• aihpoz

Vikt för 1åriga pojkar?

När sonen var på 1års kontroll stannade vikten på 10.910g och det är inget vi har reagerat över,inte heller bvc sköterskan sa något.Hon visade oss sonens kurva och han ligger precis på mitten sträcket.
    Samma dag läste jag på en bekants blogg att hon skrivit om våran sons vikt och att han väger samma som hennes snart 2åriga dotter.Enligt henne kommer sonen väga det dubbla när han är två år och det är ju alldeles för mycket..
    Vad säger ni andra,vad har era 1åriga pojkar vägt?

~* Liam *~
  • Svar på tråden Vikt för 1åriga pojkar?
  • aihpoz

Måste bara visa vad som nyss dök upp på personens blogg.Då det har varit mycke tjafs från personen om att jag skrivit ut namn på dom i min blogg så gör jag endast prickar där hennes dotters namn står,men texten är kopierad från hennes egen sida och jag är rätt säker på att den riktar sig som ett svar mot mig..

"Idag började morgonen med ett besök på bvc med T..... Där vägdes och mättes hon. Hon var 85 cm lång och vägde 10,1 kg.
    Tycker hon ser så smal ut jämfört med andra barn så jag frågade va normal vikten för en 2 åring är och den ligger på 12 kg tydligen så hon väger ju ganska bra ändå, hon är ju inte riktigt 2 år än heller. Och fick ett papper med riktlinjer om barnens vikt alltså kurvan som bvc sköterskan jämför med.
    Och en 1 åring ska normalt väga mellan 6 och 8 kg.
    Sen så visade det hur mycket ett barn ska öka i vikt per månad och det va bara dom 6 första månaderna som barnet går upp mycket i vikt. Sen var det bara några gram per månad."

Undrar verkligen vad hon går till för sköterska som säger något sådant,och nu fick hon ju ännu mera "rätt" om att våran son är tjock rent ut sagt..

~* Liam *~
  • baby87
    aihpoz skrev 2010-02-23 22:57:38 följande:
    en 1 åring ska normalt väga mellan 6 och 8 kg.

Har aldrig hört att en 1åring normalt ska väga 6-8kg ,,e de verkligen möjligt för ett barn ökar ju 1kg per månad  en 2månader väger oftast 6kg Mn son va 11,6kg vid 1år o va 80cm idag e han 22mån o väger ca 16,5-17kg o e runt 91-92cm så han e både lång o väger mycket

Älskar Mina Pojkar
  • bollanmollan
    aihpoz skrev 2010-02-23 22:57:38 följande:
    Måste bara visa vad som nyss dök upp på personens blogg.Då det har varit mycke tjafs från personen om att jag skrivit ut namn på dom i min blogg så gör jag endast prickar där hennes dotters namn står,men texten är kopierad från hennes egen sida och jag är rätt säker på att den riktar sig som ett svar mot mig.. "Idag började morgonen med ett besök på bvc med T..... Där vägdes och mättes hon. Hon var 85 cm lång och vägde 10,1 kg. Tycker hon ser så smal ut jämfört med andra barn så jag frågade va normal vikten för en 2 åring är och den ligger på 12 kg tydligen så hon väger ju ganska bra ändå, hon är ju inte riktigt 2 år än heller. Och fick ett papper med riktlinjer om barnens vikt alltså kurvan som bvc sköterskan jämför med. Och en 1 åring ska normalt väga mellan 6 och 8 kg. Sen så visade det hur mycket ett barn ska öka i vikt per månad och det va bara dom 6 första månaderna som barnet går upp mycket i vikt. Sen var det bara några gram per månad." Undrar verkligen vad hon går till för sköterska som säger något sådant,och nu fick hon ju ännu mera "rätt" om att våran son är tjock rent ut sagt..
    oj 6-8 kilo det var lite, min kompis barn har vägt det vid 4-5 månaderskontrollerna. min son vägde drygt 8 kilo vid 7 månader och han är född för tidigt.
  • Underbara ungar

Min stora pojke vägde 10300 gr som 1 åring. När han va 2 år och någon månad så vägde han 12300, så det dubbla som 2 åring är bs.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • thessires

Är inte 10 kg egentligen ganska lite för en 1-åring? Inte för att det är onormalt att väga det men jag tror att mediumvikten på en 1 årig pojke ligger på ca 12 kg. Min flicka vägde just 12 på sin 1-årskontroll. Är nu 2 år och väger 15 kg så de dubblar ju inte direkt sin vikt andra året . Mina tvillingpojkar fyllde 1 år förra veckan och jag skulle gissa att de väger runt 10 kg.

Tycker att din kompis borde skriva lite vettigare saker på sin blogg. Din pojke följer ju sin kurva, precis som det ska vara .

• RebeccaE

Jag har hört att "normal"viktökning(vad som nu kan kallas normalt) för ett barn första året är att tredubbla födelsevikten... alltså kan vikten på en 1-åring variera kraftigt. Sen om det stämmer eller inte kan jag inte svara på.
    Vår dotter vägde 3510g när hon föddes, nu vid elva månader 10300g så på henne kan det nog stämma ganska så bra ;)

• Underbara ungar
    RebeccaE skrev 2010-02-24 11:53:25 följande:
    Jag har hört att "normal"viktökning(vad som nu kan kallas normalt) för ett barn första året är att tredubbla födelsevikten... alltså kan vikten på en 1-åring variera kraftigt. Sen om det stämmer eller inte kan jag inte svara på. Vår dotter vägde 3510g när hon föddes, nu vid elva månader 10300g så på henne kan det nog stämma ganska så bra ;)
    Det är vad bvc säger, att dom ska tredubbla sin vikt. Finns ju undantag där också Får man ett barn på 4500-5000 gr så stämmer det inte, likaså för oss som fick en liten kille på 2590 gr 6 veckor för tidigt. Då skulle han väga knappt 7800 gr som ett åring.
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • aihpoz

Liam kom 3v för tidigt och vägde då 2914g.Så vet ni lite mer..

~* Liam *~
Svar på tråden Vikt för 1åriga pojkar?