• Anova

Kan du reglerna i curling?

Tant Green skrev 2010-02-20 22:29:01 följande:
    Alltså poängen är ju att få så många egna stenar som möjligt nära mitten, alla som är närmare mitten än motståndarens bästa får man poäng för. Tror jag... Sen att vissa kast är bättre än andra beror ju på att man samtidigt ska vara taktisk och göra så att nästa kast blir svårare för motsåndaren och så.
    Stämmer.

Vid poängbedömning är det stenar som ligger närmare tee (den runda pricken i mitten) än motståndarens närmaste sten som beräknas som poänggivande sten.
    Sen får ju inte de vara hur långt bort som helst.

Curling är en strategisport..

Ja, jag har spelat curling några gånger, kollar ofta på curling, men nej, jag har inte stenkoll på alla regler.
  • Anova

De sk. teelinjerna avgör hur långt man får sopa.
    Man får exempelvis inte sopa för stenar som inte är i rörelse. (om man ju skulle få för sig att spoa framför en sten som ligger stilla)

• Anova
    Tecken skrev 2010-02-20 22:40:23 följande:
    Det visste jag, tro´t eller ej - men jag har faktiskt curlat en gång Men hur länge får stenkastaren följa med soparna? För de snackar ju taktik med varandra, har jag hört.
    Vad jag förstått är det endast kaptenarna som får vara i boet (den stora rund cirkeln),  vad jag vet får spelande person (kastaren) och soparen hänga med ända till boet. Men det är viktigt att de inte för skymma för domaren.

Självklart får alla diskutera taktik, det är som sagt en strategisport.
  • Anova
    Jennie med ie skrev 2010-02-20 22:40:37 följande:
    Hahaha... ja som om de plötsligt skulle börja röra sig då....
    Fast ligger det något skit (issörja) framför en sten som man vill ska flytta sig så kan man inte få spoa bort skiten om stenen är still.
Svar på tråden Kan du reglerna i curling?