• Night sky

Metformin för underviktiga/normalviktiga?

Jag har börjat fundera på om Metformin skulle kunna vara en lösning för mig. Jag har PCO-S, med prover som visar höga testosteronvärden och därför inga eller sällan ägglossningar.

Är det någon av er här på familjeliv med PCO-S eller PCS som är under/normalviktiga som fått pröva Metformin och har några erfarenheter att dela med er?
    Har ni fått regelbundna menscykler och ägglossning?

Hur vet man om man är tex insulinresistent?

• Svar på tråden Metformin för underviktiga/normalviktiga?
  • mysan750000

hej!
    Jag har inte provat Metformin, vad är det? Jag är dock "underviktig" vilket gör att jag är oerhört svårstimulerad, har du samma problem? Ivf:ar du? Jag har haft långa menscyklar men alltid fått mens, typ efter 40 dgr, men de senaste månaderna har jag tyvärr inte fått någon mens alls. Har heller inte ÄL varje månad

• PCO20

Hej!
    Jag är normalviktig och äter metformin. Innan jag började med metformin så provade jag två kurer med pergotime som inte gav mig någon ägglossning. När jag sedan åt metformin + pergotime så fick jag ägglossning

• PCO20

Fortsättning.

Jag hade från början ingen egen mens öht, men efter några månader med metformin fick jag mens av mig själv (och jag är ganska säker på att jag hade ägglossning två veckor tidigare)

Dock så fortsatte mensen att utebli så vi började en ny omgång med pergotime (dubbelkur). När vi sedan gjorde VUL så såg vi gulkroppen (som man får efter ägglossning) och blodprovet visade att jag haft ägglossning.

Nu har jag börjat en ny kur med pergotime och hoppas att det funkar bra denna gången också!

Jag tror absolut att metforminet kan ha hjälpt mig.

• Night sky

Mysan75000:
    Jag har aldrig varit på utredning för barnlöshet, så jag vet inte om jag kommer att vara svårstimulerad om jag skulle komma så långt.
    Jag har bara fått diagnosen PCO-S när jag efter p-piller stopp inte fick mens. Men sen dess har jag fått mens men jag har cykler som varierar i längd.

Så jag funderar ju över om Metformin kan påverka mina höga testosteronhalter? Om jag med hjälp av Metformin kan få mer normala hormonnivåer?

Jag är nyfiken på Metformin, fast undrar om läkare skriver ut det till personer som är under/normalviktiga och som inte har diabetes eller är i riskzonen?

• mysan750000

Night sky: hmm jag vet ingentin om Metformin. Det som förvånar mig är att det inte verkar vara så många under denna tråd "PCO" som gör ivf. Vi har kämpat med ivf i flera år utan resultat {#lang_emotions_cry}. Jag har PCO-s symptom, men de har aldrig varit på tal om att jag ska ta Pergotim. Jag frågade faktiskt en gång men fick nej, kommer nu inte ihåg varför.

Så hur ser er strategi ut? Väntar på ÄL och försöker bli gravida den normala vägen? VAd säger läkarna? Ni kanske iof inte har försökt skaffa barn så länge och därmed inte kommit till ivf-stadiet eller? Ursäkta att jag frågar, men jag funderar på om jag missat nåt, jag menar att det kanske skulle vara enklare eller större chans med typ Metformin??

PCO20, Äter du pergotime för att få igång ÄL? Har ni funderat på ivf?

• PCO20
    mysan750000 skrev 2010-02-24 18:33:26 följande:
    Night sky: hmm jag vet ingentin om Metformin. Det som förvånar mig är att det inte verkar vara så många under denna tråd "PCO" som gör ivf. Vi har kämpat med ivf i flera år utan resultat . Jag har PCO-s symptom, men de har aldrig varit på tal om att jag ska ta Pergotim. Jag frågade faktiskt en gång men fick nej, kommer nu inte ihåg varför. Så hur ser er strategi ut? Väntar på ÄL och försöker bli gravida den normala vägen? VAd säger läkarna? Ni kanske iof inte har försökt skaffa barn så länge och därmed inte kommit till ivf-stadiet eller? Ursäkta att jag frågar, men jag funderar på om jag missat nåt, jag menar att det kanske skulle vara enklare eller större chans med typ Metformin?? PCO20, Äter du pergotime för att få igång ÄL? Har ni funderat på ivf?
    Jag har väldigt sällan egen ägglossning så pergotime hjälper mig att få ägglossning! Man ska ju prova pergotime några gången innan man går över till puregon (sprutor) och ivf är det väl inte tal på än iaf! Just nu så har jag fått igång ägglossningen verkar det som, och det är ju mitt "enda" problem, vad jag vet om! Har inte du fått pergotime?!?!
  • Treasures

Jag är normalviktig och har PCO-s, fick Metformin utskrivet då jag inte fick nån ägglossning av enbart Pergotime (inte ens med trippeldos). Fick inte ÄL av enbart Metformin heller, men kombinationen av Metformin och Pergotime gav resultat och nu är jag mamma till en 4 månaders liten tjej. Det var på sista försöket med Pergotime som jag blev gravid, hade det inte blivit då så hade vi fått gå vidare till sprutbehandling och ev IVF.

Gick ner c:a 7 kg av Metforminet trots att jag inte hade några extra, så man blev lite mager innan graviditetskilona började komma.

• Stugmamman

Jag är 175cm och väger 60 kilo. Jag började äta Metformin för ca 10 år sedan (shit vad tiden går). Då sökte jag för ständiga besvär med svamp i underlivet. Det konstaterades att jag hade PCO. Jag var hårig, hade lång och oregelbunden menscykel, hade blåsor på äggstockarna samt var insulinresistent därav svampinfektionerna.

Min dåvarande gyn var lite före sin tid så han skrev ut Metformin till mig (det var rätt ovanligt då). Vid återkontroll hade blåsorna försvunnit och jag märkte att jag fick mer menssymptom som nedstämdhet och sockersug.

Jag har fått ett barn på naturlig väg. Under graviditeten höll jag upp med metforminet. Jag hann ju inte försöka få barn innan så jag vet ju inte om det berodde på medicinen eller inte.

Har dock haft problem med blodsockersvängningar och varit ständigt hungrig. Nu äter jag enligt LCHF och mår super. Det är en kost som är speciellt bra för oss med PCO eftersom den är hormonbalanserande samt innehåller väldigt lite socker vilket får till följd att mindre insulinutsöndras. Vid insulinresistens utsöndras stora mängder insulin vilket påverkar äggstockarna. Värt att prova!

I våras fick jag av någon anledning regelbunden mens med en cykel på 28 dagar. Vilket jag aldrig haft förut.

• Night sky

Mysan750000:
    Jag har inte försökt att bli gravid, jag försöker bara få normala menscykler så jag kanske kan förebygga att det ska vara svårt att bli gravid när jag är redo.
    Tycker det låter konstigt att du inte fått pröva Pergotime innan alla dessa IVF... men jag vet ju inget om din/er diagnos.

Stugmamman:
    Låter intressant det där. Jag skulle gärna vilja pröva Metformin för att se om det kan påverka mina non-exsisterande ägglossningar så att jag kan få "normala" menscykler...

• mysan750000

Night sky: det är nog inte klinikens fel att jag inte fått prova Pergotime. Jag ville gå direkt på ivf eftersom vi försökt så länge och vi inte är purunga. Så här i efterhand var det ju tur då vi ännu inte lyckats bli gravida efter 2 år i ivf-svängen :(

• Night sky

Mysan750000: Aha... då förstår jag. Jag lider med er och din berättelse, att det ska vara så svårt för endel att bli gravida.
    Jag fasar för hur det kommer att bli den dagen då det är dags för mig att på allvar försöka bli gravid.
    Lycka till!!!

Svar på tråden Metformin för underviktiga/normalviktiga?