• oOoKärlekoOo

Omöjligt sötsug, hjälp mig snälla!

Hej!

Jag har i sju års tid kämpat med min kropp! Jag har gått upp 17 kilo på 4 år och kan inte nog förklara hur fruktansvärt missnöjd jag är med min kropp! 90% av min fettdepå sitter på mage och sidor, det värsta tänkbara för man kan inte ha annat än stora klänningar och leggins....

Mitt största problem är sötsuget. Jag har hittat en riktigt bra balans med maten där jag kombinerar kolhydratfattig kost med pulverdiet enligt följande;

Morgon; 1 förpackning Allevo färdigdryck och ett stort glas vatten

Fika; 1 frukt och kaffe utan mjölk och socker

Lunch; Allevo soppa (Thai eller potatis/purjo smak), ett grovt knäcke med keso, vatten

Mellanmål: Frukt och kaffe

Middag: Kött/fisk/fågel med sallad/grönsaker och någon sås fattig på kolh.

Kväll: Mitt största problem!! Jag får ett enormt sötsug och har i alla år kämpat med det... Har testat allt ifrån te, färska hallon, citronvatten, mörk choklad (som triggar sötsuget mer), grädde med hallon osv....

Egentligen är inte kvällen den enda gången mitt sötsug sätter in... Det infaller alltid efter lunch och på tåget hem från jobb....

Någon som har något bra tips på hur jag skall få bukt på detta? Kanske vill ni kommentera min kost också while you`re at it;)

Tack!

• Svar på tråden Omöjligt sötsug, hjälp mig snälla!
  • SCSI

Ja, mer fett till middag brukar funka för mig. så länge det inte är kryddstarkt, då vill jag ändå ha nåt sött efter maten.

Vindruvor och sötmandel brukar jag ha som avvänjningskur när jag är för sockergalen (men jagar man kalorier är det kanske inte det bästa). Frusna vindruvor är jättegoda och tar lite längre tid att moffa i sig än rumstempererade. =) (åh, på tal om fruset - jag brukar dela en passionsfrukt på mitten och lägga i frysen. Bara att äta direkt ur skalet med sked!)

Knäckemacka som nån skrev stoppar mitt sötsug rätt effektivt oxå. särskilt om jag tuggar riktigt ordentligt. =)

Är det förresten nån här som vet om stevia lindrar sötsug? Det sägs ju att konstgjorda sötningsmedel som aspartam inte hjälper när man är sockersugen...

• limmelime

Hej ts! Jag har samma problem med enormt sötsug på kvällen. Har däremot ALDRIG kört någon form av pulverdiet eller matersättningsdiet så de vet jag inte om de påverkar.

Det som fungerar bäst på mig är antingen att ta ett tuggummi på kvällen när sötsuget sätter in, det håller munnen sysselsatt och smakar ju gott. :)
    Morötter funkar oxå bra, vet ej varför, kanske för att de tar sån tid att tugga så suget hinner lägga sig lite? Brukar oxå försöka tänka på att inte äta kvällsmaten för tidigt, samt inte sitta uppe för sent, för då blir ju risken såklart större att man både blir hungrig o sugen flera ggr om...

Äter mycket fet fisk på dagen när jag är duktig, och det minskar suget allmänt, för jag kan oxå bli sugen på en chokladbit efter maten. (även om jag inte tror en chokladbit efter maten är farligt så försöker jag undvika det ändå)

lycka till! kram!

• Matruskan77

Jag såg på ett program om övervikt på TV(ett seriöst), kommer inte ihåg vilket men det var ett svenskt i alla fall(INTE Anna Skipper) och där tipsade om att ta Chrome som tillskott för det ska minska sötsuget. Kan kanske vara värt att prova.

• Lund82

Hej,

Jag har också haft starkt sötsug. Har blivit bättre med åren. Jag provade kromtabeletter (har jag för mig) inköpte i hälsokostaffär. Tror där var tillsatt chili och något annat för att ytterligare öka effekten. För mig tog det bort det största begäret. Absolut till stor hjälp tyckte jag eftersom jag kunde hantera sockersuget sedan.
    Lycka till, hoppas du ska hitta något som hjälper dig!
  • JessiWill

Du kan göra detta, sött men inte onyttigt, utan lite fejs choklad sådär :P

Ta två äggvitor vispa med lite vaniljsocker och så mycket kakao som du vill, ca1.1/5 msk kakao, vispa ägget och vaniljen till en tjock smet vispa sen ner kakaon. KLART:) billigt gott kalorisnålt så det heter duga. Vill man så kan man ha i lite socker om man tycker det behövs.

Fick det i tips utav en annan tjej :)

Gro lilla frö, håll dig kvar
  • oOoKärlekoOo
    Sedek skrev 2010-02-21 01:01:10 följande:
    Mer fett på middagen!Kött och fett samt ovanmarksgrönsaker gör att du håller dig mätt längre, håller borta sötsuget bättre.Äter du vitamin o mineraltabletter? Gör det, mineralbrist kan orsaka sötsug.Det är nog Allevon som gör det annars, du kan inte tänka dig att prova en LCHF kost ett tag? Sötsuget försvinner efter ca 5 dagar, man blir mätt och står sig på 3 måltider om dagen.Men det är ju individuellt, den metod som fungerar för dig är den bästa. Fungerar det inte är det ingen idé!
    Tack för ditt svar!

Har påbörjat en liknande GI-kost. funkar perfekt.. LCHF testade jag och mådde skit i flera dagar.. fick hjärtklappning, skakade, svettades och kräkte till slut...

Sitter dockhär nu med världens sötsug... ååååhhh!!
  • oOoKärlekoOo
    JellyBean skrev 2010-02-21 01:06:06 följande:
    Det brukar vara så att  man har vissa timmar på dygnet då det är sockerfarozon. Det bästa tips jag har är att identifiera när dom kommer, som du verkar ha gjort, och under just dom timmarna eller så, måste du hitta något att distahera dig med. Mat kanske inte är det bästa men vad säger du om en promenad, eller lyssna på as hög musik..? Jag har själv exakt samma problem som med kommer efter maten och på kvällar. Hade ett jädra sug kan jag säga för ett par timmar sen på prinsesstårta. Jo en anna skit bra sak HA ALDRIG SOCKER eller godis hemma!! Då är det inte lika lättilgängligt och åker inte ner i mage. Det funkar iaf för  mig! Jo och du måste unna dig en dag i veckan med att bara rå frossa!!! Men då måste du träna regelbundet under veckorna.  Kram
    Tack för ditt svar!!

Att inte ha socker hemma är en superbra ide! Dock lyckas jag alltid hitta nå nått, typ gå till en affär som är öppen länge eller baka något...
    Det med att distrahera mig skall jag testa.. skall försöka dela upp det med att typ varje kväll göra något spa-liknande.. Typ måla naglarna, göra inpackning, raka benen osv.. Man mår bättre, känner sig fräschare och äter inte massa onyttigt;)

En dag i veckan fungerar tyvärr inte för mig... jag är då fast i att äta fredag-lördag-söndag...
  • oOoKärlekoOo
    Moll skrev 2010-02-21 14:14:26 följande:
    Jag gick ner 20 kilo på lite mer än ett år, i början blev jag också hjälpt av Allevo! Heja!  Tränar du? Vardagsmotion? För mig blev det en stor skillnad när jag ökade förbränningen, det kunde handla om att springa uppför en jobbig backe när jag var ute nånstans, utmana mig själv till att klara att springa till den eller den lyktstolpen (och sen fortsätta utmana mig själv till nästa, och nästa, och nästa...). Mer muskler förbränner ju också mer kalorier även när kroppen är i vila. Ang ditt sug på kvällen, har du testat att äta en knäckemacka, med nåt gott pålägg? Margarin och ost kan ju vara hur gott som helst när man håller igen! Det ger förvisso mer kalorier än en godisbit, men det ger en större mättnad och för mig funkade det bättre än att ta en chokladbit...bara en till...en till gör ju ingen skillnad... Annars, ett äpple till kvällen. Vissa hävdar ju att fruktsocker leder till mer sötsug - men för mig funkade det just i o m att ett riktigt gott äpple faktiskt ersätter godiset/kakorna/bullarna. Ser jag till att hålla mig lagom mätt, håller sig blodsockernivån på en bra nivå och jag får inget sug efter en massa onyttiga saker. Om du äter som du gör och får tillräckligt med vardagsmotion + styrketräning borde du börja gå ner i vikt. Om du hamnar på platåer, fortsätt bara...du kommer även bli starkare med mer träning, och då får du ju höja nivån på träningspassen. Detta leder även till att du får/kan/bör äta mer (nyttig) mat så att energin räcker till att bygga muskler. Ett annat tips jag har är att du även mäter dig. Ofta kan livsstilsförändringen märkas tydligare på måtten än på vågen - du vet "muskler väger mer än fett". Hoppas att det går bra för dig! Uppdatera gärna om hur det går för dig! 
    Tack för ditt svar!!

Motion: Jag motionerar två dagar i veckan á 1,5 timme på gym. Sen har jag en cross-trainer hemma som jag kör 10-15 minuter på per dag. Sen får jag ganska bra med övrig vardgasmotion då jag går till och från tåget och jobb som är 20 minuter/väg

Sötsug på kvällen: provade med knäckemacka ett par gånger.. men det är ju inte sött precis...Har idag testat med hallon, sött, friskt och gott och bara liiite kolisar
  • oOoKärlekoOo
    lyckligmamma skrev 2010-02-21 19:59:29 följande:
    Om man ska tro på tidningen iform, så säger de att man ska ta något litet sött direkt efter maten, så försvinner sötsuget.Jag äter russin, har också haft problem med det. En tesked honung har med hjälp. Yoggy o sånt innehåler en massa socker. Banan är väl bra, och vindruvor med som är sött
    Ja, jag har testat russin och det ledde till en överkonsumtion..haha.... honung kan jag inte äta som den är men kanske i the...
  • oOoKärlekoOo
    olandstoken skrev 2010-02-21 20:06:11 följande:
    Byta diet kanske? Uppenbarligen så fungerar den inte. Testa på viktväktarna där man faktiskt äter mat och inte pulver. Det är mitt råd Jag håller själv på att kämpa med vikten och har gått ner 7 kg sedan nyår på vv mat (har inte gått på möte). Man får då äta lite sött ibland och man uppmuntras att röra sig.
    Detta är en av alla hundratals dieter jag testat.. pulvret på lunchen är inga problem för mig.. skönt att slippa laga och planera lunchen dagen innan...

vv funkar inte för mig.. ett himla matlagande och rätt dyrt och jobbigt... sorrr, men fungerade helt enkelt inte..

STORT grattis till din viktnedgång.. hoppas det går bra i fortsättnignen också:)
  • oOoKärlekoOo
    hallencreutz89 skrev 2010-02-22 02:59:48 följande:
    Sötsug beror ju ofta på att man är i behov av snabb energi, och därför inträffar det just påväg hem från jobbet ock sånt. Så jag skulle väl säga stadigare lunch/mellanmål med långsamma kolhydrater
    Tack! Testat att äta en grov helkornsmacka med makrill och ägg idag... funkade utmärkt mot sötsuget efter lunchen.. så den var nog den vinnande kombinationen:)
  • oOoKärlekoOo
    onoff skrev 2010-02-22 12:28:07 följande:
    Jag måste slå ett slag för äppelcidervinäger. Funkar kanon emot sötsuget!!!! Finns i brustabletter eller i tablettform på hälsokostaffären!!! Annars kan du köra den billiga varianten: Köp en vinägerflsak på mataffären och blanda ut med vatten, drick ett par glas om dagen och TJOFF: så är sötsuget borta!!
    Ojdå.. skall jag definitivt testa!!
  • oOoKärlekoOo
    Alma 20 skrev 2010-02-22 18:28:46 följande:
    Du kan testa att ta ett tuggummi när du verkligen är sugen på något sött eller dricka vatten. Jag blir alltid sugen på choklad eller liknande på kvällen, när jag sitter och kollar på tv och då har jag alltid en flaska vatten bredvid mig så att jag kan dricka. Men framför allt, distrahera dig själv. Ta en promenad, träna på gymmet. Det brukar fungera för mig. 
    Vatten är lögn i helvetet för mig;) Tuggummi brukar dock fungera för stunden.. tar de där med fyllning som flyter, sött och gott:)
  • oOoKärlekoOo
    SCSI skrev 2010-02-22 18:40:13 följande:
    Ja, mer fett till middag brukar funka för mig. så länge det inte är kryddstarkt, då vill jag ändå ha nåt sött efter maten. Vindruvor och sötmandel brukar jag ha som avvänjningskur när jag är för sockergalen (men jagar man kalorier är det kanske inte det bästa). Frusna vindruvor är jättegoda och tar lite längre tid att moffa i sig än rumstempererade. =) (åh, på tal om fruset - jag brukar dela en passionsfrukt på mitten och lägga i frysen. Bara att äta direkt ur skalet med sked!)Knäckemacka som nån skrev stoppar mitt sötsug rätt effektivt oxå. särskilt om jag tuggar riktigt ordentligt. =)Är det förresten nån här som vet om stevia lindrar sötsug? Det sägs ju att konstgjorda sötningsmedel som aspartam inte hjälper när man är sockersugen...
    Fett=lindrar sötsug=sant har jag märkt:) så det skall jag köra vidare på.-.. dock mår jag piss utan kolhydrater i kosten.. och kolisar brukar öka mitt sötsug...

frusen passionsfrukt: tål verkligen att testas

Aspartam;: dricker just nu light-cola... lindrar sötsuget som värsta chokladen:)
  • oOoKärlekoOo
    limmelime skrev 2010-02-22 18:56:44 följande:
    Hej ts! Jag har samma problem med enormt sötsug på kvällen. Har däremot ALDRIG kört någon form av pulverdiet eller matersättningsdiet så de vet jag inte om de påverkar.Det som fungerar bäst på mig är antingen att ta ett tuggummi på kvällen när sötsuget sätter in, det håller munnen sysselsatt och smakar ju gott. :)Morötter funkar oxå bra, vet ej varför, kanske för att de tar sån tid att tugga så suget hinner lägga sig lite? Brukar oxå försöka tänka på att inte äta kvällsmaten för tidigt, samt inte sitta uppe för sent, för då blir ju risken såklart större att man både blir hungrig o sugen flera ggr om...Äter mycket fet fisk på dagen när jag är duktig, och det minskar suget allmänt, för jag kan oxå bli sugen på en chokladbit efter maten. (även om jag inte tror en chokladbit efter maten är farligt så försöker jag undvika det ändå)lycka till! kram!
    Hmm.. spooky;: har ätit måde makrill och lax idag.. och mitt sötsug är mindre.. kanske en bra grej med fet fisk:)
  • oOoKärlekoOo

Kromtabletter: skall definitivt testas!

• oOoKärlekoOo
    Jessiicaa89 skrev 2010-02-22 21:22:10 följande:
    Du kan göra detta, sött men inte onyttigt, utan lite fejs choklad sådär :P Ta två äggvitor vispa med lite vaniljsocker och så mycket kakao som du vill, ca1.1/5 msk kakao, vispa ägget och vaniljen till en tjock smet vispa sen ner kakaon. KLART:) billigt gott kalorisnålt så det heter duga. Vill man så kan man ha i lite socker om man tycker det behövs.Fick det i tips utav en annan tjej :)
    TACK!! skall testa!
Svar på tråden Omöjligt sötsug, hjälp mig snälla!