Inlägg från: Stugmamman |Visa alla inlägg
  • Stugmamman

Metformin för underviktiga/normalviktiga?

Jag är 175cm och väger 60 kilo. Jag började äta Metformin för ca 10 år sedan (shit vad tiden går). Då sökte jag för ständiga besvär med svamp i underlivet. Det konstaterades att jag hade PCO. Jag var hårig, hade lång och oregelbunden menscykel, hade blåsor på äggstockarna samt var insulinresistent därav svampinfektionerna.

Min dåvarande gyn var lite före sin tid så han skrev ut Metformin till mig (det var rätt ovanligt då). Vid återkontroll hade blåsorna försvunnit och jag märkte att jag fick mer menssymptom som nedstämdhet och sockersug.

Jag har fått ett barn på naturlig väg. Under graviditeten höll jag upp med metforminet. Jag hann ju inte försöka få barn innan så jag vet ju inte om det berodde på medicinen eller inte.

Har dock haft problem med blodsockersvängningar och varit ständigt hungrig. Nu äter jag enligt LCHF och mår super. Det är en kost som är speciellt bra för oss med PCO eftersom den är hormonbalanserande samt innehåller väldigt lite socker vilket får till följd att mindre insulinutsöndras. Vid insulinresistens utsöndras stora mängder insulin vilket påverkar äggstockarna. Värt att prova!

I våras fick jag av någon anledning regelbunden mens med en cykel på 28 dagar. Vilket jag aldrig haft förut.

Svar på tråden Metformin för underviktiga/normalviktiga?