Inlägg från: Romashka |Visa alla inlägg
  • Romashka

Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!

Hej allihopa!

Jag är så glad att jag hittade den här tråden! Skrattande  Det var väldigt nyttigt och intressant att läsa om andra i samma situation.
    Jag och min kille jar varit ett par i drygt ett år och nu (den 22/3-2011) har han äntligen kommit till Sverige!!! Skrattande Nu håller vi på med allt det "praktiska". Samma dag som han kom var vi på Skatteverket för att folkbokföra honom. Vi bor i Stockholms området och de säger att det kan ta upp till 4-6 veckor innan personnumret är klart. Rynkar på näsan Men jag hoppas att det är så de säger bara och att det i själva verket går snabbare.... Idag har min pojkvän anmält sig till SFI (vi båda blev glada att de tillät det utan personnumret Skrattande). Men det är bara preliminärt än så länge, de säger att de ställer honom i kön, men han måste ha ett "riktigt" personnummer innan de kan ge besked. Men det är i alla fall bättre än ingenting...
    Det är allt vi hunnit med fram tills nu. När han fåt pers. nr kommer vi att kunna göra fler saker. Glad

• Romashka

Tack, tack! ) Det är jätteskönt att allt det "jobbiga" är äntligen över och att vi äntligen är tillsammans! Glad Fast jag måste nog säga att vi hade ändå lite tur när vi sökte UT. Min pojkvän skickade in alla papper i mitten på oktober. Det finns inget svenskt ambassad/konsulat i hans hemland så ansökan fick skickas till grannlandet. Ca 2 veckor efter att han skickade ansökan, ringde ambassaden och han fick tid för en intervju den 21/11. Efter intervju skickades allt till Sverige (förstås) och ngn gång runt 10/12 fick jag brev hem från Migrationsverket med anvisningar om vilken blankett mm jag skulle fylla i och skicka till dem. Jag visste ju också att beslutstiden brukar vara ca 6 mån så vi båda hade ställt in oss på att beslutet (förhoppningsvis!) skulle fattas ngn gång i slutet av april. Men jag tänkte samtidigt att det skulle vara bra om jag ringde då och då till MIgrationsverket och "tjatade lite", då skulle kanske det hela gå snabbare. Jag ringde 1:a gången i slutet av januari. Och vad får jag höra?? Jo, att beslutet är taget och att han har beviljats ett 2-årigt upphållstillstånd!! Weeee!!!! Skrattande Och så kom han hit nu i mars alltså....

Jag har lite frågor om ID hos Skatteverket och om AF. När man ska skriva in sig hos AF måste man väl ha ett svenskt ID-kort eller hur? Det räcker väl inte med att han visar sitt pass med uppehållstillstånd och personbevis (när pers. nr är klart)? Eller är det olika från plats till plats?

Om det är så, då är min nästa fråga följande.... Jag läste någonstans tidigare i tråden att man måste ha varit folkbokförd på en och samma adress under ca 6 mån för att kunna ansöka om ID-kort hos Skatteverket. Om man är gift, då går det lättare (läste jag också här någonstans). Vi är inte gifta, men killen får så klart samma folkbokföringsadress som jag.... Ska jag intyga för Skatteverket då att han är han, eller hur fungerar det??

• Romashka
    Belinda04 skrev 2011-03-26 22:06:19 följande:
    Grattis till att få hem din kärlek, förstår dig precis var snart ett år sedan min sambo kom hem, och allt är lika underbart nu som då! Men jag kan hjälpa dig lite med ID-korts frågan, jobbar med folkbokföring på skatteverket. Och berörande väntetiden så är det genomsnittstiden på 4-6 veckor. Men mycket beroende var ert ärende landar och om det är någon utredning som ska göras. Men nu har han ju UT från mig.verket  så det kommer inte ta så lång tid och ingen utredning om uppehållsrätt kommer att göras.
    ID-kort. har man inget giltligt EU.pass så behöver man en intygsgivare med sig, när man ansöker om id.kort. för att räknas som sambo så behöver man  vara folkbokförd på samma adress i ett halv år (minst)
    MEN du följer ändå med honom som intygsgivare, för när han tar med sitt pass och uppvisar sitt UT från mig.verket. Görs det en kontroll och synkar mot mig,vekets register så allt stämmer och då får han sitt id.kort.
    Summasummarum han kommer få sitt id-kort tar kanske en vecka extra när det görs en fördjupad granskning.
    Min sambo fick göra en fördjupad granskning och jag var med honom som intygsgivare, och det löste sig så bra så bra....
    Belinda04, stort TACK till dig för ett bra svar! Glad

Jag ringde Skatteverket nu imorse och min pojkvän har REDAN fått sitt pers. nr!! Skrattande Helt otroligt! Tjejen jag pratade med sa att allt var klart redan den 23/3 (och vi lämnade in papper 22/3). Så 1 dag tog det bara! Skrattande Unbelivable! En eloge till Skatteverket för en mycket snabb handläggning!

Jag kollade också ang. ID-kort med dem. Och allt är precis som du. Belinda04, skriver. För att kunna vara intygsgivare åt honom, ska vi ha varit folkbokföra på samma adress i 6 månader. Men vi tänker också göra så att vi går dit, han får visa sitt pass och uppehållstillstånd, så får vi se vad de säger... Men Belinda04, du säger att sammanlagt kanske det tar någon vecka extra för att få kortet... Hur lång kan det bli då? 2-3 veckor någonting? Vi bor i Stockholmsområdet, så det kanske tar lite längre tid.

Hur var det för er andra som ansökt om ID-kortet? Hur länge fick ni vänta??
  • Romashka
    liah86 skrev 2011-03-26 08:15:33 följande:
    hej. är glad att äntigen kunna skriva att min man fått UT. den 14/3 han har inte kommit än dröjer nog någon månad ungefär.

jag vet att vi måste folkbokföra honom och att han ska få sina 4 sista siffror. hur lång tid tog det för er?
    kan man sätta honom i kö till sfi innan han fått det? och gå till AF?

hur har det gått med jobb för er partner? alla tips o råd är välkomna :)
    liah86, för oss tog det väldigt snabbt att få personnummer (se ovan). Glad Vad gäller SFI så är det nog väldigt olika från plats till plats, beroende på var man bor. Men vi gjorde så här. Jag ringde kontaktpersonen för SFI-utbildningen i vår kommun (innan min kille ens kom till Sverige) och förklarade situationen, dvs. att vi kommer att ansöka om personnumret så snart som möjligt men att det kan ta tid att få det. Men eftersom nästa kurstillfälle börjar först i maj (och sen kommer sommaruppehåll), så vill jag väldigt gärna att de tar in honom. Kvinnan sa till mig då att när vi går till Skatteverket för att ansöka om pers. nr, så ska vi be de om något slags intyg om att hans dokument för handläggning är mottagna av Skatteverket. Detta papper skickas sedan med ansökan till SFI och det kan gälla tills han fått sitt riktiga pers. nr. Det innebär dock INTE att han automatiskt blir registrerad på kursen, men de vet åtminstone att han finns och kan ställa honom i kö till utbildningen.... Men hon sa också att innan de tar in honom, kommer de i alla fall att kolla i databasen att han har ett personnummer och att han är folkbokförd i den kommun, där han ska läsa svenska.

Intyget som vi fick av Skatteverket var kopia på själva ansökan om personnumret med Skatteverkets stämpel. Detta godtog vår kommun (min kille var och lämnade in alla papper till SFI i förra veckan).

När det gäller AF så vet jag säkert att han måste ha ett färdigt personnummer innan ni skriver in honom där. Jag tror också att de kräver en giltig ID-handling för att kunna registrera honom. Hans hempass gäller antagligen inte som en sådan handling, utan man måste ansöka om ID-kort hos Skatteverket. Men jag har själv inte kollat med AF så noga ännu.....
  • Romashka
    liah86 skrev 2011-03-28 13:22:49 följande:

men då kan det ju ta en evighet innan min man får ett id-kort... han måste ju kunna skriva in sig på AF

Men du kanske kan ringa och höra vad de säger? Det kan ju vara olika från AF till AF.....
  • Romashka

Hej allihopa!

Jag och min pojkvän ska till Arbetsförmedlingen imorgon för att skriva in honom. Jag har hört om det s k "instegsjobbet", dvs. när man jobbar + läser samtidigt svenska på SFI. Är det någon här som har erfarenhet av ett sådant jobb? Var jobbar era män?
    Och sen undrar jag också om AF är villiga att hjälpa till med att söka detta "instegsjobb" eller om man själv måste leta upp en arbetsgivare som är villig att anställa en person som inte pratar svenska.....

• Romashka

Hej allihopa!

Det var ett tag sedan jag lästa i denna tråd. Det var kul att komma tillbaka och uppdatera mig på allt som har hänt. ;)

För oss går det också framåt.... Vi fick faktiskt för ca 2 veckor sedan veta att vi väntar barn!! )) Detta var inget vi planerat för särskilt, men nu blev det så och vi är otroligt glada för detta! Det barnet är väldigt välkommet!

Min sambo har börjat läsa på SFI nu, går en s k "introduktionskurs" där de efter 6 veckor får skriva ett test för att delas in i grupper (beroende på kunskapsnivå). Vi har även skrivit in honom på AF, där jag hoppades på att de skulle kunna hjälpa till med "instegsjobb" eller liknande. Men de säger bara att han behöver läsa mer svenska (typ SFI B - SFI C) för att de ens ska börja hjälpa honom med jobbsökningen. Trist, men så är det... ( Han kan ju engelska, men det verkar inte hjälpa så mycket för att hitta ett jobb. Vi tittar själva på olika annonser och försöker söka själva men än så länge har det inte blivit någon napp....

Jag tänkte fråga också. Ni som har barn, där pappan hade tidsbegränsat UT samt inget jobb, när ni fick barnet - hade era män rätt till någon föräldrapenning från FK? Eller har de inte det eftersom de inte jobbar?? Vi har skickat in blanketten för registrering av min kille hos FK i början på april, men än så länge har vi inte fått någon bekräftelse från dem på om han blivit registrerad eller ej....

• Romashka
    Monica G E S skrev 2011-06-15 18:52:50 följande:
    Hej på er alla!

Nu har min älskade gubbe blivit godkänd på 1B-kursen på SFI. Det har gått exakt 11 månader sedan han kom tillbaka till Sverige med stämpel i sitt pass att han beviljats temporärt uppehållstillstånd på 2 år. Idag fick han information om att han t o m fick väl godkänt på att prata svenska. Han fick också fylla i en ansökan om SFI-bonus.

Om han lyckas med konststycket att klara 2C-kursen före mitten av oktober i år genererar det ytterligare SFI-bonus.

Jag är så stolt över honom Hjärta Hjärta att han lyckats lära sig vårt besvärliga alfabet, att läsa, skriva och prata svenska hyfsat.

Hans stolta fru
    Monica
    Grattis Monica! Glad Vad kul att höra att det går framåt för din man!

Jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter också. Min sambo har nu gått en introduktionskurs i svenska på SFI. Den pågick under 6 veckor och i slutet fick de göra ett test, utifrån vilket det bestämdes vilken nivå man skulle fortsätta på sen. Och till vår stora glädje hamnade han direkt på 3C-kursen! Skrattande Nu kommer de visserligen att ha sommarlov på skolan snart men han tänker plugga mycket hemma själv så att han klarar kursen snabbt och kan också söka en SFI bonus.
  • Romashka

Monica G E S skrev 2011-06-16 20:35:49 följande:
    Grattis Romashka!

Det är ju fantastiskt av din sambo att bli inplacerad på 3C-kursen så direkt. Då lär ju han ha goda chanser att få full SFI-bonus Glad. Va'  härligt för er. Då bör ju dessutom Arbetsförmedligen kunna hjälpa honom att också få läsa t ex yrkessvenska. Det har vi fått igenom med gubben. På det sättet får han aktivitetsstöd från Försäkringskassan, ca 3 800 kr per månad.

Tack, Monica! Glad Kan du berätta lite mer om det där med yrkessvenska? Jag visste inte att en sådan möjlighet fanns....

Kan man söka det först efter att man är klar med någon kurs på SFI eller hur fungerar det?

• Romashka
    aussie skrev 2011-08-05 17:47:47 följande:
    Fraga: Hur langt tid tog det for era man att fa beviljat TUT fran det att de varit pa intervju (i hemlandet eller i Sverige, ange garna) - tog det verkligen 7-9 manader??

Vi väntade också i ca 2 månader.
Svar på tråden Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!