• Baby

Frågor om 5minuters metoden

Har några frågor om 5 minuters metoden som jag tror vi snart måste prova på vår lilla nattuggla till son.

1. När man efter 5 minuter går in i rummet, vad gör man då, prata med barnet, klappa på ryggen eller inte röra alls? Eller bara "titta till" i tystnad?
    2. Om barnet vaknar och gråter på natten, väntar man då 5 minuter innan man går in och kör samma sak igen?
    3. Hur gör man med barn som är vana att dricka välling på natten, ska man helt utesluta det?

Tack på förhand från en trött mamma!
    PS. Pojken är 5½ månad

• Svar på tråden Frågor om 5minuters metoden
  • vittra
    Aurora84 skrev 2010-02-24 07:08:59 följande:
    Ja precis.. bara för att lära henne somna själv, hon skulle annars alltid somna i vår famn ca 23.30 varje natt och för att hon kröp ur vår säng två gånger på två veckor och slog sig rejält så vi tyckte de va dags med spjälsängen och vi tyckte att 5minmetoden va ett bra sätt att lära henne den och nä 40 min va väl och ta i kanske men det kan bli en längre stund ibland nu och ibland på direkten så jag tycker att det va en bra start med 5minmetoden ja!
    Jag fattar seriöst inte vad du svamlar i, hon lärde sig ju inte somna själv, eftersom ni ändå sitter inne med henne ända tills hon somnat!?

Vaddå bra start?! Alltså vet du ens vad 5mm är??? Ditt resonemang är ju det knasigaste jag någonsin hört!

Fattar du inte hur absurt det blir när du först låter din tös skrika sig hysterisk bara för att du tror att man måste skrika in en vana, för att sedan ge närheten som hon ville ha, redan från början?!
  • hilah

TS, jag förstår hur jobbigt ni har det. Vår pojke har också sovit extremt dåligt, jag vet inte hur många timmar jag gråtit av utmattning och frustration det senaste året. Han vaknade var 40:e minut under hela natten och kunde inte somna om själv. En barnläkare rekommenderade 5mm, men eftersom jag helt allmänt inte kände något förtroende för henne, så ifrågasatte jag hennes rekommendation. Nu är sonen 1 år och sömnen har blivit lite bättre. Inte jättebra, men helt klart bättre. Han somnar själv i sin egen säng (vi ligger bredvid) och kan sova 3 timmar i sträck. Vi har aldrig låtit honom gråta sig till sömns utan vande honom långsamt och i små steg vid att somna i sängen i stället för i bärselen. När han väl klarade det, var han inte lika beroende av rörelse för att somna om på natten heller. Vaknar han dock, så ammar jag honom eller så räcker det att ge honom nappen (vilket oftast funkar om min make ligger bredvid honom - är jag där, så vill han ammas).
    Situationen är inte perfekt. Men det vi har åstadkommit är att han är trygg. Han gråter aldrig när han ska somna och gråter aldrig när han vaknar. Sängen är inte farlig, natten är inget som skrämmer honom och han litar på att vi finns där. Och fastän vi ibland trodde att vi skulle förlora förstånded av ren utmattning, så tycker vi att det har varit värt det.

• Smillan30

Min dotter har också sovit jätte dåligt, vi vaggade henne i famnen fram tills hon var 7 månader, vi vaggade för sömn dagtid, kvällstid och nattetid. Det tog bara längre och längre tid innan hon somnade och när hon väl somnade så var det alltid lika nervöst att lägga ner henne, hon vaknade oftast då och man fick börja om. Tillslut så vaknade hon hela nätterna och man fick gå upp och vagga. Helt knäckt var man tillslut. Vi fick nog och började fundera på alla metoder. Hade testat 5 min metoden 1 gång, det räckte med en kväll då hon hade gallskrikit i 2 timmar, jag grät, min sambo grät och det gick bara inte, kommer aldrig utsätta henne för det igen. 

Vi gjorde en egen metod som funkade för oss, vi la henne i vår säng, tanken är att hon skulle somna utan att bli vaggad. Det tog 2 timmar första gången, hon fick vara hos oss, blev hon ledsen så fick hon komma upp i famnen. Men tillslut somnade hon och sov bra den natten. Andra gången tog det bara 1 timme, och hon grät inte lika mycket. Hon förstår ju inte varför hon inte blir vaggad längre, hon associerar ju det med sömn. Nu sover hon hela nätter och somnar själv, vaknar hon upp i natten så somnar hon om själv för nu vaknar hon upp där hon somnar. Sååå skönt!!! 
    Lycka till och hoppas ni hittar ett bra sätt som får er son att sova bättre, barnen behöver verkligen sin sömn för att orka med och vi behöver vår sömn för att vara bra föräldrar. 
  • Baby
    Smillan30 skrev 2010-02-24 15:42:34 följande:
    Min dotter har också sovit jätte dåligt, vi vaggade henne i famnen fram tills hon var 7 månader, vi vaggade för sömn dagtid, kvällstid och nattetid. Det tog bara längre och längre tid innan hon somnade och när hon väl somnade så var det alltid lika nervöst att lägga ner henne, hon vaknade oftast då och man fick börja om. Tillslut så vaknade hon hela nätterna och man fick gå upp och vagga. Helt knäckt var man tillslut. Vi fick nog och började fundera på alla metoder. Hade testat 5 min metoden 1 gång, det räckte med en kväll då hon hade gallskrikit i 2 timmar, jag grät, min sambo grät och det gick bara inte, kommer aldrig utsätta henne för det igen.  Vi gjorde en egen metod som funkade för oss, vi la henne i vår säng, tanken är att hon skulle somna utan att bli vaggad. Det tog 2 timmar första gången, hon fick vara hos oss, blev hon ledsen så fick hon komma upp i famnen. Men tillslut somnade hon och sov bra den natten. Andra gången tog det bara 1 timme, och hon grät inte lika mycket. Hon förstår ju inte varför hon inte blir vaggad längre, hon associerar ju det med sömn. Nu sover hon hela nätter och somnar själv, vaknar hon upp i natten så somnar hon om själv för nu vaknar hon upp där hon somnar. Sååå skönt!!!  Lycka till och hoppas ni hittar ett bra sätt som får er son att sova bättre, barnen behöver verkligen sin sömn för att orka med och vi behöver vår sömn för att vara bra föräldrar. 
    Tack för ett inlägg som INTE är ett påhopp mot dom som är posetiv till 5mm!

Kan berätta att vi har valt att köra en mildare "metod". Vi provade igårkväll och det resulterade i att han somnade i sin egen säng. Han vaknade 5 ggr under natten men fick inte komma upp i famnen eller dricka välling. Vi strök över pannan och sa "shhh" lugnt o fint och vid varje uppvak tog det ca 1-2 minuter innan han lugnt somnade om. Om detta bara var en engångs företelse att det funkade ller inte vågar jag inte svära på men natten var iaf en av de bättre på länge.
  • MalinEddie
    Baby skrev 2010-02-24 15:56:01 följande:
    Tack för ett inlägg som INTE är ett påhopp mot dom som är posetiv till 5mm! Kan berätta att vi har valt att köra en mildare "metod". Vi provade igårkväll och det resulterade i att han somnade i sin egen säng. Han vaknade 5 ggr under natten men fick inte komma upp i famnen eller dricka välling. Vi strök över pannan och sa "shhh" lugnt o fint och vid varje uppvak tog det ca 1-2 minuter innan han lugnt somnade om. Om detta bara var en engångs företelse att det funkade ller inte vågar jag inte svära på men natten var iaf en av de bättre på länge.
    Hur nattade ni då? Vart lite nyfiken{#lang_emotions_smile}Härligt att det gick så bra inatt, hoppas det fortsätter så!
  • Baby
    MalinEddie skrev 2010-02-24 16:08:38 följande:
    Hur nattade ni då? Vart lite nyfikenHärligt att det gick så bra inatt, hoppas det fortsätter så!
    Han badade, åt gröt, vi stängde av TV o mobiler, dämpade belysningen, pratade lungt satt med honom i soffan. Vaggade honom lite tills han blev sömning, då la vi honom i sängen och sa "shhh" och strök över pannan/huvudet tills han somnade, tog ca 30 sekunder.
    Kommer köra samma taktik ett tag nu och se om det blir bättre.
  • MalinEddie
    Baby skrev 2010-02-24 16:12:00 följande:
    Han badade, åt gröt, vi stängde av TV o mobiler, dämpade belysningen, pratade lungt satt med honom i soffan. Vaggade honom lite tills han blev sömning, då la vi honom i sängen och sa "shhh" och strök över pannan/huvudet tills han somnade, tog ca 30 sekunder. Kommer köra samma taktik ett tag nu och se om det blir bättre.
    Det låter ju som en jättebra "metod". Lycka till nu fortsättningsvis!
  • vittra
    Han badade, åt gröt, vi stängde av TV o mobiler, dämpade belysningen, pratade lungt satt med honom i soffan. Vaggade honom lite tills han blev sömning, då la vi honom i sängen och sa "shhh" och strök över pannan/huvudet tills han somnade, tog ca 30 sekunder. Kommer köra samma taktik ett tag nu och se om det blir bättre.
    Hm fast då har ni ju inte använt någon form av 5mm, så då behöver du ju inte vara tjurig mot oss som gett dig råd utöver 5mm
    Men det låter ju bra att ni hittat ett sätt som fungerar för er! Förmodligen är han en bebis som behöver lång nedvarvningstid, vissa är ju så medan andra behöver leka sig totalt slut tills strax innan och "skratta sig till sömns" som man säger...
  • Bonnie Tyler

Har inte läst tråden.

Körde 5mm med äldsta dottern och även om det 'funkade' för oss en period så gjorde det i längden att vi fick mer problem än hjälp. Jag rekommenderar det inte.
    Vår dotter började vakna fruktansvärt tidigt på morgnarna och det har tyvärr hållit i sig.
    Nu med 2:an har vi istället kört Sova Hela Natten-kuren av Anna Wahlgren. Metoden eller processen har oförtjänt dåligt rykte.
    Vi kurade efter hennes bok och det har gått så himla bra. Väldigt mycket mindre skrik än vid 5 mm. Mest lite gnäll faktiskt. Vi kurade vid 5 månader. 
    Nackdelen med metoden är att man måste vara väldigt påläst innan och ha väldigt fasta rutiner. Vad gäller fasta rutiner så tycker jag att när man vant sig blir det mer till hjälp än till besvär...
    Vad du än väljer, så lycka till!
  • Bonnie Tyler

...kan tillägga att vår dotter nu sover:

19:15-06:30
    08:20-09:50
    12:15-14:15
    16:15-16:35
    Totalt 15 timmar/dygn. Hon blir 6 månader nästa vecka...
  • southernbelle
    Bonnie Tyler skrev 2010-02-24 16:24:09 följande:
    Har inte läst tråden. Körde 5mm med äldsta dottern och även om det 'funkade' för oss en period så gjorde det i längden att vi fick mer problem än hjälp. Jag rekommenderar det inte. Vår dotter började vakna fruktansvärt tidigt på morgnarna och det har tyvärr hållit i sig. Nu med 2:an har vi istället kört Sova Hela Natten-kuren av Anna Wahlgren. Metoden eller processen har oförtjänt dåligt rykte. Vi kurade efter hennes bok och det har gått så himla bra. Väldigt mycket mindre skrik än vid 5 mm. Mest lite gnäll faktiskt. Vi kurade vid 5 månader.  Nackdelen med metoden är att man måste vara väldigt påläst innan och ha väldigt fasta rutiner. Vad gäller fasta rutiner så tycker jag att när man vant sig blir det mer till hjälp än till besvär... Vad du än väljer, så lycka till!
    Vi gjorde en variant av 5mm och våran som vaknar oxå väldigt tidigt på morgonen fast personligen så tycker jag det är bättre att mitt barn får längre sammanhängande sömn och går upp tidigt än att han vaknar massor av gr under natten. Nu sover han mellan 8-5 och det tycker jag är super fast det är ju lite jobbigt att sätta på sig lekdräkten så tidigt på morgonen. Jag går och lägger mig tidigare nuförtiden
    SHN kan säkert funka hur bra som helst men jag tycker det finns forskning nog som säger att sova på magen kan leda till PSD och det känns inte värt för mig.
    Om jag har förstått det hela rätt med SHN så finns det ingen som helst forskning bakom den så det räcker för mig att säga att det är inte en metod för mig.
  • MalinEddie
    Bonnie Tyler skrev 2010-02-24 16:24:09 följande:
     Metoden eller processen har oförtjänt dåligt rykte.
    Det tycker jag verkligen inte. Det finns nog en anledning till att AW föräldraforum anmäldes till Barnombudsmannen av svenska barnläkarföreningen.
  • Baby
    vittra skrev 2010-02-24 16:17:39 följande:
    Hm fast då har ni ju inte använt någon form av 5mm, så då behöver du ju inte vara tjurig mot oss som gett dig råd utöver 5mm Men det låter ju bra att ni hittat ett sätt som fungerar för er! Förmodligen är han en bebis som behöver lång nedvarvningstid, vissa är ju så medan andra behöver leka sig totalt slut tills strax innan och "skratta sig till sömns" som man säger...
    Jag har heller inte sagt att jag har använt 5mm.
    Jag är absolut inte tjurig på nån som gett råd utöver 5mm.

Blir bara less på alla på fl som är så jäkla perfekta och kan o vet allt. Då pratar jag inte om någon specifik633.
  • Baby

633 skulle inte va med i förra inlägget, fick hjälp vid datan av sonen

• gelemamman

hej TS!

vill bara säga att 5 minuters metoden var vår räddning!
    första dagen höll vi på i ca 1 timme
    andra dagen i 20 minuter
    och tredje natten somnade han direkt
    sen visste han precis att när det är godnatt då sover man.

prova och känns det inte bra så sluta...

=)

• Smillan30
    Baby skrev 2010-02-24 15:56:01 följande:
    Tack för ett inlägg som INTE är ett påhopp mot dom som är posetiv till 5mm! Kan berätta att vi har valt att köra en mildare "metod". Vi provade igårkväll och det resulterade i att han somnade i sin egen säng. Han vaknade 5 ggr under natten men fick inte komma upp i famnen eller dricka välling. Vi strök över pannan och sa "shhh" lugnt o fint och vid varje uppvak tog det ca 1-2 minuter innan han lugnt somnade om. Om detta bara var en engångs företelse att det funkade ller inte vågar jag inte svära på men natten var iaf en av de bättre på länge.
    Det låter ju jätte bra, va skönt att ni gjorde det som kändes rätt för er och er lilla pojke. Håller tummarna att det går lika bra ikväll och inatt. 
    Jag tror att man ska lyssna på sin magkänsla och inte alla rätt och fel som alla säger åt en att man ska göra. Man känner sitt barn bäst. 
  • Girlinthecity
    Han badade, åt gröt, vi stängde av TV o mobiler, dämpade belysningen, pratade lungt satt med honom i soffan. Vaggade honom lite tills han blev sömning, då la vi honom i sängen och sa "shhh" och strök över pannan/huvudet tills han somnade, tog ca 30 sekunder.Kommer köra samma taktik ett tag nu och se om det blir bättre.
    Underbart! Och detta är ju inte 5 mm någonstans :)
  • Baby
    Girlinthecity skrev 2010-02-25 19:58:14 följande:
    Underbart! Och detta är ju inte 5 mm någonstans :)
    Precis, och det känns bra.

Kan bara säga att vi har haft ytterligare en bra natt.
    Sov 21,00-03-00, 03,02-04,20, 04,22-06,00, 06,01-07,30 för att vara exact =)
Svar på tråden Frågor om 5minuters metoden