• ModestyB

Behovsanställd som sagt upp sig, A-kassa?

Min svärmor har hamnat i en knepig sits. Hon och hennes man har separerat och hon behöver flytta till oss i en stad långt bort för att få tak över huvudet.

Svärmor har sedan 4 år varit timanställd (vid behovsanställd) på en lunchrestaurang, utan att få fast anställning. I samband med separationen vill hon nu säga upp sig, men undrar om hon kan ha rätt till A-kassa trots att hon själv avslutat sin anställning? Hon är medlem i kommunals A-kassa...

• Svar på tråden Behovsanställd som sagt upp sig, A-kassa?
  • ModestyB
    Jasusu skrev 2010-02-21 10:37:43 följande:
    Varför har hon inte blivit lasad? Har man jobbat 720 dagar på samma ställe under en 5 års period så borde man väl få en tillsvidare anställning?
    Ja, men chefen går runt på timanställningar och nyttjar att de han anställer är kvinnor från utlandet som oftast inte vet hur de strider för sina rättigheter. Min svärmor har frågat chefen upprepade gånger och fått till svar att när någon fast anställd slutar och det blir ledig plats så har hon chans att få fast arbete...

Tyvärr så är svärmor bara med i A-kassan, inte facket=( Kan man trots det göra något åt saken, på egen hand?
  • ModestyB

Ok, jag trodde det var kortare iom. att det bara är en behovsanställning och inga fasta timmar alls...

• ModestyB

Men jag har ju själv varit timanställd och förvisso så står det "för viss tid så länge uppdraget varar" men den anställningsformen är inte ovanlig. Det jag reagerat på är att hon inte ens har några garantitimmar, dvs. antal timmar/vecka hon ska jobba, utan får ta de timmar hon erbjuds. Mycket verkar vara galet med hennes arbetsgivare=(

Hon har arbetat minst 70% under 4 år, så hon har helt klart rätt till A-kassa (hon har varit medlem i kassan nästan lika länge som hon arbetat).

Jag ska informera henne om att hon kan ansöka om förkortad karens pga särskilda skäl, tack för tipset!

• ModestyB
    jassikan skrev 2010-02-21 18:24:26 följande:
    Visstidsanställd kan man vara, men då brukar man vara det på ett visst antal timmar/schema. I vissa fall kan man vara extraanställd (kallas för extra vid behov): www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/8FAD08D19... "Extra vid behov står utan skydd Extra vid behov är en anställningsform som bara finns inom hotell- och restaurangbranschen. - Det är en gammal och omodern anställningsform som överutnyttjas, säger Dan Fransson, förste ombudsman på HRF, avdelning 1, på sitt kontor på åttonde våningen med utsikt över Göteborgs hamn. 30 till 40 procent av HRF:s medlemmar arbetar i den här anställningsformen." ... www.hrf.net/index.php?sid=1&pid=584 "Vilken anställningsform är det som gäller? • "Extra anställning" innebär att du inte är garanterad arbete. Det är bara arbetsgivare med kollektivavtal som kan anställa extra. Är du extraanställd kan du tacka ja eller nej till att arbeta när arbetsgivaren ber dig. Anställningsformen får inte användas på arbete som går att planera och schemalägga. Minsta tillåtna arbetstid är tre timmar per arbetspass."
    Det måste vara en sådan anställning hon har=(
  • ModestyB
    M Y L F skrev 2010-02-22 17:12:45 följande:
    45 + 7 dagar är det karens för att få A-kassa om man säger upp sig.  Det är svårt att få igenom så att man bara får 7 dagar även om man har speciella skäl.
    Hoppas A-kassan ser polisanmälan mot maken, skyddat boende utan tillgång till några personliga tillhörigheter och kommande bostadslöshet (det är därför hon måste säga upp sig, hon måste komma och bo hos oss i en stad 60 mil bort) som särskilda skäl, annars vet jag inte vad som skulle kunna passera.
  • ModestyB

Va skönt! Jag ska prata med henne nu och även ringa A-kassan å hennes vägnar. Det löser sig ändå, hon har lite sparade pengar och hon får givetvis bo gratis här om hon inte har någon inkomst, men det är viktigt för henne att "göra rätt för sig" och ha egna pengar.

• ModestyB
    Cat3 skrev 2010-02-23 21:30:24 följande:
    Jag förstår inte problemet. Det är ju bara för henne att anmäla sig på af och börja stämpla. Bara att säga att hon haft en timanställning men att dom nu inte har några fler tider att ge henne eftersom dom har anställt andra vikarier istället. Finns ingen anledning att "säga upp sig" om man bara är behovsanställd. Den gäller ju bara ett år i taget i alla fall.
    Nej, det är ju såklart sant! Tänkte mest att dom lär undra iom. att hon arbetat i stort sett heltid där 4 år och nu plötsligt slutar.
Svar på tråden Behovsanställd som sagt upp sig, A-kassa?