• PennyD

Svårare än så behöver det inte vara.

Som gravid, ammandes, eller förälder i allmänhet så gör man onekligen val. Man väljer att ta eller inte ta risker. Man väljer utefter förutsättningar och ideal.

Man påverkas av forskningresultat och normer. Vilka förstås kan variera, i både tid och rum.

Ena dagen är det ofarligt för ammande mödrar att dricka vin, andra dagar inte. Ena dagen ska barnen sova på magen, nästa dag är det livsfarligt.

Jag kan tänka mig att föräldrar och blivande sådana  tappar förtroendet för vetenskap och normer.

Men vad vet egentligen den lilla människan om alkoholens påverkanfosterutvecklingen, om nikotinets påverkanammande barn och om andningens funktion i förhållande till sovläge?

Själv tänker jag som så att
    jag vill kunna se mitt uppvuxna barn i ögonen och säga;

"Jag tog inga risker vad gällde ditt välmående, jag förhållde mig ödmjuk till vetenskapen och jag gjorde mitt absolut bästa för dig. "

Med andra ord;

Jag intog inga droger under graviditet och amning (alkohol och nikotin inräknat), jag följde de råd som vetenskapen hade att erbjuda vad gällde bland annat sömn och matvanor, och utefter min totala livssituioon gjorde jag bästa möjliga för mina barn.

Risken finns att man i framtiden kommer kunna påvisa en fara med att barn sover på rygg, att nikotin är ofarligt i förhållande till en graviditet och att alkhol inte påverkar fosterutvecklingen.

Den risken kan jag med gott samvete ta
    . För jag vet att jag gjorde det utifrån vad jag kunde veta, bästa för mitt barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 00:04

Jag har svårt att tro att ett barn skulle känna sig besviken och skuldbelägga en förälder för att hon INTE drack vin, eller för att hon gjorde det som forskningsresultaten UPPMANADE till.

• Svar på tråden Svårare än så behöver det inte vara.
  • Thursday
    PennyD skrev 2010-02-21 23:18:29 följande:
    Normer intresserar mig inte. Däremot det som vetenskapen varnar för eller förklarat sin ovisshet i. Jag vet inte hur gammal din mamma är, men jag tror sannolikt att hon kände till riskerna med drogpåverkan, om inte annat så tycker jag man borde kunna räkna ut dem själv.
    Men vänta lite nu, man skulle ju inte behöva räkna ut saker och ting själv utan det var okej att lita på rådande normer?
  • PennyD

Apropå alkoholintag bland ammande mödrar vs filmjölk, så skulle jag aldrig servera filmjölk till ett barn under 6 månader. Ni som dricker trots att ni ammar, kör ni på direkt efter förlossningen eller väntar ni tills det är ok för barn att äta fil?

• Hervor 1
    Dr Mupp skrev 2010-02-22 17:20:04 följande:
    Jag utsätter dagligen mina barn för gifter. Jag bor i stan med allt vad det innebär av avgaser och liknande. De mumsar i sig mat som är både besprutad och innehåller diverse e-nummer. De använder kläder som är behandlade med divese gifter. Jag har dock aldrig rökt och jag har aldrig drukit under graviditet. Men jag tar utan dåligt samvete ett glas vin nån gång då och då trots att jag ammar. För det finns ingen anledning att avstå från vin i flera år bara för att jag ammar. Jag blir inte berusad av ett glas vin och den mängden som finns i ett glas vin är mindre än i den filmjölk som jag utan problem serverar mina barn. Att det finns moraltanter som får hybris och tror att ett glas vin är det samma som att supa sig under bordet är deras problem.
    Håller fullständigt med, försöker dock att handla så mycket ekologiskt som ekonomin tillåter...

Just nu längtar jag jättemycket efter att ha fött mitt barn, dels så längtar jag otroligt mycket efter att få träffa min bebis, dels så skall det bli så otroligt gott med ett glas vin och en rejäl bit opastöriserad tokigt möglig ost
  • Thursday
    PennyD skrev 2010-02-22 21:26:43 följande:
    Apropå alkoholintag bland ammande mödrar vs filmjölk, så skulle jag aldrig servera filmjölk till ett barn under 6 månader. Ni som dricker trots att ni ammar, kör ni på direkt efter förlossningen eller väntar ni tills det är ok för barn att äta fil?
    Är det på grund av alkoholhalten som du inte ger fil till barn under 6 månader?
  • PennyD
    Thursday skrev 2010-02-22 22:07:33 följande:
    Är det på grund av alkoholhalten som du inte ger fil till barn under 6 månader?
    Bland annat, ja.
  • La Lola

OMG.......

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Pemmel
    PennyD skrev 2010-02-22 22:08:51 följande:
    Bland annat, ja.
    Passa dig, är man född så innebär det att man kan dö. Och det är rent av troligt att man någon gång kommer ta skada på ett eller annat sätt.
  • PennyD
    Pemmel skrev 2010-02-22 22:11:30 följande:
    Passa dig, är man född så innebär det att man kan dö. Och det är rent av troligt att man någon gång kommer ta skada på ett eller annat sätt.
    Jo tack, jag vet.
  • Prisssan

Ja, jag vet nog inte riktigt vad jag ska skriva, känner bara att jag måste skriva något.

Jag kommer nog inte se mitt barn i ögonen och predika om något av detta, när hon är stor.
    Jag vet att jag har gjort mitt bästa och inte har gjort något för att skada henne, precis som de flesta andra så är jag den bästa mamman för min dotter.

I think I´m paranoid and complicated....
  • burriburrbloggen
    PennyD skrev 2010-02-22 22:08:51 följande:
    Bland annat, ja.
    Jag tror inte att du är en bättre mamma pga det.
    Däremot mer spänd och på din vakt för alla (eventuellt påhittade) faror.
    burriburr.se - årets mamablogg 2009, sug på den då
Svar på tråden Svårare än så behöver det inte vara.