• Lady Dahmer

Mord är ju ok ibland... eller? (abort)

Jag undrar lite hur ni abortmotståndare tänker när de säger att abort är ok om man blivit våldtagen...?

Jag menar... om abort nu är mord och det är ett barn man tar bort, vad är egentligen skillnaden?

Och om man inte ska ta hänsyn till kvinnans känslor och rättigheter när hon väljer att göra abort efter frivilligt sex, varför blir det helt plötsligt annorlunda om hon blivit våldtagen? Blir barnet mindre levande då? Spelar "barnets" rättigheter mindre roll?

Eller blir det lite mindre mord?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Mord är ju ok ibland... eller? (abort)
  • Vanaheim

Jag tycker att abort till viss del kan likställas med mord.
    Enligt mig är det inte "okej" att genomföra en abort ens om man blivit gravid efter en våldtäkt. MEN om barnet är resultatet av en våldtäkt så har jag lättare att förstå varför man vill göra en sån sak.

Finns dock i mina ögon långt mycket bättre lösningar om man känner att man aldrig kommer kunna älska och ge barnet ett bra liv. Adoption till exempel.

• Lady Dahmer
    Vanaheim skrev 2010-02-22 11:36:21 följande:
    Jag tycker att abort till viss del kan likställas med mord. Enligt mig är det inte "okej" att genomföra en abort ens om man blivit gravid efter en våldtäkt. MEN om barnet är resultatet av en våldtäkt så har jag lättare att förstå varför man vill göra en sån sak. Finns dock i mina ögon långt mycket bättre lösningar om man känner att man aldrig kommer kunna älska och ge barnet ett bra liv. Adoption till exempel.
    jag skulle aldrig kunna ge bort mitt barn.

jag gör hellre abort. då hinner man inte utveckla band och det blir mer abstrakt. Det är  lättare.
  • konkelbär

Inte kan man ge bort sitt barn. Att få kroppen att stöta ut en cellklump förstöra inga redan etablerade liv. Att bli bortadopterad är däremot ingen småsak. Och att behöva adoptera bort sitt barn (säkerligen pga materiella/ekonomiska orättvisor) kan förstöra en människa.

• Vanaheim
    Lady Dahmer skrev 2010-02-22 11:40:10 följande:
    jag skulle aldrig kunna ge bort mitt barn. jag gör hellre abort. då hinner man inte utveckla band och det blir mer abstrakt. Det är  lättare.
    Jag skulle inte heller kunna ge bort mitt barn, men om man nu är så förstörd efter en våldtäkt så anser jag att det är mer rätt att adoptera bort barnet än att ta död på det.
    Att det underlättar ens liv rättfärdigar inte några andra mord, så inte heller med abort.
  • konkelbär
    Vanaheim skrev 2010-02-22 14:03:05 följande:
    Jag skulle inte heller kunna ge bort mitt barn, men om man nu är så förstörd efter en våldtäkt så anser jag att det är mer rätt att adoptera bort barnet än att ta död på det. Att det underlättar ens liv rättfärdigar inte några andra mord, så inte heller med abort.
    Fast nu är det ju inget barn det handlar om, utan oftast ett embryo. Utan förmåga att överleva på egen hand och utan förmåga att känna och tänka. För inte jämställer man ett embryos värde med en vuxen kvinnas värde?
  • Dr Mupp

Kul för barnet at få veta att dess pappa är en våldtäcktsman. Riktig trevlig uppväxt hen lär få då oavsett om hen växer upp med biomamman eller adopteras (all adoption i sverige sker öppet så barnet får veta vilka som är bioföräldrarna.)

En ännu trevligare aspekt att tänka på är att om mamman inet adopterar barnet så har pappan umgängesrätt med barnet. Kul för mamman att behöva lämna barnet varannan vecka till sin våldtäcktsman.

• Jollybolly

jag är inte abortmotståndare, därför att jag förstår att abortförbud inte fungerar i praktiken.

men jag som nyligen höll mitt 13-15veckor gamla foster i famnen efter att det dött inuti min mage, och som har sett de små fingrar och allt annat som var så perfekt på detta barn kan inte tycka att det är annat än mord att självmant avsluta livet för en sådan liten människa.

så min slusats är väl då att ja, mord får väl vara okej då. fast jag har ingen förståelse för det valet.

• colera

Abort är alltid mord, oavsett våldtäkt eller inte.

• Lady Dahmer
    Vanaheim skrev 2010-02-22 14:03:05 följande:
    Jag skulle inte heller kunna ge bort mitt barn, men om man nu är så förstörd efter en våldtäkt så anser jag att det är mer rätt att adoptera bort barnet än att ta död på det.Att det underlättar ens liv rättfärdigar inte några andra mord, så inte heller med abort.
    att gå igenom en graviditet när man blivit våldtagen är att bli utsatt för övergrepp all over again.
  • Jennie med ie
    Jag undrar lite hur ni abortmotståndare tänker när de säger att abort är ok om man blivit våldtagen...?

"Ni abortmotståndare" är också individer med olika åsikter. och åsikten att abort är fel baseras på olika saker, inte tvunget "det är att avsluta ett liv och det är alltid fel". Jag säger t ex inte så... MEN jag skulle tro att det antingen handlar om sexualmoral snarare än livets helighet, eller om att man de facto ser det som liv men att en del liv faktiskt är OK att avsluta och därmed är för dödsstraff, dödshjälp och barmhärtighetsmord också.... eller om brist på logik i argumentationen vilket inte är sällsynt på FL oavsett ämne.
Svar på tråden Mord är ju ok ibland... eller? (abort)