Du måste logga in för att svara i en tråd.

• aihpoz

Vikt för 1åriga pojkar?

När sonen var på 1års kontroll stannade vikten på 10.910g och det är inget vi har reagerat över,inte heller bvc sköterskan sa något.Hon visade oss sonens kurva och han ligger precis på mitten sträcket.
    Samma dag läste jag på en bekants blogg att hon skrivit om våran sons vikt och att han väger samma som hennes snart 2åriga dotter.Enligt henne kommer sonen väga det dubbla när han är två år och det är ju alldeles för mycket..
    Vad säger ni andra,vad har era 1åriga pojkar vägt?

~* Liam *~
  • Svar på tråden Vikt för 1åriga pojkar?
  • aihpoz
    eec82 skrev 2010-02-22 10:38:27 följande:
    Min 1 åring väger 10 kg precis å inte mycket alls. De tyckte han låg lite i underkant. Så tror inte alls ditt barn kommer väga det dubbla. Suck. Din son är säkert helt "normal" om man får använda det ordet. Tycker du ska skita i hennes kommentarer.
    Ja jag försöker att inte tänka på det men samtidigt blir jag irriterad när hon själv suttit och skrivit bara nån vecka tidigare att hennes dotter ligger på undre kurvan och väger lite för lite,så egentligen är det hon som borde väga mer.
    Sonen låg på undre när han föddes men har nu kommit ikapp och jag tycker ju att dom på bvc borde säga nå om han är för "rund".
    ~* Liam *~
  • aihpoz

Tack för era svar..skönt att höra era åsikter..

~* Liam *~
  • aihpoz
    tjoohalia skrev 2010-02-22 15:42:32 följande:
    min son vägde 13,7kg på 1års kontrollen (83,5cm) och nu senast på 18månaders kontrollen vägde han 14,9kg (90cm) finns inte en chans att han kommer väga det dubbla när han är 2år och jag lovar dig att din son INTE kommer väga 22kg när han är 2år. tycker att 11kg låter helt normalt på en 1åring. hur lång är han förresten? tycker att det är elakt av din vän som skriver såna saker, jag skulle bli jättesur.
    Han är 75,7cm lång.Nä tror inte heller att han kommer väga det dubbla om 1år men man blir så less när folk som inte ens umgås med oss ska sitta och bry sig..
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Catbride skrev 2010-02-22 22:13:34 följande:
    Min Oliver vägde 10.7 å var 77 cm lång på sin 1års kontroll. Han hade planat ut lite efter att ha legat lite över på sin viktkurva tidigare (beror nog på att han började gå när han var 9.5 mån å nu springer av sig en hel del kalorier). Min BVC sköterska visade mig hans kurva å om han fortsätter följa som han gjort hitills (med normal utplaning) så kommer han att väga mellan 13-14 kilo när han är 2 år gammal. Så din grabb låter som om han är en helt normal 1-åring. Ett "prakt-exemplar" skulle man nog kunna säga
    Känns skönt att läsa dina ord..tack
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Dixie skrev 2010-02-23 18:09:44 följande:
    min son vägde 13 kg vid 1årskontrollen - men ine går de upp det dubbla till 2årsålder (som tur är.......) min son är nu 4,5 och väger 22 kg. jag hade varit mer bekymrad över att en "kompis" skriver på sin blogg vad din son väger......
    Det är ingen kompis utan min sambos svägerska.Hon skrev inte vad han väger utan det stod nått i stil med "jag vet en 1åring som väger samma som ..... gör nu och hon är snart 2år.1åringen kommer väga i princip det dubbla när han är i hennes ålder och 20kg för en 2åring är lite väl mycket tycker jag.."
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Pumin skrev 2010-02-23 22:22:03 följande:
    Min kille vägde knappt 10,5 på 1-års och är över 80 lång ,en smalis. I vår mammagrupp varierar alla barnen mellan 75 cm till 83 cm och från 10 kilo till 15...  Bry dig inte om vad den där häxan säger ,ditt barn följer sin kurva och om BVC trodde ngt var konstigt skulle dom sagt ngt. Det gjorde dom om lillkillen som vägde 15 kilo i vår grupp för hans mamma pressade i honom lite för mycket mat och hans kurva hade stuckit iväg, dra ner på vällingen var deras råd, inget mer alarmerande än så alltså.Tycker precis som alla andra att knappt 11 kilo på en 1-åring låter helt normalt.
    Ja det var ju inte direkt så farligt att få lite råd om att dra ner på vällingen för dom.Precis som du skriver så borde ju bvc ha sagt något om han vägde för mycket..men dom visar bara hans kurva och säger att han ligger så bra till,precis på mitten strecket.
    ~* Liam *~
  • aihpoz

Måste bara visa vad som nyss dök upp på personens blogg.Då det har varit mycke tjafs från personen om att jag skrivit ut namn på dom i min blogg så gör jag endast prickar där hennes dotters namn står,men texten är kopierad från hennes egen sida och jag är rätt säker på att den riktar sig som ett svar mot mig..

"Idag började morgonen med ett besök på bvc med T..... Där vägdes och mättes hon. Hon var 85 cm lång och vägde 10,1 kg.
    Tycker hon ser så smal ut jämfört med andra barn så jag frågade va normal vikten för en 2 åring är och den ligger på 12 kg tydligen så hon väger ju ganska bra ändå, hon är ju inte riktigt 2 år än heller. Och fick ett papper med riktlinjer om barnens vikt alltså kurvan som bvc sköterskan jämför med.
    Och en 1 åring ska normalt väga mellan 6 och 8 kg.
    Sen så visade det hur mycket ett barn ska öka i vikt per månad och det va bara dom 6 första månaderna som barnet går upp mycket i vikt. Sen var det bara några gram per månad."

Undrar verkligen vad hon går till för sköterska som säger något sådant,och nu fick hon ju ännu mera "rätt" om att våran son är tjock rent ut sagt..

~* Liam *~
  • aihpoz

Liam kom 3v för tidigt och vägde då 2914g.Så vet ni lite mer..

~* Liam *~
  • aihpoz
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-02-25 22:31:04 följande:
    Hej! Har han blivit stora kille nu? Milton vägde 8515gram på 1års,liten kille
    Hello...Jepp han växer så det knakar=)
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Roxter skrev 2010-02-25 22:29:14 följande:
    Var in o gluttade lite. Kanske inte... hm,.. den bästa bloggen direkt, för att uttrycka sig lite diplomatiskt.
    På vilket sätt var den inte så bra enligt dig?
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Roxter skrev 2010-02-26 09:18:11 följande:
    "Och sen ska jag besiktiga bilen. Sen ska ja ringa dit. Sen ska jag göra det." Jag menar det låter ju som att hon nästan ska skriva ut när hon planerar att gå o kissa oxå. Sen är hela tonen i bloggen rätt fjortis, låter inte som den mognaste 21-åring världen skådat.
    Haha ja det stämmer bra det..
    ~* Liam *~
Svar på tråden Vikt för 1åriga pojkar?