Belinda04 skrev 2011-03-26 22:06:19 följande:
Grattis till att få hem din kärlek, förstår dig precis var snart ett år sedan min sambo kom hem, och allt är lika underbart nu som då! Men jag kan hjälpa dig lite med ID-korts frågan, jobbar med folkbokföring på skatteverket. Och berörande väntetiden så är det genomsnittstiden på 4-6 veckor. Men mycket beroende var ert ärende landar och om det är någon utredning som ska göras. Men nu har han ju UT från mig.verket så det kommer inte ta så lång tid och ingen utredning om uppehållsrätt kommer att göras.
ID-kort. har man inget giltligt EU.pass så behöver man en intygsgivare med sig, när man ansöker om id.kort. för att räknas som sambo så behöver man vara folkbokförd på samma adress i ett halv år (minst)
MEN du följer ändå med honom som intygsgivare, för när han tar med sitt pass och uppvisar sitt UT från mig.verket. Görs det en kontroll och synkar mot mig,vekets register så allt stämmer och då får han sitt id.kort.
Summasummarum han kommer få sitt id-kort tar kanske en vecka extra när det görs en fördjupad granskning.
Min sambo fick göra en fördjupad granskning och jag var med honom som intygsgivare, och det löste sig så bra så bra....
Belinda04, stort TACK till dig för ett bra svar!
Jag ringde Skatteverket nu imorse och min pojkvän har REDAN fått sitt pers. nr!!

Helt otroligt! Tjejen jag pratade med sa att allt var klart redan den 23/3 (och vi lämnade in papper 22/3). Så 1 dag tog det bara!

Unbelivable! En eloge till Skatteverket för en mycket snabb handläggning!
Jag kollade också ang. ID-kort med dem. Och allt är precis som du. Belinda04, skriver. För att kunna vara intygsgivare åt honom, ska vi ha varit folkbokföra på samma adress i 6 månader. Men vi tänker också göra så att vi går dit, han får visa sitt pass och uppehållstillstånd, så får vi se vad de säger... Men Belinda04, du säger att sammanlagt kanske det tar någon vecka extra för att få kortet... Hur lång kan det bli då? 2-3 veckor någonting? Vi bor i Stockholmsområdet, så det kanske tar lite längre tid.
Hur var det för er andra som ansökt om ID-kortet? Hur länge fick ni vänta??