• QuestionofBalance

Bröllopsetikett

Nu skall det bli kyrkbröllop för dottern! Normalt ger ju fadern bort sin dotter men tyvärr är han avliden. Nu vill den blivande svärsonen att svärmor skall gå nedför kyrkogången och ge bort sin dotter. Jag har givetsvis inget emot att göra detta men är det korrekt?

• Svar på tråden Bröllopsetikett
  • Molson Canadian

Normalt sett går brudparet in tillsammans i Svenska kyrkan, så om brudparet vill avvika från den traditionen behöver de ta upp frågan med prästen och se om h*n godkänner det. 

• psychocandy

Har ni någon anknytning till den anglosaxiska seden med brudöverlämning? Annars tycker jag att det är mest smakfullt (och korrekt) att brudparet går in tillsammans.

• QuestionofBalance
    Molson Canadian skrev 2010-02-22 19:36:51 följande:
    Normalt sett går brudparet in tillsammans i Svenska kyrkan, så om brudparet vill avvika från den traditionen behöver de ta upp frågan med prästen och se om h*n godkänner det. 
    Nja, så är det nog inte. Fadernn brukar traditionellt leda fram sin dotter till brudgummen vilken väntar framme vid sidan av altaret.
  • Pumpkin
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 19:39:08 följande:
    Nja, så är det nog inte. Fadernn brukar traditionellt leda fram sin dotter till brudgummen vilken väntar framme vid sidan av altaret.
    Eh, nej. Det är anglosaxisk sed. I Sverige går brudparet in tillsammans, och vill man göra något annat (pappa som leder fram bruden t ex) så måste man kolla med prästen/församlingen att det är OK.
  • Champagne

Det är inte alltid prästerna går med på det, så hör med prästen först. Men i mina ögon låter det inte rätt gällande etiketten.

• Nillan77

Jag har då aldrig varit på något bröllop som gått till

Jag har då aldrig varit med om att ett bröllop har gått till på det sättet i Sverige. Jag vet att det förekommer att bruden går in med sin far, men det är inte svensk tradition.
  • Molson Canadian
    Nej, i Sverige har brudöverlämning aldrig varit tradition. Det går säkert att prångla sig till en brudöverlämning i Svenska kyrkan också, men då måste man få tag i en präst som accepterar det, vilket lyckligtvis relativt få gör. 
  • Fru U

I Sverige, i svenska kyrkan, går brudparet tillsammans. Ingen ger bort någon här!

Svaren bor i hjärtat
  • Lotlas
    Nej, inte i svenska kyrkan. Fråga vilken präst som helst så får du samma svar. Det är inte heller sed i svenska kyrkan att brudparet kysser varandra under vigseln, det sker inte förrän ute på kyrktrappan. (Även fast det är mer vanligt med kyss i kyrkan än att pappan leder fram bruden.)
Svar på tråden Bröllopsetikett