Inlägg från: Gyllan |Visa alla inlägg
  • Gyllan

Bröllopsetikett

Brudöverlämning är inte tradition i Svenska Kyrkan och faktum är att det är något som Svenska Kyrkan faktiskt tar avstånd från.

• Gyllan
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 20:11:59 följande:
    Jag tror inte vi var så påverkade utav amerikanska filmer för förtio år sedan. Men det verkar vara en het potatis (av någon underlig anledning) så jag drar mig tillbaka här.
    Det är ju dels att överlämning inte överensstämmer med Svenska Kyrkans människosyn och också det faktum att man går miste av en del av den viktiga symboliken i samband med att brudparet går in tillsammans.
  • Gyllan
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 20:29:35 följande:
    Kyrkans människosyn? "Allas lika värde"?Symboliken i ett överlämnande tycker jag iallafall är viktig. "Nu lämnar du din mamma och går till ett nytt liv där din make är viktigast - och jag gläds med dig". Är inte det en vacker symbolik?
    Nja, symboliken i brudöverlämning handlar om att man "ger bort" sin dotter, dvs den omyndige dotter gavs från en förmyndare - pappan - till en annan - maken. I Sverige och Svenska Kyrkan handlar det ju om att man frivilligt ingår äktenskap och det symboliseras bland annat av att brudparet går in tillsammans.
  • Gyllan
    Fru U skrev 2010-02-22 20:50:51 följande:
    Ska man gifta sig i svenska kyrkan så får man acceptera de saker som svenska kyrkan står för.En sak är att man som brudpar går fram tillsammans och att kvinnan inte blir överlämnad.Gillar man inte det så ska man inte gifta sig i svenska kyrkan!
    Amen.
Svar på tråden Bröllopsetikett