• oOoKärlekoOo

Omöjligt sötsug, hjälp mig snälla!

Hej!

Jag har i sju års tid kämpat med min kropp! Jag har gått upp 17 kilo på 4 år och kan inte nog förklara hur fruktansvärt missnöjd jag är med min kropp! 90% av min fettdepå sitter på mage och sidor, det värsta tänkbara för man kan inte ha annat än stora klänningar och leggins....

Mitt största problem är sötsuget. Jag har hittat en riktigt bra balans med maten där jag kombinerar kolhydratfattig kost med pulverdiet enligt följande;

Morgon; 1 förpackning Allevo färdigdryck och ett stort glas vatten

Fika; 1 frukt och kaffe utan mjölk och socker

Lunch; Allevo soppa (Thai eller potatis/purjo smak), ett grovt knäcke med keso, vatten

Mellanmål: Frukt och kaffe

Middag: Kött/fisk/fågel med sallad/grönsaker och någon sås fattig på kolh.

Kväll: Mitt största problem!! Jag får ett enormt sötsug och har i alla år kämpat med det... Har testat allt ifrån te, färska hallon, citronvatten, mörk choklad (som triggar sötsuget mer), grädde med hallon osv....

Egentligen är inte kvällen den enda gången mitt sötsug sätter in... Det infaller alltid efter lunch och på tåget hem från jobb....

Någon som har något bra tips på hur jag skall få bukt på detta? Kanske vill ni kommentera min kost också while you`re at it;)

Tack!

• Svar på tråden Omöjligt sötsug, hjälp mig snälla!
  • Sedek

Mer fett på middagen!

Kött och fett samt ovanmarksgrönsaker gör att du håller dig mätt längre, håller borta sötsuget bättre.

Äter du vitamin o mineraltabletter? Gör det, mineralbrist kan orsaka sötsug.

Det är nog Allevon som gör det annars, du kan inte tänka dig att prova en LCHF kost ett tag? Sötsuget försvinner efter ca 5 dagar, man blir mätt och står sig på 3 måltider om dagen.

Men det är ju individuellt, den metod som fungerar för dig är den bästa. Fungerar det inte är det ingen idé!

• JellyBean

Det brukar vara så att  man har vissa timmar på dygnet då det är sockerfarozon. Det bästa tips jag har är att identifiera när dom kommer, som du verkar ha gjort, och under just dom timmarna eller så, måste du hitta något att distahera dig med. Mat kanske inte är det bästa men vad säger du om en promenad, eller lyssna på as hög musik..? Jag har själv exakt samma problem som med kommer efter maten och på kvällar. Hade ett jädra sug kan jag säga för ett par timmar sen på prinsesstårta. Jo en anna skit bra sak HA ALDRIG SOCKER eller godis hemma!! Då är det inte lika lättilgängligt och åker inte ner i mage. Det funkar iaf för  mig! Jo och du måste unna dig en dag i veckan med att bara rå frossa!!! Men då måste du träna regelbundet under veckorna. 

Kram

• Moll

Jag gick ner 20 kilo på lite mer än ett år, i början blev jag också hjälpt av Allevo! Heja! {#lang_emotions_laughing}

Tränar du? Vardagsmotion? För mig blev det en stor skillnad när jag ökade förbränningen, det kunde handla om att springa uppför en jobbig backe när jag var ute nånstans, utmana mig själv till att klara att springa till den eller den lyktstolpen (och sen fortsätta utmana mig själv till nästa, och nästa, och nästa...). Mer muskler förbränner ju också mer kalorier även när kroppen är i vila.
    Ang ditt sug på kvällen, har du testat att äta en knäckemacka, med nåt gott pålägg? Margarin och ost kan ju vara hur gott som helst när man håller igen! Det ger förvisso mer kalorier än en godisbit, men det ger en större mättnad och för mig funkade det bättre än att ta en chokladbit...bara en till...en till gör ju ingen skillnad... Annars, ett äpple till kvällen. Vissa hävdar ju att fruktsocker leder till mer sötsug - men för mig funkade det just i o m att ett riktigt gott äpple faktiskt ersätter godiset/kakorna/bullarna. Ser jag till att hålla mig lagom mätt, håller sig blodsockernivån på en bra nivå och jag får inget sug efter en massa onyttiga saker.
    Om du äter som du gör och får tillräckligt med vardagsmotion + styrketräning borde du börja gå ner i vikt. Om du hamnar på platåer, fortsätt bara...du kommer även bli starkare med mer träning, och då får du ju höja nivån på träningspassen. Detta leder även till att du får/kan/bör äta mer (nyttig) mat så att energin räcker till att bygga muskler.
    Ett annat tips jag har är att du även mäter dig. Ofta kan livsstilsförändringen märkas tydligare på måtten än på vågen - du vet "muskler väger mer än fett".
    Hoppas att det går bra för dig! Uppdatera gärna om hur det går för dig! {#lang_emotions_flower}
  • lyckligmamma

Om man ska tro på tidningen iform, så säger de att man ska ta något litet sött direkt efter maten, så försvinner sötsuget.
    Jag äter russin, har också haft problem med det. En tesked honung har med hjälp. Yoggy o sånt innehåler en massa socker. Banan är väl bra, och vindruvor med som är sött

• olandstoken

Byta diet kanske? Uppenbarligen så fungerar den inte. Testa på viktväktarna där man faktiskt äter mat och inte pulver. Det är mitt råd Jag håller själv på att kämpa med vikten och har gått ner 7 kg sedan nyår på vv mat (har inte gått på möte). Man får då äta lite sött ibland och man uppmuntras att röra sig.

• hallencreutz89

Sötsug beror ju ofta på att man är i behov av snabb energi, och därför inträffar det just påväg hem från jobbet ock sånt. Så jag skulle väl säga stadigare lunch/mellanmål med långsamma kolhydrater

• MaraBella Korpfot

Prova att äta nåt salt.
    Det funkar ofta för mig då suget egentligen inte är efter sött utan efter nåt som kroppen behöver, som du fått i dig för lite av under dagen. Ofta salt, men också fett eller vissa vitaminer.
    Vi moderna människor är ofta så sockerbombade att vi inte kan skilja på de olika 'sug' som kroppen har utan hjärnan tolkar allt som sötsug.
    Ett bra kosttillskott med vitaminer och mineraler är nog också en bra ide' vid diet för att vara säker på att inte 'missa' nåt som kroppen behöver.

• onoff

Jag måste slå ett slag för äppelcidervinäger. Funkar kanon emot sötsuget!!!! Finns i brustabletter eller i tablettform på hälsokostaffären!!!

Annars kan du köra den billiga varianten: Köp en vinägerflsak på mataffären och blanda ut med vatten, drick ett par glas om dagen och TJOFF: så är sötsuget borta!!

• Nihao

Jag äter blodgrapefrukt när jag är sötsugen på kvällen, det är surt men ändå sött, och läskande och så får man lite lite mättnadskänsla också. Och inte är det onyttigt. :)

• Alma 20

Du kan testa att ta ett tuggummi när du verkligen är sugen på något sött eller dricka vatten. Jag blir alltid sugen på choklad eller liknande på kvällen, när jag sitter och kollar på tv och då har jag alltid en flaska vatten bredvid mig så att jag kan dricka. Men framför allt, distrahera dig själv. Ta en promenad, träna på gymmet. Det brukar fungera för mig. 

Svar på tråden Omöjligt sötsug, hjälp mig snälla!