• Tecken

Kan du reglerna i curling?

Jag satt och kollade på det idag och insåg att jag inte fattar någonting. Alls. Ibland är det bra att stenarna krockar, ibland är det dåligt.

Kan du reglerna i curling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 22:29
    För den som vill läsa om regler i curling: www.curling.se/Portals/0/Dokument/2010/Spelregler%202009-2010.pdf
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du reglerna i curling?
  • Tecken
    Anova skrev 2010-02-20 22:38:27 följande:
    De sk. teelinjerna avgör hur långt man får sopa. Man får exempelvis inte sopa för stenar som inte är i rörelse. (om man ju skulle få för sig att spoa framför en sten som ligger stilla)
    Det visste jag, tro´t eller ej - men jag har faktiskt curlat en gång Men hur länge får stenkastaren följa med soparna? För de snackar ju taktik med varandra, har jag hört.
  • Jennie med ie
    Anova skrev 2010-02-20 22:38:27 följande:
    De sk. teelinjerna avgör hur långt man får sopa. Man får exempelvis inte sopa för stenar som inte är i rörelse. (om man ju skulle få för sig att spoa framför en sten som ligger stilla)
    Hahaha... ja som om de plötsligt skulle börja röra sig då....
  • Jennie med ie
    Tecken skrev 2010-02-20 22:40:23 följande:
    Det visste jag, tro´t eller ej - men jag har faktiskt curlat en gång Men hur länge får stenkastaren följa med soparna? För de snackar ju taktik med varandra, har jag hört.
    jag tror att den som släpper stenen får följa med tills strecket i banan som är strax innan boet börjar... Men jag ska nog dubbelkolla.
  • Majuni

Hahaha, jag tänkte precis som dig idag Ts, men jag orkade inte bry mig så jag zappade vidare
    Jag har noll koll..

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2010-02-20 22:41:34 följande:
    jag tror att den som släpper stenen får följa med tills strecket i banan som är strax innan boet börjar... Men jag ska nog dubbelkolla.
    Nähä, tydligen får han eller hon följa med och sopa t ex även efter denna s.k "hogglinje", men måste _släppa_ stenen innan...
  • Anova
    Tecken skrev 2010-02-20 22:40:23 följande:
    Vad jag förstått är det endast kaptenarna som får vara i boet (den stora rund cirkeln),  vad jag vet får spelande person (kastaren) och soparen hänga med ända till boet. Men det är viktigt att de inte för skymma för domaren.

Självklart får alla diskutera taktik, det är som sagt en strategisport.
  • Anova
    Jennie med ie skrev 2010-02-20 22:40:37 följande:
    Hahaha... ja som om de plötsligt skulle börja röra sig då....
    Fast ligger det något skit (issörja) framför en sten som man vill ska flytta sig så kan man inte få spoa bort skiten om stenen är still.
  • Jennie med ie
    Anova skrev 2010-02-20 22:48:47 följande:
    Fast ligger det något skit (issörja) framför en sten som man vill ska flytta sig så kan man inte få spoa bort skiten om stenen är still.
    Nä, men man måste ju ändå se till så att den träffas av en annan sten för att få den att röra sig...
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2010-02-20 22:49:33 följande:
    Nä, men man måste ju ändå se till så att den träffas av en annan sten för att få den att röra sig...
    Om den en gång stannat alltså....

Jag har lärt mig nåt nytt idag, att man inte får slå på motståndarnas gardstenar om inte de 4 första stenarna o omgången stannat.
  • neeext

hahaa har aldrig fattat mig på curling öht men hittade denna på youtube 
    ">

ser sjukt kul ut

• vindil

Nää... Försökte förstå, kan väl grunderna, men begriper inte varför de ibland tycker det är bra att lägga stenen långt framför och strunta i dem i ringen, och ibland är det dåligt.

• lövet2

Japp, jag kan dem rätt bra. Stenkoll törs jag inte säga, men tillräckligt bra.

• Boothwalker

Röstade på stenkoll men jag vet inte om jag har stenkoll men kan nog de flesta vanliga reglerna iallafall... Brukar kolla på det när jag kan =) Men jag har nog mer än bara lite koll...

♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
  • Boothwalker
    Jennie med ie skrev 2010-02-20 22:51:37 följande:
    Om den en gång stannat alltså.... Jag har lärt mig nåt nytt idag, att man inte får slå på motståndarnas gardstenar om inte de 4 första stenarna o omgången stannat.
    Fått för mig att första spelarna inte får slå bort de andras garder (men ok att flytta dem) Men för resten av spelarna är det ok... Fast det kanske är vad du menade...
    ♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
  • Stårschan

Jodå, tillräckligt för att kunna hänga med och se om en sten är lyckad eller misslyckad. Det är lite som schack på is. Däremot är jag helt nollad när det gäller att förstå vad kommentatorerna menar när de kommenterar backhoppning. Man ska ha höfterna med sig, få skidorna med sig och allt vad det är. Jag tittar och tittar och försöker fatta, men det verkar kört. För mig ser alla uthopp likadana ut.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
Svar på tråden Kan du reglerna i curling?