• pilliss

Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!

Vi vars män har kommit hem. Tråd 4 !!!!!
    Denna tråd är för oss vars partner har kommit till landet p.g.a. familjeanknytning.

Vi som har varit med om denna process har ett speciellt förhållande till våra män.
    Här kan vi dela med oss av våra erfarenheter och ge råd och tips kring kulturmöten, språk och allt annat som man inte får uppleva i ett förhållande med någon från samma land.

Ni som har synpunkter på våra val av män/kvinna samt ni med negativ ton är inte välkomna här inne. Ni kan starta en egen tråd, för det hör inte hemma här.
    Respektera detta!

Våra män har kommit hem:

1/4 -08
    Pilliss

7/5 -08
    sophiie

8/7 -08
    Liqyss

22/7 -08
    Anonym (me)

5/8 -08
    Finadu

12/8 -08
    GashH

15/8 -08
    Nettan 1982

23/9 -08
    hexanmaria

2/12 -08
    MaRo

12/12 -08
    Lilja0709

17/12 -08
    sthlmfilur

17/12 -08
    AllasNalle

22/12 -08
    MamiDiddi

6/1 -09
    Deniskizi

15/1 -09
    Anonym ((jag))

6/2-09
    Dizd

16/2-09
    teser

11/3-09
    Kicki

23/4-09
    ndeyecoumba

15/5-09
    anonym (hur?)

3/6-09
    bajo

13/6-09
    Kim Olsson

21/7-09
    Dalias mamma

Mariamababy

Zandrina

14/8-09
    Mashenka

5/9-09
    elisalundbergh

18/9-09
    Citlali

25/9-09
    Beautifully Decayed

4/10-09
    lovemissen

19/10-09
    ArizonaB

För er som är mitt uppe i processen med att få hem era män kan denna tråd vara ett stöd:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m49550643.html

Välkomna
    elbi.blogg.se uppdat. 11/1-10
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-14 09:57
    5/5-10
    Linda Famillia

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:13
    15/7-10
    Monica G E S
  • Svar på tråden Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!
  • X_Girl

Någon som vet?

Brukar man få tillbaka alla foton och alla andra bevis tex biljetter m.m. när man väl har fått positivt svar från
    handläggaren?

Dom jag känner ingen av dom har fått tillbaka sina foton.

Men jag har fått tillbaka allting..

• Monica G E S
    X_Girl skrev 2011-10-21 08:01:07 följande:
    Någon som vet?

Brukar man få tillbaka alla foton och alla andra b evis tex biljetter m.m. när man väl har fått posit ivt svar från
    handläggaren?

Dom jag känner ingen av dom har fått tillbaka sina  foton.

Men jag har fått tillbaka allting..
    Vi fick tillbaka alla foton - utan att ens be om det. Å andra sidan var vårt fall på många sätt speciellt.

Jag hade personlig direktkontakt med vår handläggare hela tiden. Då låg MGVs enhet bara 3 kvarter från min arbetsplats så jag postade aldrig in något och handläggaren lät mig komma dit och hämta beslutet personligen. Det var enbart brevet där man uppgav vilken blankett jag skulle fylla i som kom per post.
  • X_Girl

Nu har min man fått snart TUP-kortet och är snart på väg till Svealand..:) Men behöver han anmälla sin ankomst (tex polisen) eller gäller detta bara dom som kommer till Sverige som gäster? Får hans 61-åriga mamma komma och bosätta sig i Sverige? Alla hennes barn bor i Sverige och hon är änka utan inkomst. Hur fungerar det med om man vill ta hit den enda anhöriga som står en närmst? Eller kan hon endast komma till Sverige med azyl som gäst? Någon som vet?

• Belinda04
    X_Girl skrev 2011-10-21 17:50:38 följande:
    Nu har min man fått snart TUP-kortet och är snart på väg till Svealand..:) Men behöver han anmälla sin ankomst (tex polisen) eller gäller detta bara dom som kommer till Sverige som gäster? Får hans 61-åriga mamma komma och bosätta sig i Sverige? Alla hennes barn bor i Sverige och hon är änka utan inkomst. Hur fungerar det med om man vill ta hit den enda anhöriga som står en närmst? Eller kan hon endast komma till Sverige med azyl som gäst? Någon som vet?

Hej, så skönt att få hem sin kära!!
    Ni behöver inte anmäla till polisen utan gå in på skatteverket och begär invandring för din man, och med det
    ansöks om personnummer för att bli folkbokförd här. Han ska ha med sitt pass och uppehållskortet från mig.verket. 
    De är viktigt att ni gör det så snart ni bara kan så ni får in er anmälan om personnummer. 

Ansökan för din svärmor lär ju gå genom migverket och hon gör väl en egen ansökan, kan tyvärr inte processen där... finns säkert på deras hemsida info och krav.

Lycka till!!         
  • SarahIbrah

Hej! här var det ett tag sen jag kikade in, tror det var när jag "hängde" i den andra tråden -då jag kämpade mot migrationen .. :) Men nu kan jag ju äntligen skriva här! Eller min man har varit hemma sen i Juli :)
    (ni kan läsa om hela processen och tårarna på min blogg )

Idag väntar vi vårt första barn, flyttat till en stor 3a, gubben har skaffat praktikplats och livet rullar på nått sånt underbart! Hjärta

• dacca

Hej alla!
    Har en fråga som jag hoppas kunna få svar på här..
    Min man har vart i Sverige i snart två år och det är dags att skicka in pappren till migrationsverket för att få PUT, ansökningsavgiften är ju 1500:-, men det står också bl a på migrationsverkets hemsida att "familjemedlemmar till EU/EES-medborgare är undantagna ansökningsavgiften", ska vi då inte betala någon avgift, för jag som fru är ju familjemedlem + EU/EES-medborgare..

Vore jättetacksam för svar om det är någon som vart igenom samma process!

/Hanna

• liah86
    dacca skrev 2011-11-10 23:16:23 följande:
    Hej alla!
    Min man har vart i Sverige i snart två år och det är dags att skicka in pappren till migrationsverket för att få PUT, ansökningsavgiften är ju 1500:-, men det står också bl a på migrationsverkets hemsida att "familjemedlemmar till EU/EES-medborgare är undantagna ansökningsavgiften", ska vi då inte betala någon avgift, för jag som fru är ju familjemedlem + EU/EES-medborgare..

/Hanna

vi är inte där än men flera som jag känner som har gjort detta har fått betala fastän de uppfyller kraven du har skrivit (kanske är nått nytt att man inte behöver betala??) men min kompis o hennes man ansökte för bara någon månad sen men de betalade
  • SarahIbrah
    dacca skrev 2011-11-10 23:16:23 följande:
    Hej alla!

/Hanna
    Min vän söker just precis nu och dom har fått betala
  • Monica G E S

Angående betalning

har jag för mig att det någonstans står på MGVs hemsida att svenska medborgare i det här sammanhanget inte räknas som EU-medborgare.

• aussie

Hej! Min man är också här sen i september.
    Hur fick era män jobb? Lite tips emottages tacksamt.

Svar på tråden Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!