Barnmorska vill inte förnya mitt p-piller recept pga min vikt!
Undrar om någon råkat ut för samma problem?
Jag har ätit p-piller i 12 år, aldrig haft några som helst problem med dem.
Är frisk i övrigt, har inga sjukdomar i familjen eller släkten.
Dock har jag en övervikt på cirka 35 kg.
Jag har alltid fått mina p-piller förnyade utan problem, de gör ju inga undersökningar mer än att fråga om historiken och ibland tar de blodtrycket (som legat lite, lite högt någon gång, men icke onormalt).
Nu vill min barnmorska inte skriva ut p-piller till mig, utan säger att jag bör fundera på att gå ner i vikt...
No shit Sherlock - jag har ju liksom inte fattat att jag är fet! *ironi*
Klart jag är medveten om det, och klart jag är medveten om att det ökar risker och visst fasen vill jag gå ner i vikt, men 35 kg är inget som smälter bort på en eftermiddag. Definitivt smälter ej fettet bort pga att hon ej skriver ut p-piller till mig...
Vad ska jag göra nu? Gå till nästa barnmorska och tigga p-piller?
Barn vill jag ju inte skaffa än, och definitivt vill jag hinna bli av med all eller en större del av övervikten innan jag skaffar barn...
Någon som varit med om detta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-26 10:36
Nu har jag varit på en helt annan mottagning och hos en helt annan BM och vilken skillnad i bemötandet!
Visst diskuterade vi övervikten och riskerna, men BM tyckte att jag gjort goda framsteg i min viktminskningen, och sett till min situation, att jag enbart kommer bruka p-piller i kanske ett år till tyckte hon det var dumt att "krångla" till det för så kort tid, då jag är frisk och mår bra i övrigt. Dock betonade hon vikten av att jag går ner i vikt innan jag blir gravid för min egna hälsas skull och den biten är jag ju helt med på!
Så resultatet - efter en bra rådgivning och ett givande samtal samt blodtryckskontroll som låg perfekt, fick jag mina kära gamla p-piller utskrivna för 3 månader.
Jag ska komma tillbaka om tre månader för en viktkontroll och har jag fortsatt gå ner i vikt som jag gör kommer jag få bruka dessa kära gamla p-piller tills det är dags att slänga pillerna helt.
Har jag inte gått ner i vikt eller något annat påverkar min hälsa negativt, så kommer vi om tre månader diskutera ett byte till troligen mini-piller.
Så här borde den första BM betett sig! Den här vägde för- och nackdelar, vägde risker mot fördelar, men såg mycket till MIG och min situation. Hon ställde dock ett krav att viktminskning ska ske om jag ska få fortsätta med dem löpande - något jag bara ser som en sprre att lyckas gå ner mer!
Så nu kan jag knapra på mina p-piller igen!