• ddum

Förbannad! Datorn är strömförande!

Umbrageous skrev 2010-02-23 11:49:11 följande:
    tyvärr hjälper inte det och alla uttag är jordade Nu har jag tejpat chassit där det är metall så slipper jag detta men datorn är ju ful som fan...
    Är ALLT som är kopplat till datorn anslutet till jordade uttag? (Ögtalare/skärm/skrivare/mobiltelefoner/RUBBET). Om du har saker som är anslutna till jordade uttag, men är av dubbelisolerad typ, koppla bort dessa.

Det du beskriver är en jordkrypström, och jag tror inte att datorn i sig är defekt, utan att något annat strular.
  • ddum
    Umbrageous skrev 2010-02-24 13:14:42 följande:
    Alla uttag på kontoret är jordade, jag använder datorn som den är, inga extraanslutna skärmar eller annat. Däremot när jag kopplar in strömmen till datorn så känns det i händerna om jag vidrör de metallfärgade delarna av chassiet, eller om jag gud förbjude laddar mobilen och pratar i den plus håller i datorn eller vidrör de metallfärgade delarna s¨å får man en härlig kyss i örat. Om jag jordar ner mig genom att hålla i element, eller vidröra saker som jordar ner mig med benen (bara ben) så känns strömmen där jag vidrör chassiet. Har bytt A/C adapter, ingen skillnad... Inget av det jag har har dubbelisolerad kontakt. Samma problem uppstår vartän jag är, hemma, på jobbet, osv. Ansluter aldrig mina saker till ojordade kontakter.
    "laddar mobilen och pratar i den" - din mobil borde ju vara av plast onekligen?
  • ddum
    Umbrageous skrev 2010-02-24 13:14:42 följande:
    Alla uttag på kontoret är jordade, jag använder datorn som den är, inga extraanslutna skärmar eller annat. Däremot när jag kopplar in strömmen till datorn så känns det i händerna om jag vidrör de metallfärgade delarna av chassiet, eller om jag gud förbjude laddar mobilen och pratar i den plus håller i datorn eller vidrör de metallfärgade delarna s¨å får man en härlig kyss i örat. Om jag jordar ner mig genom att hålla i element, eller vidröra saker som jordar ner mig med benen (bara ben) så känns strömmen där jag vidrör chassiet. Har bytt A/C adapter, ingen skillnad... Inget av det jag har har dubbelisolerad kontakt. Samma problem uppstår vartän jag är, hemma, på jobbet, osv. Ansluter aldrig mina saker till ojordade kontakter.
    "A/C adapter" till en dator? Vad är det för maskin? SFF? Laptop?
  • ddum
    Umbrageous skrev 2010-02-24 13:22:09 följande:
    Nja, alla mobiler är inte i plast Och vissa är målade med metallfärg liksom min dator! Bra med alla frågor du ställer förresten, uppskattar att du tar dig tid. Hade inte tänkt på att kolla dubbelisolering tex.
    Det spelar inte så stor roll, om du hävdar att din mobil kan få spänningsbärande ytterskikt så är det en defekt produkt. (Under förutsättning att den är godkänd för bruk inom EU)

Något här stämmer inte alls.
  • ddum
    Umbrageous skrev 2010-02-24 13:39:26 följande:
    Det är en Nokia N95 fårn sekelskiftet, har nu en Samsung Omnia som gör samma sak. Men... lite ECT har väl aldrig skadat Båda har originalladdare och är köpta från 3 respektive Telia och är avsedda för svenska marknaden.
    N95 är inte konduktiv. N95 är dubbelisolerad.
  • ddum
    Umbrageous skrev 2010-02-24 14:11:38 följande:
    Du har säkert rätt, och jag har fetmissat det, men vart hittar du informationen? Problemet dök dock upp innan jag ens började använda N95:an så att haka upp sig på det är kanske dumt.
    INGEN mobiltelefon av idag använder metallbaserad färg. Gissa vad kontaktallergiföreningar och liknande hade haft att säga om det?

Vidare, N95 är gjord av plast, som spraymålats. Även om färgen SKULLE kunna leda ström. Hur skulle du kunna få en laddning till färgen genom plasten?
  • ddum
    Umbrageous skrev 2010-02-24 15:58:11 följande:
    Nu är ju N95:an 3 år gammal men... jag får väl mäta upp det, fotografera och posta här. Det är ju knappast så att alla som testar med min dator och som jordar sig hittar på inklusive jag. Uppenbarligen leder färgen ström, eftersom den endast leder ström eller hittepåström bara om man tar i de metallfärgade delarna. Jag är själv kontaktallergiker, nickel, och plaster ger också kontaktallergi och är dessutom väldigt välkänt för att ge kontaktallergi. Hårfärg är en annan bov. Annars kan jag skicka datorfanskapet till dig. Så kan du själv få sitta där och bli sjukt irriterad, uppenbarligen finns det fler med samma problem.
    Visst får du skicka den till mig, men jag kommer att fakturera dig 890kr/h+moms (Jodå, f-skattsedel finnes).

Jag ser fram emot den konduktiva analysen av mobilen. Därefter tänker jag jämföra med mina egna N95'or :)
  • ddum
    Umbrageous skrev 2010-02-24 16:08:36 följande:
    Nej jag menade att du skulle behålla den. Inte felsöka den. Jag skulle aldrig betala någon så mycket som inte fattar att problemet fanns innan jag upptäckte det irriterande problemet med mobilen. Sorry.
    Jag fattar vad du säger. Jag håller dock med HP, och vill därför hävda att felet inte befinner sig i datorn utan någonstans i elnätet i din bostad/kontor.
Svar på tråden Förbannad! Datorn är strömförande!