• Anonym

Barnmorska vill inte förnya mitt p-piller recept pga min vikt!

Undrar om någon råkat ut för samma problem?

Jag har ätit p-piller i 12 år, aldrig haft några som helst problem med dem.
    Är frisk i övrigt, har inga sjukdomar i familjen eller släkten.

Dock har jag en övervikt på cirka 35 kg.

Jag har alltid fått mina p-piller förnyade utan problem, de gör ju inga undersökningar mer än att fråga om historiken och ibland tar de blodtrycket (som legat lite, lite högt någon gång, men icke onormalt).

Nu vill min barnmorska inte skriva ut p-piller till mig, utan säger att jag bör fundera på att gå ner i vikt...

No shit Sherlock - jag har ju liksom inte fattat att jag är fet! *ironi*
    Klart jag är medveten om det, och klart jag är medveten om att det ökar risker och visst fasen vill jag gå ner i vikt, men 35 kg är inget som smälter bort på en eftermiddag. Definitivt smälter ej fettet bort pga att hon ej skriver ut p-piller till mig...

Vad ska jag göra nu? Gå till nästa barnmorska och tigga p-piller?

Barn vill jag ju inte skaffa än, och definitivt vill jag hinna bli av med all eller en större del av övervikten innan jag skaffar barn...

Någon som varit med om detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-26 10:36
    Nu har jag varit på en helt annan mottagning och hos en helt annan BM och vilken skillnad i bemötandet!

Visst diskuterade vi övervikten och riskerna, men BM tyckte att jag gjort goda framsteg i min viktminskningen, och sett till min situation, att jag enbart kommer bruka p-piller i kanske ett år till tyckte hon det var dumt att "krångla" till det för så kort tid, då jag är frisk och mår bra i övrigt. Dock betonade hon vikten av att jag går ner i vikt innan jag blir gravid för min egna hälsas skull och den biten är jag ju helt med på!

Så resultatet - efter en bra rådgivning och ett givande samtal samt blodtryckskontroll som låg perfekt, fick jag mina kära gamla p-piller utskrivna för 3 månader.
    Jag ska komma tillbaka om tre månader för en viktkontroll och har jag fortsatt gå ner i vikt som jag gör kommer jag få bruka dessa kära gamla p-piller tills det är dags att slänga pillerna helt.
    Har jag inte gått ner i vikt eller något annat påverkar min hälsa negativt, så kommer vi om tre månader diskutera ett byte till troligen mini-piller.

Så här borde den första BM betett sig! Den här vägde för- och nackdelar, vägde risker mot fördelar, men såg mycket till MIG och min situation. Hon ställde dock ett krav att viktminskning ska ske om jag ska få fortsätta med dem löpande - något jag bara ser som en sprre att lyckas gå ner mer!

Så nu kan jag knapra på mina p-piller igen!
  • Svar på tråden Barnmorska vill inte förnya mitt p-piller recept pga min vikt!
  • Anonym

Har varit gravt överviktig tidigare. Jag använde p-stav under flera år när jag var riktigt stor (140-150 kg) och det fungerade bra. Den BM jag hade då talade om att p-piller inte var ett alternativ, jag testade minipiller ett tag men höll på att bli galen av alla småblödningar med mera. Då rekommenderade hon p-stav och enligt henne var det något som fungerade även med övervikt. Men så stor övervikt som jag hade då skulle jag dock byta den tidigare än normalt, så istället för 3 år bytter jag efter 2, för att hormonet inte skulle vara förbrukat förtidigt. Det fungerade jättebra och var så smidigt och enkelt att sätta in i armen och så satt den där i 2 år.

• Anonym (................)
    Anonym (blomman) skrev 2010-02-25 15:16:31 följande:
    så länge du är medveten om vilka ökande risker som finns att äta ppiller och vara överviktig så borde det inte vara nått bekymmer tycker jag.visser inom vården sköterskot BM uskor vad som helst vill leka gud och kunna bestämmaöver andras liv.gäller även läkare ibland.
    Och skriver någon ut ett läkemedel som orsakar otrevliga biverkningar så gormas ett kollektivt ANMÄL mot den oansvariga sjukvårdspersonalen. . Det är oneklligen svårt att göra rätt ibland.
  • ChoopChoopSong

Självklart gjorde TS barnmorska rätt: Man ska inte skriva ut p-piller till riskgrupper.

Men självklart gjorde hon även fel: Hon borde inte bara ha skickat hem TS utan föreslagit andra prev-medel, t ex minipiller. (Som normalt inte är farliga för överviktiga).

• Anonym (apotekare)
    Anonym (BM) skrev 2010-02-23 18:37:00 följande:
    Bevisa för mig att jag har fel och att den här BM har gjort rätt som du påstår. Som jag skrev (men som du valde att inte läsa) är att det finns p-piller som inte påverkar blodtrycket om nu det är problemet. Och faktiskt finns det smala kvinnor som har högt blodtryck eller har blodproppar i släkten. Du hänvisar till tidningsrubriker, du kanske bör börja med att läsa något annat än Expressen eller Aftonbladet innan du själv gapar om saker du inte vet något om.
    Den som skriver detta är uppenbarligen inte barnmorska så lyssna inte på den personen. Det är inte pga högt blodtryck man inte får ha kombinerade p-piller utan för att risken för blodpropp ökar om man har ett BMI över 30 och därför är inte kombinerade p-piller ett alternativ. Detta står klart och tydligt på läkemedelsverkets hemsida och är något som alla barnmorskor riktar sig efter. Det finns dock andra alternativ att tillgå. Det man inte får ha är preventivmedel som innehåller östrogen vilket alla kombinerade p-piller gör däremot finns det massa preventivmedel med enbart gestagen som går bra att använda vilka är cerazette (ett östrogenfritt p-piller),p-stav (som setts i armen), hormonspiral eller p-spruta (dock inget bra alternativ av andra orsaker). Det går även att få en hormonfri kopparspiral.

Det var tråkigt att du kände dig anklagad och dåligt att du fick gå därifrån utan preventivmedel. Det var dock bra av barnmorskan att inte skriva ut p-piller åt dig eftersom du då riskerar att få blodpropp. Gör ett nytt försök med någon av de andra metoderna och lycka till med viktnedgången!
  • Anonym (samesame!)

Gå till en läkare! De har större befogenheter, säger jag igen! De får skriva ut trots att bmi är över en viss gräns. BM får det inte!

• Anonym (blomman)
    Anonym (................) skrev 2010-02-25 19:34:14 följande:
    Och skriver någon ut ett läkemedel som orsakar otrevliga biverkningar så gormas ett kollektivt ANMÄL mot den oansvariga sjukvårdspersonalen. . Det är oneklligen svårt att göra rätt ibland.
    eftersom det är många överviktiga som mår bra av ppiller och inte får biverkningar. så tycker jag ts BM gjorde fel helt klart ska man som BM informera om allt som kan vara av värde för patienten men det är i alla fall enligt mig patientens val vilket preventiv medel man vill ha
    Anonym (blomman) skrev 2010-02-25 22:14:54 följande:
    eftersom det är många överviktiga som mår bra av ppiller och inte får biverkningar. så tycker jag ts BM gjorde fel helt klart ska man som BM informera om allt som kan vara av värde för patienten men det är i alla fall enligt mig patientens val vilket preventiv medel man vill ha
    Det har väl inget med saken att göra att det finns överviktiga som mår bra inte får biverkningar (jag är en av dem). Risken att drabbas av tex blodpropp ÄR större med högt BMI. Självklart ska inte P-piller skrivas ut om man bedömmer risken som för stor.
    Hur hade du resonerat om TS handlade om en överviktig tjej som fått blodproppar pga p-piller och var förbannad för att BM skrivit ut dem trots att hhon var medveten om riskerna. Jag har en känsla av att ordet ANMÄL skulle dyka upp några gånger.
  • Anonym (blomman)
    Anonym (................) skrev 2010-02-25 23:01:20 följande:
    Det har väl inget med saken att göra att det finns överviktiga som mår bra inte får biverkningar (jag är en av dem). Risken att drabbas av tex blodpropp ÄR större med högt BMI. Självklart ska inte P-piller skrivas ut om man bedömmer risken som för stor. Hur hade du resonerat om TS handlade om en överviktig tjej som fått blodproppar pga p-piller och var förbannad för att BM skrivit ut dem trots att hhon var medveten om riskerna. Jag har en känsla av att ordet ANMÄL skulle dyka upp några gånger.
    ts skriver ju själv att hon är frisk.
    och jag tycker som jag skriver att det är BMs skyldighet att berättat biverkningar och åkommor som kna uppstå isamband med att äta ppiller sedan är det patientens val om man vill ta de riskerna som det är med alla mediciner och läkemedel.

om BM har informerat om allt så skulle jag aldrig säga att man ska anmäla.

MEN om BM sagt att det är helt ofarligt att äta ppiller och inte nämnt någonting om  biverkning eller risk för blodpropp.

jag har själv både hjälpt och kälsjukdom i släkten samt högt blodtryck och anses av min BM vara en riskgrupp men jag vet om riskerna och kollar mitt blodtryck ofta m.m. mitt ansvar jag vet om riskerna
  • Anonym

Nu har jag varit på en helt annan mottagning och hos en helt annan BM och vilken skillnad i bemötandet!

Visst diskuterade vi övervikten och riskerna, men BM tyckte att jag gjort goda framsteg i min viktminskningen, och sett till min situation, att jag enbart kommer bruka p-piller i kanske ett år till tyckte hon det var dumt att "krångla" till det för så kort tid, då jag är frisk och mår bra i övrigt. Dock betonade hon vikten av att jag går ner i vikt innan jag blir gravid för min egna hälsas skull och den biten är jag ju helt med på!

Så resultatet - efter en bra rådgivning och ett givande samtal samt blodtryckskontroll som låg perfekt, fick jag mina kära gamla p-piller utskrivna för 3 månader.
    Jag ska komma tillbaka om tre månader för en viktkontroll och har jag fortsatt gå ner i vikt som jag gör kommer jag få bruka dessa kära gamla p-piller tills det är dags att slänga pillerna helt.
    Har jag inte gått ner i vikt eller något annat påverkar min hälsa negativt, så kommer vi om tre månader diskutera ett byte till troligen mini-piller.

Så här borde den första BM betett sig! Den här vägde för- och nackdelar, vägde risker mot fördelar, men såg mycket till MIG och min situation. Hon ställde dock ett krav att viktminskning ska ske om jag ska få fortsätta med dem löpande - något jag bara ser som en sprre att lyckas gå ner mer! 

Så nu kan jag knapra på mina p-piller igen!

• ChoopChoopSong
    Anonym (blomman) skrev 2010-02-25 23:42:07 följande:
    ts skriver ju själv att hon är frisk. och jag tycker som jag skriver att det är BMs skyldighet att berättat biverkningar och åkommor som kna uppstå isamband med att äta ppiller sedan är det patientens val om man vill ta de riskerna som det är med alla mediciner och läkemedel. om BM har informerat om allt så skulle jag aldrig säga att man ska anmäla. MEN om BM sagt att det är helt ofarligt att äta ppiller och inte nämnt någonting om  biverkning eller risk för blodpropp. jag har själv både hjälpt och kälsjukdom i släkten samt högt blodtryck och anses av min BM vara en riskgrupp men jag vet om riskerna och kollar mitt blodtryck ofta m.m. mitt ansvar jag vet om riskerna
    Nej, det där stämmer inte. Jag får inte ut vilka mediciner som helst bara för att jag som patient, "är medveten om riskerna". En läkare eller barnmorska får inte skriva ut vad som helst till en patient, då kan de förlora sin legitimation.

Detta gäller inte bara vid övervikt. Det gäller alla, alltid.

Det är sjuksköterskan/barnmorskan/läkaren som bedömer om det är tillräckligt riskfritt att skriva ut något eller inte. Sedan kan patienten försöka överklaga och ibland görs godtyckliga och felaktiga bedömingar. Men det är en annan sak. I detta fall verkar TS ha fått ett dåligt bemötande och det var ju bra att hon fick en bättre BM, samt fick rätsida på situationen. Men som sagt - det är INTE bara patientens val om h*n vill ha en viss medicin eller inte. Om så vore, skulle vi ha medicinsk rättlöshet i Sverige och läkarlegitimationer vore i princip onödiga.
  • ODS
    Anonym skrev 2010-02-26 10:34:22 följande:
    Nu har jag varit på en helt annan mottagning och hos en helt annan BM och vilken skillnad i bemötandet!Visst diskuterade vi övervikten och riskerna, men BM tyckte att jag gjort goda framsteg i min viktminskningen, och sett till min situation, att jag enbart kommer bruka p-piller i kanske ett år till tyckte hon det var dumt att "krångla" till det för så kort tid, då jag är frisk och mår bra i övrigt. Dock betonade hon vikten av att jag går ner i vikt innan jag blir gravid för min egna hälsas skull och den biten är jag ju helt med på! Så resultatet - efter en bra rådgivning och ett givande samtal samt blodtryckskontroll som låg perfekt, fick jag mina kära gamla p-piller utskrivna för 3 månader.Jag ska komma tillbaka om tre månader för en viktkontroll och har jag fortsatt gå ner i vikt som jag gör kommer jag få bruka dessa kära gamla p-piller tills det är dags att slänga pillerna helt.Har jag inte gått ner i vikt eller något annat påverkar min hälsa negativt, så kommer vi om tre månader diskutera ett byte till troligen mini-piller.Så här borde den första BM betett sig! Den här vägde för- och nackdelar, vägde risker mot fördelar, men såg mycket till MIG och min situation. Hon ställde dock ett krav att viktminskning ska ske om jag ska få fortsätta med dem löpande - något jag bara ser som en sprre att lyckas gå ner mer! Så nu kan jag knapra på mina p-piller igen!
    härligt att det gick bra, lycka till med viktminskningen!
    Älskar min familj-de är mitt allt!!!
  • Anonym (BM)
    Anonym skrev 2010-02-26 10:34:22 följande:
    Nu har jag varit på en helt annan mottagning och hos en helt annan BM och vilken skillnad i bemötandet! Visst diskuterade vi övervikten och riskerna, men BM tyckte att jag gjort goda framsteg i min viktminskningen, och sett till min situation, att jag enbart kommer bruka p-piller i kanske ett år till tyckte hon det var dumt att "krångla" till det för så kort tid, då jag är frisk och mår bra i övrigt. Dock betonade hon vikten av att jag går ner i vikt innan jag blir gravid för min egna hälsas skull och den biten är jag ju helt med på! Så resultatet - efter en bra rådgivning och ett givande samtal samt blodtryckskontroll som låg perfekt, fick jag mina kära gamla p-piller utskrivna för 3 månader. Jag ska komma tillbaka om tre månader för en viktkontroll och har jag fortsatt gå ner i vikt som jag gör kommer jag få bruka dessa kära gamla p-piller tills det är dags att slänga pillerna helt. Har jag inte gått ner i vikt eller något annat påverkar min hälsa negativt, så kommer vi om tre månader diskutera ett byte till troligen mini-piller. Så här borde den första BM betett sig! Den här vägde för- och nackdelar, vägde risker mot fördelar, men såg mycket till MIG och min situation. Hon ställde dock ett krav att viktminskning ska ske om jag ska få fortsätta med dem löpande - något jag bara ser som en sprre att lyckas gå ner mer!  Så nu kan jag knapra på mina p-piller igen!
    Se där, ja!
  • Anonym (BM)
    Anonym (apotekare) skrev 2010-02-25 21:46:29 följande:
    Den som skriver detta är uppenbarligen inte barnmorska så lyssna inte på den personen. Det är inte pga högt blodtryck man inte får ha kombinerade p-piller utan för att risken för blodpropp ökar om man har ett BMI över 30 och därför är inte kombinerade p-piller ett alternativ. Detta står klart och tydligt på läkemedelsverkets hemsida och är något som alla barnmorskor riktar sig efter. Det finns dock andra alternativ att tillgå. Det man inte får ha är preventivmedel som innehåller östrogen vilket alla kombinerade p-piller gör däremot finns det massa preventivmedel med enbart gestagen som går bra att använda vilka är cerazette (ett östrogenfritt p-piller),p-stav (som setts i armen), hormonspiral eller p-spruta (dock inget bra alternativ av andra orsaker). Det går även att få en hormonfri kopparspiral. Det var tråkigt att du kände dig anklagad och dåligt att du fick gå därifrån utan preventivmedel. Det var dock bra av barnmorskan att inte skriva ut p-piller åt dig eftersom du då riskerar att få blodpropp. Gör ett nytt försök med någon av de andra metoderna och lycka till med viktnedgången!
    Och du är "apotekare"? Tycker inte att någon som du ska uttala dig, vad vet du egentligen?. TS har fått p-piller utskrivna nu om du läser uppdateringen.
  • Killmee

Har det någon betydelse om man har övervikt när man äter p-piller? Jag har haft runt 40 kg övervikt ett par år nu och ändå fått utksrivet p-piller. Fast det kanske beror på vilken sort?

Anonym (BM) skrev 2010-02-26 20:11:44 följande:
    Och du är "apotekare"? Tycker inte att någon som du ska uttala dig, vad vet du egentligen?. TS har fått p-piller utskrivna nu om du läser uppdateringen.
    Någon som du? Förövrigt så är det väl inte upp till dig att bestämma vem som ¨år uttala sig. Rent generellt har apotekare bättre koll på läkemedel än barnmorskor.
  • Anonym (hm)
    Anonym (apotekare) skrev 2010-02-25 21:46:29 följande:
    Den som skriver detta är uppenbarligen inte barnmorska så lyssna inte på den personen. Det är inte pga högt blodtryck man inte får ha kombinerade p-piller utan för att risken för blodpropp ökar om man har ett BMI över 30 och därför är inte kombinerade p-piller ett alternativ. Detta står klart och tydligt på läkemedelsverkets hemsida och är något som alla barnmorskor riktar sig efter. Det finns dock andra alternativ att tillgå. Det man inte får ha är preventivmedel som innehåller östrogen vilket alla kombinerade p-piller gör däremot finns det massa preventivmedel med enbart gestagen som går bra att använda vilka är cerazette (ett östrogenfritt p-piller),p-stav (som setts i armen), hormonspiral eller p-spruta (dock inget bra alternativ av andra orsaker). Det går även att få en hormonfri kopparspiral.Det var tråkigt att du kände dig anklagad och dåligt att du fick gå därifrån utan preventivmedel. Det var dock bra av barnmorskan att inte skriva ut p-piller åt dig eftersom du då riskerar att få blodpropp. Gör ett nytt försök med någon av de andra metoderna och lycka till med viktnedgången!
    det där låter också dumt!
    min bm ville INTE skriva ut ppiller till mig då jag fick preeklampsi med första barnet..
    och det var då pga blodtrycket var högt under sista veckorna av graviditeten, och särskilt då när jag blev igångsatt så var det väldigt högt!!

så för mig var det inte med risk för blodpropp utan risk för högt blodtryck!
    (är också överviktig, har pcos!där yasmin ppiller hjälper mig att gå ner i vikt..)
    Anonym (hm) skrev 2010-02-27 00:54:48 följande:
    det där låter också dumt!min bm ville INTE skriva ut ppiller till mig då jag fick preeklampsi med första barnet..och det var då pga blodtrycket var högt under sista veckorna av graviditeten, och särskilt då när jag blev igångsatt så var det väldigt högt!!så för mig var det inte med risk för blodpropp utan risk för högt blodtryck!(är också överviktig, har pcos!där yasmin ppiller hjälper mig att gå ner i vikt..)
    Precis som i TS fall gjorde din BM en personlig bedömning av din situation och där var risken för högt blodtryck det viktigaste. Risken för blodpropp finns änndå även om det inte var den primära orsaken till att du nekades piller.
Svar på tråden Barnmorska vill inte förnya mitt p-piller recept pga min vikt!