• Tecken

Kan du reglerna i curling?

Jag satt och kollade på det idag och insåg att jag inte fattar någonting. Alls. Ibland är det bra att stenarna krockar, ibland är det dåligt.

Kan du reglerna i curling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 22:29
    För den som vill läsa om regler i curling: www.curling.se/Portals/0/Dokument/2010/Spelregler%202009-2010.pdf
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du reglerna i curling?
  • BlommyNess12

HAHAHA, finns det regler? Jag har aldrig sett något krocka, jag har bara trott att det var typ som kultstötning, du ska komma längst och då vinner du..

• Tant Green

Sådär, jag har förstått lite vartefter jag kollat. Jag har själv spelat mycket boule och då är det rätt kul att titta på curling för att man liksom fattar hur de tänker, fast man egentligen inte har en susning... Det finns många likheter fast den stora skillnaden är ju att man i boule kan kasta över ett klot och landa bakom det, lite svårt i curling...

• Ellizz

Jag lärde mig en del i förrgår! Fast kan int säga att jag har stenkoll direkt :P
    men jag förstår lite mer nu

• Tant Green

Alltså poängen är ju att få så många egna stenar som möjligt nära mitten, alla som är närmare mitten än motståndarens bästa får man poäng för. Tror jag... Sen att vissa kast är bättre än andra beror ju på att man samtidigt ska vara taktisk och göra så att nästa kast blir svårare för motsåndaren och så.

• Tecken
    Tant Green skrev 2010-02-20 22:29:01 följande:
    Alltså poängen är ju att få så många egna stenar som möjligt nära mitten, alla som är närmare mitten än motståndarens bästa får man poäng för. Tror jag... Sen att vissa kast är bättre än andra beror ju på att man samtidigt ska vara taktisk och göra så att nästa kast blir svårare för motsåndaren och så.
    Men varför ska man krocka ibland och ibland inte? Kan man skjuta för långt? Hur långt får "stenkastaren" följa efter "soparna"? Hela vägen in i boet?

Nu låter det nästan som att jag borde läsa på lite, men det är jag för lat och ointresserad för
  • Väntan på en liten

Jag tycker curling är skittrist att kolla på och hålla på och sopa sådär ihärdigt.

Längtar...
  • Tant Green
    Tecken skrev 2010-02-20 22:31:04 följande:
    Men varför ska man krocka ibland och ibland inte? Kan man skjuta för långt? Hur långt får "stenkastaren" följa efter "soparna"? Hela vägen in i boet?Nu låter det nästan som att jag borde läsa på lite, men det är jag för lat och ointresserad för
    Det beror väl på vad krocken leder till. Om man krockar ut motståndarna  och själv stannar kvar i mitten är det ju bra, om man krockar in dem så att de blir bättre så är det dåligt... och en massa varianter förstås, man kanske vill lägga något ivägen för att störa motståndarna och då kan ju ibland en krock vara bra och ibland inte...

Om man kastar rakt igenom boet och ut på andra sidan är det väl inge bra, då får man ju inga poäng.

Hur långt stenkastarna och soparna får röra sig har jag ingen aning om.
  • Anova
    Tant Green skrev 2010-02-20 22:29:01 följande:
    Stämmer.

Vid poängbedömning är det stenar som ligger närmare tee (den runda pricken i mitten) än motståndarens närmaste sten som beräknas som poänggivande sten.
    Sen får ju inte de vara hur långt bort som helst.

Curling är en strategisport..

Ja, jag har spelat curling några gånger, kollar ofta på curling, men nej, jag har inte stenkoll på alla regler.
  • Anova

De sk. teelinjerna avgör hur långt man får sopa.
    Man får exempelvis inte sopa för stenar som inte är i rörelse. (om man ju skulle få för sig att spoa framför en sten som ligger stilla)

Svar på tråden Kan du reglerna i curling?