• ALind

När ska dottern få sova över med sin pojkvän?

När ska man "låta" tonårsdottern sova med sin pojkvän?

När min tonårsdotter var 14 år och ville sova med sin dåvarande pojkvän (också 14) sa jag nej.
    Min tonårsdotter är nu precis sexton år fyllda och har en pojkvän sedan ett drygt år tillbaka, en kille som är toppen! Sedan gången då jag sa nej till översovning när hon var 14 har hon inte frågat, men jag anar att frågan kommer komma snart då hon nu är 16 år gammal.

När lät ni era döttrar (och söner) sova hos sin pojkvän/flickvän?

Amalia

• Svar på tråden När ska dottern få sova över med sin pojkvän?
  • såffan

Jag hade inte gjort någon skillnad på om hon ville sova över hos en kompis eller en pojkvänn. Vill dom ha sex så har dom det ändå.
    Hade jag varit sexton år och blivit förbjuden att sova över hos en kille hade jag nog haft sex med honom på ren trots, även om jag inte hade tänkt det innan...

• vittra

Vad är du rädd för?
    Har du ens själv ett enda vettigt argument för att hon inte ska få detta?

I mina öron låter det helt idiotiskt och har tjejen ett stadigt förhållande är det ju ännu mer idiotiskt! Jag sov hos min kille från att jag var 14 år (då vi blev ihop) och de drygt 4 åren vi var tillsammans, men kan ju säga så mycket, att sex hade vi inte varken första gången, eller endast, då vi sov hos varandra!

• KickiW

Min dotter har haft pojkvän sedan hon var 14 år (idag är hon 16) och vi nekade till övernattning från första början. Dom fick börja sova över hos varandra när dom båda fyllde 15 år. Det är absolut inget fel att uppmuntra sina BARN att man kan faktist vänta med vissa grejer i livet.... Jag tycker även att man ska neka sina ungdomar att ha tillfälliga nattgäster, tycker dom ska ha fast förhållande om dom ska sova över...

• vittra
    KickiW skrev 2010-03-07 21:38:53 följande:
    Min dotter har haft pojkvän sedan hon var 14 år (idag är hon 16) och vi nekade till övernattning från första början. Dom fick börja sova över hos varandra när dom båda fyllde 15 år. Det är absolut inget fel att uppmuntra sina BARN att man kan faktist vänta med vissa grejer i livet.... Jag tycker även att man ska neka sina ungdomar att ha tillfälliga nattgäster, tycker dom ska ha fast förhållande om dom ska sova över...
    Och vad har du för vettigt argument att just 15 år gör det ok att sova över men inte 14 år? Vad avgör den magiska gränsen för övernattning??
  • Drakgrodan

Min dotter blev tillsammans med sin första pojkvän när hon var 14,5 år. Efter ca tre månader sov han över första gången. Nu är hon 15,5 är och har en ny pojkvän och han sov över efter en månad. Jag hade liksom inget vettigt argument till att säga nej, det är en bra kille och jag är fullt medveten om att det man kan göra nattetid gör man lika bra på dagtid...

• Carpe diem1981

Klart du ska låta henne sova över där nu när hon är sexton år. Inget konstigt alls anser jag. Men påminn henne om skydd iallafall.

• tessilus
    KickiW skrev 2010-03-07 21:38:53 följande:
    håller med dig.
  • JuliaåRonjasmammis

Vi hade faktiskt en intressant diskussion om det här med några kompisar för ett tag sen. Jag och maken berättade att vi nog skulle säga ja till övernattning redan nu snart (sonen fyller 14), både hos oss och hos ev flick- /pojkvän om det är OK med de andra föräldrarna.

Våra kompisar tyckte vi var alldeles för släpphänta och började prata om att man inte är byxmyndig förrän vid 15 osv.

Vi ser det som att vi har _mer_ kontroll vid en ev övernattning än om vi nekar, vill de ha sex så har dom det ändå, vartsomhelst. Varken jag eller maken blev t ex av med oskulden i en säng, om man säger så. Vi har pratat mycket med honom om känslor, om respekt och om att inte tjata/utpressa sig till sex, och naturligtvis om hur man skyddar sig mot sjukdomar och graviditet.

Så nej, jag kan faktiskt inte förstå varför man säger nej till övernattning.

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Nea76

Om de varit tillsammans så länge tycker jag gott de kan få sova hos varandra. Förutsatt att det är en schysst kille men det antar jag att det är med tanke på att de varit tillsammans ett år. Säkert har de redan haft sex!!

ღ stolt mamma till prematura tvillingar ღ
  • Dejsi
    vittra skrev 2010-03-07 21:42:37 följande:
    Och vad har du för vettigt argument att just 15 år gör det ok att sova över men inte 14 år? Vad avgör den magiska gränsen för övernattning??
    När det gäller sex(samlag) gäller en lag-gräns vid 15 år. Så enkelt är det, men det händer naturligtvis innan det men lagen gäller ändå.
Svar på tråden När ska dottern få sova över med sin pojkvän?