• aihpoz

Vikt för 1åriga pojkar?

När sonen var på 1års kontroll stannade vikten på 10.910g och det är inget vi har reagerat över,inte heller bvc sköterskan sa något.Hon visade oss sonens kurva och han ligger precis på mitten sträcket.
    Samma dag läste jag på en bekants blogg att hon skrivit om våran sons vikt och att han väger samma som hennes snart 2åriga dotter.Enligt henne kommer sonen väga det dubbla när han är två år och det är ju alldeles för mycket..
    Vad säger ni andra,vad har era 1åriga pojkar vägt?

~* Liam *~
  • Svar på tråden Vikt för 1åriga pojkar?
  • Virrpirr

Min kille vägde 10.500 vid 1 års kontrollen. Helt normalt och inget nån har reflekterat över. Sedan dess har han växt 10 cm på längden och väger väl ca. 12 kg. (han är 1,5 nu).

Lyssna inte på vad andra säger, så länge BVC inte säger nåt om vikten så är det ju inga problem.

• finelinan

Då måste min son vara väldigt överviktig. Han väger 12 kilo nu och är snart 13 månader.

Alla barn är olika och ska följa sin egen kurva, ingen annans. Min son är tex 83 centimeter lång, hur skulle det se ut om han bara vägde mellan 6-8 kilo nu!? Då skulle han vara väldigt underviktig...

Dessutom går de ju inte upp i vikt lika mycket det andra året som det första. Din kompis borde nog ta och läsa på lite bättre innan hon yttrar sig.

• Aquavit

Sonen väger ca 10,5 kilo nu vid ett års ålder, och den vikten ligger precis på medel-kurvan. Dessutom i mitt mammagäng så finns det bebisar i ungefär samma ålder som väger allt mellan 9 och 13 kilo, allt det är också normalt. De följer alla sina egna kurvor och ingen av dem har fått "bannor" av BVC för onormal vikt varken över eller under.

• Augustiblomman

Min son vägde 2940 när han föddes, 11250 på 1-årsdagen och 13760 på 2-årsdagen. Födelsevikten var lite låg men den tog han igen under sina första 2-3 månader i livet, och sen dess har han ansetts fullt normal! Han är 2,5 år nu och helt perfekt, som han alltid varit!

• PetraMunchen

Vid ett vägde han nog runt 12 kilo, han vägde ju redan 10 kilo vid halvåret. Nu är han snart 18 månader och väger 14 kilo – men så är han också ett stort barn. Ca 90 cm redan. Visst var han "fet" vid 6 månader och fortfarande lite vid 1 år men nu ser han ju hur proportionerlig ut som helst. Det är ju bara utmärkt om de har lite hull att ta av om de blir sjuka.

• k girl
    aihpoz skrev 2010-02-23 22:57:38 följande:
    Måste bara visa vad som nyss dök upp på personens blogg.Då det har varit mycke tjafs från personen om att jag skrivit ut namn på dom i min blogg så gör jag endast prickar där hennes dotters namn står,men texten är kopierad från hennes egen sida och jag är rätt säker på att den riktar sig som ett svar mot mig.. "Idag började morgonen med ett besök på bvc med T..... Där vägdes och mättes hon. Hon var 85 cm lång och vägde 10,1 kg. Tycker hon ser så smal ut jämfört med andra barn så jag frågade va normal vikten för en 2 åring är och den ligger på 12 kg tydligen så hon väger ju ganska bra ändå, hon är ju inte riktigt 2 år än heller. Och fick ett papper med riktlinjer om barnens vikt alltså kurvan som bvc sköterskan jämför med. Och en 1 åring ska normalt väga mellan 6 och 8 kg. Sen så visade det hur mycket ett barn ska öka i vikt per månad och det va bara dom 6 första månaderna som barnet går upp mycket i vikt. Sen var det bara några gram per månad." Undrar verkligen vad hon går till för sköterska som säger något sådant,och nu fick hon ju ännu mera "rätt" om att våran son är tjock rent ut sagt..
    Eh... min son är tre månader och väger 6 kg. Han är helt normalviktig. Det där är ju hittepå.
  • sammetrocker

Shit, min grabb vägde 13 kilo när han var ett år! 10 kilo vägde han när han var 6 månader... (Han har växt ikapp sej själv nu, så vid 1 år och 9 månader väger han 14,8. Trodde han skulle växa sej hur stor som helst! )

• basio

Låter som om TS har en fullt normal ettåring tycker jag...

Min äldsta son vägde 10.645 gram och var 78 cm lång när han var ett år. Mellanpojken vägde 11.020 gram och var 78 cm lång som ettåring och lilltjejen vägde 8.190 gram och var 72,5 cm lång när hon var ett år. Det är så oerhört individuellt! Min äldsta var väl ett medelbarn som liten (idag fem år och kort och spinkig) medan tvåan var knubbigare trots att han var minst som nyfödd (idag på medelkurvan som fyraåring) och så lilltjejen som var störst som nyfödd har efter det alltid varit minst och oroat oss mest (idag 18 mån och 9 kg lätt).

• Pumin

Jag har en print av kurvan BVC följer och det där som hon skriver om att 1-åringar ska väga 6-8 kilo är riktigt kvalificerat skitsnack.

• Roxter
    aihpoz skrev 2010-02-25 20:06:32 följande:
    Lite uppdatering.Personen har nu sagt/skrivit att det inte var våran son det handlade om,men det tror vi inte riktigt på då hon började skriva detta direkt jag skrev våra resultat från bvc på 1års kontrollen.Hon hänvisar till en studiebok som man får när man går på bf i gymnasiet samt hennes bvc,som för övrigt är samma som vi går till.Sen ändrade hon sig och sa att det var 9,5kg som var max vikt och inte 8kg.Det är alltså ingen kompis till mig/oss utan sambons 21åriga svägerska som vi inte har någon kontakt med.Inte med någon från hans familj.Vill ni läsa själva finns det på frulinda.blogg.se men referera dock inte till mig så är jag tacksam
    Var in o gluttade lite. Kanske inte... hm,.. den bästa bloggen direkt, för att uttrycka sig lite diplomatiskt.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Hej!
    Har han blivit stora kille nu? Milton vägde 8515gram på 1års,liten kille

• aihpoz
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-02-25 22:31:04 följande:
    Hej! Har han blivit stora kille nu? Milton vägde 8515gram på 1års,liten kille
    Hello...Jepp han växer så det knakar=)
    ~* Liam *~
  • aihpoz
    Roxter skrev 2010-02-25 22:29:14 följande:
    Var in o gluttade lite. Kanske inte... hm,.. den bästa bloggen direkt, för att uttrycka sig lite diplomatiskt.
    På vilket sätt var den inte så bra enligt dig?
    ~* Liam *~
  • Roxter
    aihpoz skrev 2010-02-26 08:37:49 följande:
    På vilket sätt var den inte så bra enligt dig?
    "Och sen ska jag besiktiga bilen. Sen ska ja ringa dit. Sen ska jag göra det." Jag menar det låter ju som att hon nästan ska skriva ut när hon planerar att gå o kissa oxå. Sen är hela tonen i bloggen rätt fjortis, låter inte som den mognaste 21-åring världen skådat.
  • aihpoz
    Roxter skrev 2010-02-26 09:18:11 följande:
    "Och sen ska jag besiktiga bilen. Sen ska ja ringa dit. Sen ska jag göra det." Jag menar det låter ju som att hon nästan ska skriva ut när hon planerar att gå o kissa oxå. Sen är hela tonen i bloggen rätt fjortis, låter inte som den mognaste 21-åring världen skådat.
    Haha ja det stämmer bra det..
    ~* Liam *~
  • tea1982

Det där med att de dubblar vikten fram till tvåårsåldern är rent bull. Då skulle min son vägt 26 kg som tvååring. Men han väger 19 nu, som 4-åring.
    Den yngre väger nu 10.7 kg, vilket är "perfekt", och jag har väldigt svårt att tro att han kommer att väga 22 kg som 2-åring.
    Din väninna har tokfel.

Svar på tråden Vikt för 1åriga pojkar?