Inlägg från: Molson Canadian |Visa alla inlägg
  • Molson Canadian

Bröllopsetikett

Normalt sett går brudparet in tillsammans i Svenska kyrkan, så om brudparet vill avvika från den traditionen behöver de ta upp frågan med prästen och se om h*n godkänner det. 

• Molson Canadian
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 19:39:08 följande:
    Nja, så är det nog inte. Fadernn brukar traditionellt leda fram sin dotter till brudgummen vilken väntar framme vid sidan av altaret.
    Nej, i Sverige har brudöverlämning aldrig varit tradition. Det går säkert att prångla sig till en brudöverlämning i Svenska kyrkan också, men då måste man få tag i en präst som accepterar det, vilket lyckligtvis relativt få gör. 
  • Molson Canadian
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 19:58:35 följande:
    När jag gifte mig (det är några år sen)var detta standard. Alla var vi svenska också! Kanske har sederna förändrats med åren?
    Nej, det har aldrig varit standard i Sverige. 
  • Molson Canadian
    Jazza skrev 2010-02-22 20:11:53 följande:
    Min pappa kommer att överlämna mig när jag gifter mig i september. Mest som en symbolisk sak- för egen del- för att jag vill hedra min pappa genom att låta honom ta en central roll under vigseln. Han och min blivande man är de viktigaste männen i mitt liv, inga konstigheter. Jag vet att man ser denna sed som nämnt ovan, men den som känner mig det allra minsta lilla vet att jag aldrig "ägs" av någon man Till saken hör då, att min mamma självklart gör detta om min pappa- av någon anledning- inte skulle kunna göra det..... Gör inte en så stor grej av detta, om det är viktigt för dem, så shoot, man måste inte läsa in politiskt korrekta budskap i allt man gör, om din dotter blir lycklig av det, så är det väl en fin sak?
    Men hedra din mamma är inte aktuellt?
  • Molson Canadian
    Jazza skrev 2010-02-22 20:23:18 följande:
    sa jag det?
    Du skrev ju att du väljer att bli överlämnad av din pappa för att hedra honom. 
  • Molson Canadian
    QuestionofBalance skrev 2010-02-22 20:29:35 följande:
    Kyrkans människosyn? "Allas lika värde"? Symboliken i ett överlämnande tycker jag iallafall är viktig. "Nu lämnar du din mamma och går till ett nytt liv där din make är viktigast - och jag gläds med dig". Är inte det en vacker symbolik?
    Nej, det är inte en vacker symbolik. I kyrkans ögon är äktenskapet ett heligt förbund som är alldeles för allvarligt för att göras om till en innehållslös kuliss. Ska man dessutom vara petig så är det i så fall mannen som ska ledas in av sin far och sin mor, eftersom det är det som nämns i bibeln. 
  • Molson Canadian
    Jazza skrev 2010-02-22 20:38:07 följande:
    Ja, pga att tråden handlade om just överlämningen. Du har ju faktiskt ingen aning om hur resten av vigselakten kommer att se ut Jag har ju inte nämnt det här, eftersom tråden inte handlar om det... Men den dagen jag startar en tråd om hur vår vigselakt skall se ut och vill ha åsikter om den, av rigida människor som inte tror att folk med andra åsikter än deras, klarar att tänka själva, så lovar jag att inboxa dig en länk!
    Just överlämningen är ju en hyfsat central roll i showen du tänker dig, varför jag är aningens skeptisk till att du skulle prångla fram en lika central roll för din mamma för att hedra henne. Om du visste hur många som hävdar att det är för att hedra pappa och som säger att det lika gärna hade kunnat vara mamma, men som ändå alltid väljer pappa. 
    Hoppas att prästen vägrar.
  • Molson Canadian
    Fru U skrev 2010-02-22 21:03:57 följande:
    Sker fortfarande? Den meningen förutsätter att vi haft en längre tradition av brudöverlämnande vilket vi aldrig haft! Jag anser för övrigt också att är man inte kristen ska man inte heller gifta sig i kyrkan!
    Second that. 
Svar på tråden Bröllopsetikett