter ser jag inte som ett onödigt intag. Om någon ger barn filmjöl är det inte för att man vill berusa sig utan för att den är nyttigt för barnet.  Jag ser en etisk skillnad.
    Mjölken i mammans bröst är nyttigt för barnet, oavsett om det innehåller samma alkoholpromille som filmjölk eller ej. 
    burriburr.se - årets mamablogg 2009, sug på den då
  • BlommyNess12
    PennyD skrev 2010-02-20 21:28:42 följande:
    Alkoholmängden i filmjöl och andra näringsrika barnvänliga produkter ser jag inte som ett onödigt intag. Om någon ger barn filmjöl är det inte för att man vill berusa sig utan för att den är nyttigt för barnet.  Jag ser en etisk skillnad.
    Okej, se du den etiska skillnaden, för jag dricker inte vin när jag ammar för att berusa mig, jag dricker vin för att det är gott.

Dessutom gör det barnet ingen skillnad om det är filmjölk med flingor, eller bröstmjölk efter ett glas vin, alkoholpåverkan på barnet är detsamma.
  • Milkina cerka
    PennyD - Kan bara hålla med om det du skriver i ts:en!
    ..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi..
  • Thursday
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 00:26:23 följande:
    better safe than sorry. Jag håller med dig ts. för övrigt hade jag en morsa som rökte när hon var gravid. jag blir äcklad och förbannad när jag tänker på det.
    Jag har en mamma som både rökte och smuttade på ett glas konjak sex veckor innan jag föddes. Varför i hela fridens namn skulle det göra mig äcklad och förbannad? Hon följde de normer som rådde på den tiden, precis det TS skriver.
  • burriburrbloggen
    Thursday skrev 2010-02-21 10:11:48 följande:
    Jag har en mamma som både rökte och smuttade på ett glas konjak sex veckor innan jag föddes. Varför i hela fridens namn skulle det göra mig äcklad och förbannad? Hon följde de normer som rådde på den tiden, precis det TS skriver.
    jag håller med dig.
    jag skiter i vad mamma kan se mig i ögonen och säga att hon avstod och inte avstod. 
    Det är inte det som är poängen.
    burriburr.se - årets mamablogg 2009, sug på den då
  • PennyD
    Thursday skrev 2010-02-21 10:11:48 följande:
    Normer intresserar mig inte.

Däremot det som vetenskapen varnar för eller förklarat sin ovisshet i.

Jag vet inte hur gammal din mamma är, men jag tror sannolikt att hon kände till riskerna med drogpåverkan, om inte annat så tycker jag man borde kunna räkna ut dem själv.
  • PennyD

För er som inte är införstådda ännu, så är det i första hand en etisk debatt jag fösöker föra. Inte en dietistisk. Vad som är farligt resp ofarligt går och kommer säkerligen fortsätta att diskuteras. Vad jag anser vara mest etiskt korrekt, är en annan sak.

• FannyGioia

Eftersom jag tror på vetenskap är jag säker på att förtärande av alkohol under amning inte är det minsta farligt. Känns onödigt att hitta på faror som inte finns. Världen är väl nog hemsk.

Let the monsters see you smile. Let them see you smiling.
  • Dr Mupp

Jag utsätter dagligen mina barn för gifter. Jag bor i stan med allt vad det innebär av avgaser och liknande. De mumsar i sig mat som är både besprutad och innehåller diverse e-nummer. De använder kläder som är behandlade med divese gifter.

Jag har dock aldrig rökt och jag har aldrig drukit under graviditet. Men jag tar utan dåligt samvete ett glas vin nån gång då och då trots att jag ammar. För det finns ingen anledning att avstå från vin i flera år bara för att jag ammar. Jag blir inte berusad av ett glas vin och den mängden som finns i ett glas vin är mindre än i den filmjölk som jag utan problem serverar mina barn.

Att det finns moraltanter som får hybris och tror att ett glas vin är det samma som att supa sig under bordet är deras problem.

• Pemmel
    PennyD skrev 2010-02-21 23:19:34 följande:
    För er som inte är införstådda ännu, så är det i första hand en etisk debatt jag fösöker föra. Inte en dietistisk. Vad som är farligt resp ofarligt går och kommer säkerligen fortsätta att diskuteras. Vad jag anser vara mest etiskt korrekt, är en annan sak.
    Men du kunde tänka dig att dricka alkohol dagen efter att du slutat amma? Eller du hade kunnat tänka dig att ta ett glas om du gett ditt barn ersättning?
    Det är den etiska diskussion som jag tycker är vettig att föra.
Svar på tråden Svårare än så behöver det inte vara.