• Anonym

Barnmorska vill inte förnya mitt p-piller recept pga min vikt!

Undrar om någon råkat ut för samma problem?

Jag har ätit p-piller i 12 år, aldrig haft några som helst problem med dem.
    Är frisk i övrigt, har inga sjukdomar i familjen eller släkten.

Dock har jag en övervikt på cirka 35 kg.

Jag har alltid fått mina p-piller förnyade utan problem, de gör ju inga undersökningar mer än att fråga om historiken och ibland tar de blodtrycket (som legat lite, lite högt någon gång, men icke onormalt).

Nu vill min barnmorska inte skriva ut p-piller till mig, utan säger att jag bör fundera på att gå ner i vikt...

No shit Sherlock - jag har ju liksom inte fattat att jag är fet! *ironi*
    Klart jag är medveten om det, och klart jag är medveten om att det ökar risker och visst fasen vill jag gå ner i vikt, men 35 kg är inget som smälter bort på en eftermiddag. Definitivt smälter ej fettet bort pga att hon ej skriver ut p-piller till mig...

Vad ska jag göra nu? Gå till nästa barnmorska och tigga p-piller?

Barn vill jag ju inte skaffa än, och definitivt vill jag hinna bli av med all eller en större del av övervikten innan jag skaffar barn...

Någon som varit med om detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-26 10:36
    Nu har jag varit på en helt annan mottagning och hos en helt annan BM och vilken skillnad i bemötandet!

Visst diskuterade vi övervikten och riskerna, men BM tyckte att jag gjort goda framsteg i min viktminskningen, och sett till min situation, att jag enbart kommer bruka p-piller i kanske ett år till tyckte hon det var dumt att "krångla" till det för så kort tid, då jag är frisk och mår bra i övrigt. Dock betonade hon vikten av att jag går ner i vikt innan jag blir gravid för min egna hälsas skull och den biten är jag ju helt med på!

Så resultatet - efter en bra rådgivning och ett givande samtal samt blodtryckskontroll som låg perfekt, fick jag mina kära gamla p-piller utskrivna för 3 månader.
    Jag ska komma tillbaka om tre månader för en viktkontroll och har jag fortsatt gå ner i vikt som jag gör kommer jag få bruka dessa kära gamla p-piller tills det är dags att slänga pillerna helt.
    Har jag inte gått ner i vikt eller något annat påverkar min hälsa negativt, så kommer vi om tre månader diskutera ett byte till troligen mini-piller.

Så här borde den första BM betett sig! Den här vägde för- och nackdelar, vägde risker mot fördelar, men såg mycket till MIG och min situation. Hon ställde dock ett krav att viktminskning ska ske om jag ska få fortsätta med dem löpande - något jag bara ser som en sprre att lyckas gå ner mer!

Så nu kan jag knapra på mina p-piller igen!
  • Svar på tråden Barnmorska vill inte förnya mitt p-piller recept pga min vikt!
  • Anonym

Ts, det var nog inte meningen att du skulle ta det på ett negativt sätt. Hon tänker nog mer på din hälsa. Min bm sa att man inte får äta p-piller om man har BMI som går över en viss gräns. Vart den går vet jag inte. Men det är inte hälsosamt att äta p-piller om man är alltför kraftigt överviktig. Jag hade 40kg övervikt och min bm slutade skriva ut och jag bad om att få träffa en dietist. Idag är jag näst intill normalviktig och som sagt, det var säkerligen inget illa ment från hennes sida.

• lyckligjanuari

Jag är också överviktig men äter cerazette det är ett effektivt minipiller förslog inte BM något sånt jag har inte läst hela tråden så det kanske redan skrivits om det. Annars finns ju spiral

• Anonym (oxå bm)
    Anonym (................) skrev 2010-02-23 21:02:02 följande:
    Tror inte det finns regler mot att uttala sig för att man skriver slarvigt . Inte ett särskilt konstruktivt sätt att svara på kritik.Visst ska TS söka sig till en annan BM om hon inte är nöjd med den hon har. Kan hålla med om att alternativa preventivmedel ska diskuteras. Men det ändrar inte min åsikt att dina uttalanden i rollen som BM är oprofessionellt (rättstavat?) och att man i diskussioner på nätet ska var försiktig med vad man säger i sin roll som sjukvårdspersonal. Speciellt om man väljer att vara anonym.
    Anonym (BM) skrev 2010-02-23 20:50:43 följande:
    Uppenbarligen vet du inte mycket. Riskerna med att TS blir gravid är oerhört mkt större än med att äta p-piller och att lämna en tjej i sticket på det viset är oerhört oprofessionellt (som man kanske bör lära sig att stava innan man uttalar sig ens). Och insinuerar du att du skulle "veta mer än jag tror", d v s om du är en kollega eller liknande så gör du dig enbart pinsam. TS, du gör rätt i att vända dig till annan barnmorska.
    Även jag är barnmorska och kan tycka att du som barnmorska kanske borde vara försiktig med att kritisera kollegor på nätet precis som Anonym (..........) skriver.
    Vi var inte där. Vi hade inte patienten framför oss och deltog i konversationen. Du vet inte alla fakta och varför hon tagit det beslut hon tagit. Övervikt är en riskfaktor vid både graviditet OCH p-piller. Att säga att bm gjorde fel som tog ifrån henne p-piller och att hon skulle fått p-piller hos dig är lite farligt. Du är barnmorska och du har ett ansvar. Ett medicinskt ansvar mot patienten. Du skall göra en riskbedömning. Denna bm som valt att inte skriva ut p-piller till TS har gjort en medicinsk bedömning och vi vet inte vad hon lagt in i denna bedömning. Du måste respektera en kollega.

Däremot! Även jag tycker att TS inte ska ställas på bar backe utan någon prev alls. Hon borde fått info och förslag på annat. Fanns inte tiden till rådgivning vid detta besök vilket kan ha varit fallet så borde bm ha bokat in ett nytt besök snarast möjligt.
    TS, gör som du tänkt och boka tid för rådgivning. Det finns flera andra alternativ än kombinerade p-piller. Spiral kan du få trots att du inte varit gravid idag. Lycka till! Du verkar stark och motiverad att gå ner i vikt!
  • Anonym (samesame!)

Hej TS! 

Nu sist när jag var hos min bm ville hon bara skriva ut för 6 månader, mer fick hon inte eftersom jag är överviktig. Hon rådde mig dock att gå till en läkare istället, för de har tydligen bättre möjlighet att förnya receptet, eftersom du då kommer under läkares översyn också kan han göra en annan bedömning. 
    Jag blev också "tillsagd" att gå ner i vikt och är på väg, iaf 5 kg ner, men jag har ett sockerberoende som sätter käppar i hjulen för mig. Var till en dietist som förspråkade "Svensson-sättet" och det funkar helt enkelt inte för mig. Bävar för kritiken som säkerligen kommer om jag berättar att jag slagit in på LCHF-vägen och upplevt resultat... 
    Min BM pratade också om minipiller, men jag vill verkligen inte risker att gå med blödningar hur längesom helst, för att kanske få ett par månader med "fritt" och sedan försöka bli gravid. Är absolut inte värt risken för mig!
  • Anonym
    Anonym (samesame!) skrev 2010-02-25 13:25:24 följande:
    Hej TS!  Nu sist när jag var hos min bm ville hon bara skriva ut för 6 månader, mer fick hon inte eftersom jag är överviktig. Hon rådde mig dock att gå till en läkare istället, för de har tydligen bättre möjlighet att förnya receptet, eftersom du då kommer under läkares översyn också kan han göra en annan bedömning.  Jag blev också "tillsagd" att gå ner i vikt och är på väg, iaf 5 kg ner, men jag har ett sockerberoende som sätter käppar i hjulen för mig. Var till en dietist som förspråkade "Svensson-sättet" och det funkar helt enkelt inte för mig. Bävar för kritiken som säkerligen kommer om jag berättar att jag slagit in på LCHF-vägen och upplevt resultat...  Min BM pratade också om minipiller, men jag vill verkligen inte risker att gå med blödningar hur längesom helst, för att kanske få ett par månader med "fritt" och sedan försöka bli gravid. Är absolut inte värt risken för mig!
    Det är så jag känner också, ang bytet av p-medel.
  • Anonym
    Lajkie skrev 2010-02-23 16:36:48 följande:
    Hon gör det för DIN skull. Knappast för att vara elak emot dig. Som sagt, gå ner i vikt.
    Ja, precis.
    TS, försök ha i åtanke att hon inte är ute efter att vara taskig mot dig. Hon gör det hon tror är bäst för dig. Varför litar du inte på hennes omdöme istället? Hon lär ju ha anledning att göra ett sånt beslut.
    Skulle du hellre vilja ha en barnmorska som godtyckligt skrev ut mediciner trots att hon visste att det kunde vara farligt, bara för att patienten ville det?

Skilj på sak och person.
  • Anonym (ajk)

Att hon säger det är ur medicinskt synpunkt är säkert rätt, men hon borde upplyst dig om andra sätt att skydda dig som tex spiral så att du inte står utan skydd. Och kanske gett dig chansen till vidare dialog med vikthjälp så att du i framtiden får chansen igen att äta p-piller om det är det du vill.

Jag förstår till fullo att detta inte kändes okej och att det nästan blir ett tvång att gå ner i vikt. Försök bearbeta den energin till något positivt och kanske till en nystart även om det känns fördjävligt. Inget ont som inte har något gott med sig (om man själv är öppen för det).

Hoppas du finner en lösning under tiden som du känner är acceptabel och ring gärna din bm igen och berätta att det blev lite konstigt det där.

• systersandra

Minipiller är ok om man har övervikt och har högt blodtryck,det är inte samma som p-piller.
    Vad jag har läst i FASS är att p-piller ska undvikas att skriva ut om man har BMI på över 30 pga att man har större risk för att få blodpropp om man har den övervikten.
    Dessutom vad jag har läst mig till så fungerar p-piller sämre på överviktiga.
    Tex hormonstav som opereras in under huden har dålig effekt om man väger över 70 kg.

• Anonym (blomman)

har bara läst ts.

det verkar vara oliak från BM till BM jag har varit överviktig hela mitt liv och gått upp mkt sista 10 åren har åtit piller i 10 år snart med några uppehåll för p spruta och andra saker jag testat. jag har som mest vägt 138 kg till mina 160 cm lång nu håller jag på att gå ner i vikt och vägre ca 120 kg men det är inga problem för mig att få ut p.piller förnyade mitt recept för2 veckor sedan coh fick ut skrivet för 13 månader.

vet inte vad du ska göra men kanske prata med en annan BM. jag har totalt haft  4 olika BM på 10 år då jag flyttat runt i olika kommuner under dessa år.

stå på dig så länge du är medveten om vilka ökande risker som finns att äta ppiller och vara överviktig så borde det inte vara nått bekymmer tycker jag.

visser inom vården sköterskot BM uskor vad som helst vill leka gud och kunna bestämmaöver andras liv.
    gäller även läkare ibland.

Svar på tråden Barnmorska vill inte förnya mitt p-piller recept pga min vikt!