Min dotter har också sovit jätte dåligt, vi vaggade henne i famnen fram tills hon var 7 månader, vi vaggade för sömn dagtid, kvällstid och nattetid. Det tog bara längre och längre tid innan hon somnade och när hon väl somnade så var det alltid lika nervöst att lägga ner henne, hon vaknade oftast då och man fick börja om. Tillslut så vaknade hon hela nätterna och man fick gå upp och vagga. Helt knäckt var man tillslut. Vi fick nog och började fundera på alla metoder. Hade testat 5 min metoden 1 gång, det räckte med en kväll då hon hade gallskrikit i 2 timmar, jag grät, min sambo grät och det gick bara inte, kommer aldrig utsätta henne för det igen.
Vi gjorde en egen metod som funkade för oss, vi la henne i vår säng, tanken är att hon skulle somna utan att bli vaggad. Det tog 2 timmar första gången, hon fick vara hos oss, blev hon ledsen så fick hon komma upp i famnen. Men tillslut somnade hon och sov bra den natten. Andra gången tog det bara 1 timme, och hon grät inte lika mycket. Hon förstår ju inte varför hon inte blir vaggad längre, hon associerar ju det med sömn. Nu sover hon hela nätter och somnar själv, vaknar hon upp i natten så somnar hon om själv för nu vaknar hon upp där hon somnar. Sååå skönt!!!
Lycka till och hoppas ni hittar ett bra sätt som får er son att sova bättre, barnen behöver verkligen sin sömn för att orka med och vi behöver vår sömn för att vara bra föräldrar.