• Älskarminabarn

Ska man alltid vara ärlig?

Jag arbetar på ett ganska stort företag som har mycket gott rykte. Nu har min kompis sökte arbete på en annan avdelning en den jag arbetar på. Personalavd. ringde upp mig och frågade hur hon är och om jag kan rekommendera henne.

Jag blev lite ställd, men bestämde mig för att säga min uppfattning och det är att hon inte är lämplig för arbetet. Detta pga hennes samarbetssvårigheter och problem att ta till sig information och arbeta efter det.
    Jag känner min kompis genom att vi tidigare har varit kollegor. Hon har inte haft ett fast arbete på ca 10 år utan hoppat runt på uthyrning på en massa olika ställe. 
    Som vän önskar jag inget mer än att hon ska få ett fast arbete, men som lojal mot min arbetsplats kan jag inte säga att hon är duktig.
    Nu gnager det dåliga samvetet hos mig, kanske hon skulle fått chansen och låtit de själv skapa en bild av henne.
    Är det rätt eller fel att göra så här?
  • Svar på tråden Ska man alltid vara ärlig?
  • felicityporter

Jag tycker att det är viktigare att vara lojal mot sina vänner än sin arbetsplats. Vem vet, hon kanske skärpt till sig nu och tänkt ge 100% om hon fått detta jobbet?

• Toppen9

Om du hade ljugit och sagt att hon var perfekt för jobbet så kanske du själv hade blivit stämplad som olämplig och satt på pottkanten när det gäller din egen framtid på jobbet. Kan vara illa om man vill ta sig lite uppåt.
    men visst kunde du istället ha sagt att du var osäker och inte ville uttala dig om saken.

• klocka

Du gjorde rätt. Även om det känns taskigt mot kompisen så måste du i den situationen säga som det är till arbetsgivaren. Vad skulle de annars får för uppfattning om ditt omdöme när det visar sig att hon inte alls är lämplig? Det hade kunnat göra det svårare för dig att avancera/få stöd för annat på din arbetsplats.

Förhoppningsvis får inte din kompis veta att de frågade dig. Och gör de det så svara så undvikande/neutralt du kan.

• lövet2

Jag skulle nog ha svarat att jag inte kunde vara objektiv, eftersom jag kände henne privat ...

• Älskarminabarn
    felicityporter skrev 2010-02-20 22:19:41 följande:
    Jag tycker att det är viktigare att vara lojal mot sina vänner än sin arbetsplats. Vem vet, hon kanske skärpt till sig nu och tänkt ge 100% om hon fått detta jobbet?
    Kan det inte vara så att man själv hamnar i rätt dålig sits om man ljuger för sin arbetsgivare. Jag trivs mycket bra och vill även i fortsättningen kunna göra det.
  • artax

lätt att säga nu när man har tid att sitta och tänka lite och inte bara bli uppringd huxflux säg vad du tycker nu! jag tycker ändå att du gjorde rätt! det finns fler jobb för din vän, och om du tror att hon inte var rätt person för det så hade hon kanske inte trivts ändå!

• Älskarminabarn
    artax skrev 2010-02-20 22:23:42 följande:
    lätt att säga nu när man har tid att sitta och tänka lite och inte bara bli uppringd huxflux säg vad du tycker nu! jag tycker ändå att du gjorde rätt! det finns fler jobb för din vän, och om du tror att hon inte var rätt person för det så hade hon kanske inte trivts ändå!
    Du har helt rätt, men det var väl lite det de var ute efter. Den spontana ogenomtänkta tanken om henne.
    Det är även ett problem med henne att hon aldrig trivs utan snackar alltid massa skit om sina arbetsplatser.
  • felicityporter

Det du skriver om din vän får mig att undra varför du är vän med henne, du verkar inte gilla henne särskilt mycket...?

• Älskarminabarn
    felicityporter skrev 2010-02-20 22:32:24 följande:
    Det du skriver om din vän får mig att undra varför du är vän med henne, du verkar inte gilla henne särskilt mycket...?
    Inte..., kan man inte ha en personlighet på sitt arbete och en annan hemma. Hon är otroligt kaxig och besserwisser på jobb och lyssnar inte på andra.
    Hemma är hon otroligt bra med sina barn och väldigt omtänksam mot sina vänner. Jag är glad att hon är min vän och inte kollega.
  • Rochefort 10
    Leo1977 skrev 2010-02-20 22:55:37 följande:
    Ärlighet varar längst, men en vit lögn kan väl vara ok om det är väldigt nödvändigt.  www.glawe.se/blogg
    På vilket sätt skulle det hjälpa TS i situationen hon beskriver ovan?

Jag hade för övrigt också varit ärlig i det fallet. Jag hade inte kunnat rekommendera någon till en tjänst om jag inte visste att den personen skulle göra ett bra jobb.
  • Miss Obsessive

Vet ganska precis hur du tänker.. Har också en kompis (eller, egentligen är vi inte jättenära kompisar), som inte heller haft ett fast jobb på år (om nånsin) och som går på soc. Hon har svårt att klara de jobb hon är på, antingen pga sociala problem eller för att hon inte har pengar att ta sig till jobbet. Jag har själv fått en fast tjänst och där jag jobbar satte man nyligen ut annons om lediga tjänster. När ansökningarna kom in så hittade jag hennes ansökan där (hon blev ratad). Har inte sagt något till henne, men skulle heller aldrig rekommendera henne till någon arbetsplats där jag var.. Känns hemskt, särskilt när hon berättar hur lite pengar hon har, men samtidigt så hamnar ju jag i dålig dager om jag rekommenderar henne och hon inte klarar av jobbet. Inte så kul.. Har dock gett henne telefonnummer till samma chefer jag haft så att hon kan söka själv, utan mina rekommendationer (jobbar inom handikappomsorgen)..  

Svar på tråden Ska man alltid vara ärlig?