Inlägg från: Night sky |Visa alla inlägg
  • Night sky

Metformin för underviktiga/normalviktiga?

Jag har börjat fundera på om Metformin skulle kunna vara en lösning för mig. Jag har PCO-S, med prover som visar höga testosteronvärden och därför inga eller sällan ägglossningar.

Är det någon av er här på familjeliv med PCO-S eller PCS som är under/normalviktiga som fått pröva Metformin och har några erfarenheter att dela med er?
    Har ni fått regelbundna menscykler och ägglossning?

Hur vet man om man är tex insulinresistent?

• Svar på tråden Metformin för underviktiga/normalviktiga?
  • Night sky

Mysan75000:
    Jag har aldrig varit på utredning för barnlöshet, så jag vet inte om jag kommer att vara svårstimulerad om jag skulle komma så långt.
    Jag har bara fått diagnosen PCO-S när jag efter p-piller stopp inte fick mens. Men sen dess har jag fått mens men jag har cykler som varierar i längd.

Så jag funderar ju över om Metformin kan påverka mina höga testosteronhalter? Om jag med hjälp av Metformin kan få mer normala hormonnivåer?

Jag är nyfiken på Metformin, fast undrar om läkare skriver ut det till personer som är under/normalviktiga och som inte har diabetes eller är i riskzonen?

• Night sky

Mysan750000:
    Jag har inte försökt att bli gravid, jag försöker bara få normala menscykler så jag kanske kan förebygga att det ska vara svårt att bli gravid när jag är redo.
    Tycker det låter konstigt att du inte fått pröva Pergotime innan alla dessa IVF... men jag vet ju inget om din/er diagnos.

Stugmamman:
    Låter intressant det där. Jag skulle gärna vilja pröva Metformin för att se om det kan påverka mina non-exsisterande ägglossningar så att jag kan få "normala" menscykler...

• Night sky

Mysan750000: Aha... då förstår jag. Jag lider med er och din berättelse, att det ska vara så svårt för endel att bli gravida.
    Jag fasar för hur det kommer att bli den dagen då det är dags för mig att på allvar försöka bli gravid.
    Lycka till!!!

Svar på tråden Metformin för underviktiga/normalviktiga?