Vi vars män har kommit hem. Tråd 5 !!!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-14 09:575/5-10
Linda Famillia
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:13
15/7-10
Monica G E S
Ringde handläggaren men ingtet svar.
längesen jag var här inne.. hur går det för era män med jobb och så? vi är helt sönderstressade pga det. han har börjat ett program nu som ska hjälpa honom iaf (de är def. mer aktiva än af) men oroar mig så mycket. han läser ju sfi också så har funderat på det här med instegsjobb men vet inte var vi ska hitta det
Mamma 86,
Hur länge har din man varit här? Min man har varit i Sverige sedan mars-2011. Ca en månad tillbaka har han fått börja på en s k "arbetspraktik", Försäkringskassan betalar då ut ett s k aktivitetsstöd. Blir ca 3500-4000 kr per månad. Men praktiken fixade vi själva, genom bekanta. AF gjorde ingenting mer än att skicka beslutet till FK för att pengarna skulle börja betalas ut.
Om praktiken leder till ngt jobb vet vi dock inte ännu, men hoppas så klart!!
) Vad är det för program din man ska gå?
Hej, jag tänkte höra med er som helt säkert vet. Har hängt i den tidigare tråden "vi vars partner måste lämna landet".
Vi fick tut i februari, pga att min fästman inte fått jobb än så har han tyvärr inte kunnat flytta hit till mig sverige, men nu gifter vi oss i aug och har även tänkt att vi äntligen ska starta vårat liv tillsammans.
Frågan är: vart börjar vi? vart registrerar han sig och vad behöver vi tänka på?
tacksam för all hjälp :)
Han ska registrera sig hos Skatteverket, samt skaffa leg där, och sedan meddela försäkringskassan...
Vad mer?
Skriva in sig på SFI kanske?
Hej allihopa! Jag fick hem min man för två år sen snart. Nu håller hans UT att gå ut den 16 september. Så vi var inne på migrationsverket och lämnade in ansökan. Dom tog även bilder på han samt fingeravtryck. Dom sa att det troligen inte kommer bli någon intervju eftersom vi skrev under ett papper med lite frågor som heter försäkran om samlevnad. Visst det är säkert inget konstigt med det att vi inte behöver gå på intervju men gör inte alla andra det? Vi var inne den 9. Juli denna månad och vi fick redan hem papper på att ansökan är betald osv. Nu idag har vi gått hem ett uppehållstillstånd kort. Där det står att den är giltigt fram till september. Alltså när hans UT går ut. Jag förstår inte riktigt! Min man har ju redan ett sådan fastklisrat i sitt pass varför ska han då ett kort? Trodde först att han fick Put. Hihi. Men så kan det ju knappast vara på sån kort handlingstid?