• aihpoz

Vikt för 1åriga pojkar?

När sonen var på 1års kontroll stannade vikten på 10.910g och det är inget vi har reagerat över,inte heller bvc sköterskan sa något.Hon visade oss sonens kurva och han ligger precis på mitten sträcket.
    Samma dag läste jag på en bekants blogg att hon skrivit om våran sons vikt och att han väger samma som hennes snart 2åriga dotter.Enligt henne kommer sonen väga det dubbla när han är två år och det är ju alldeles för mycket..
    Vad säger ni andra,vad har era 1åriga pojkar vägt?

~* Liam *~
  • Svar på tråden Vikt för 1åriga pojkar?
  • eec82

Min 1 åring väger 10 kg precis å inte mycket alls. De tyckte han låg lite i underkant. Så tror inte alls ditt barn kommer väga det dubbla. Suck. Din son är säkert helt "normal" om man får använda det ordet. Tycker du ska skita i hennes kommentarer.

• aihpoz
    eec82 skrev 2010-02-22 10:38:27 följande:
    Min 1 åring väger 10 kg precis å inte mycket alls. De tyckte han låg lite i underkant. Så tror inte alls ditt barn kommer väga det dubbla. Suck. Din son är säkert helt "normal" om man får använda det ordet. Tycker du ska skita i hennes kommentarer.
    Ja jag försöker att inte tänka på det men samtidigt blir jag irriterad när hon själv suttit och skrivit bara nån vecka tidigare att hennes dotter ligger på undre kurvan och väger lite för lite,så egentligen är det hon som borde väga mer.
    Sonen låg på undre när han föddes men har nu kommit ikapp och jag tycker ju att dom på bvc borde säga nå om han är för "rund".
    ~* Liam *~
  • annca

Hmmm... Vår ettåriga grabb väger 14kg(!), men det är inget BVC sagt något om. Han är iofs ganska lång också. Tror han ligger på 2 streck över medelkurvan både på längd och vikt.
    De brukar ju säga att viktökningen avstannar endel - kurvan flackas ut - efter ett år. När de blir mer rörliga också, börjar gå och så...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Min högsta önskan

När min äldsta son var 1 vägde han ca 8,5kg.. En liten kille.. Nu är han 3 och väger ca 12,5kg.. fortafarnde liten alltså..
    Han lillebror är 10 månader och väger 9,3kg redan! :- så han är snart ikapp storebror.
    Är dock inte det minsta orolig, och det tror jag inte du heller behöver vara.
    Under det första året ökar de i vikt väldigt mycket, men det gör de inte när de blir äldre.
    Ju äldre de blir, desto mer kommer de att röra sej och göra av med energi, så viktuppgången kommer inte alls bli lika stor under nästa år. Det kan jag lova dej!

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • aihpoz

Tack för era svar..skönt att höra era åsikter..

~* Liam *~
  • bollanmollan

min son vägde 10200kg på sin ettårskontroll, tycker han ser alldeles perfekt ut.

• tjoohalia

min son vägde 13,7kg på 1års kontrollen (83,5cm) och nu senast på 18månaders kontrollen vägde han 14,9kg (90cm) finns inte en chans att han kommer väga det dubbla när han är 2år och jag lovar dig att din son INTE kommer väga 22kg när han är 2år.
    tycker att 11kg låter helt normalt på en 1åring. hur lång är han förresten?

tycker att det är elakt av din vän som skriver såna saker, jag skulle bli jättesur.

• aihpoz
    tjoohalia skrev 2010-02-22 15:42:32 följande:
    min son vägde 13,7kg på 1års kontrollen (83,5cm) och nu senast på 18månaders kontrollen vägde han 14,9kg (90cm) finns inte en chans att han kommer väga det dubbla när han är 2år och jag lovar dig att din son INTE kommer väga 22kg när han är 2år. tycker att 11kg låter helt normalt på en 1åring. hur lång är han förresten? tycker att det är elakt av din vän som skriver såna saker, jag skulle bli jättesur.
    Han är 75,7cm lång.Nä tror inte heller att han kommer väga det dubbla om 1år men man blir så less när folk som inte ens umgås med oss ska sitta och bry sig..
    ~* Liam *~
  • Acca

vi var i väg på 1 års kontroll i tisdags och sonen vägde då 10300 och var 76,5 cm lång. han hade ökat bra vikt...då han de senaste 3 gångerna varit dålig i vikt och längd ökning...har tom varit på sjukhuset för att utesluta gluten intolerans osv. men alla värden var bra! men de ska ju följa kurvan de föddes efter...de är dumt för ibland ökar de mer och ibland mindre...filip vägde 4096 då han föddes och var 51. men så kom hem 17 dagar för sent...

2009´s 2:a redan 1 år. 1/1-2010
Svar på tråden Vikt för 1åriga pojkar?