• Baby

Frågor om 5minuters metoden

Har några frågor om 5 minuters metoden som jag tror vi snart måste prova på vår lilla nattuggla till son.

1. När man efter 5 minuter går in i rummet, vad gör man då, prata med barnet, klappa på ryggen eller inte röra alls? Eller bara "titta till" i tystnad?
    2. Om barnet vaknar och gråter på natten, väntar man då 5 minuter innan man går in och kör samma sak igen?
    3. Hur gör man med barn som är vana att dricka välling på natten, ska man helt utesluta det?

Tack på förhand från en trött mamma!
    PS. Pojken är 5½ månad

• Svar på tråden Frågor om 5minuters metoden
  • lövet2

eckerberg.se finns svaren på dina frågor. För fler detaljer behöver du hans broschyrer (som tar upp vad du ska göra när barnet faktiskt inte följer mallen och beter sig som metoden har tänkt sig).

Utöver det kan jag bara säga att trots den fina reklamen Eckerberg gör på sin hemsida, så finns det otroligt många barn som fått både sömnen och tryggheten förstörd av 5mm. Många säger att "man kan ju i alla fall pröva, för man ser ju efter ett tag om inte metoden passar just mitt barn!". Tyvärr är det för sent då, och man kan få ångra sig i många år efteråt ...

• nian74

Vi körde inte på femminutersmetoden, men något liknande.
    För det första måste ni prata igenom hur ni ska lägga upp det innan så ni är överens och inte börjar vela eller tjafsa på natten när ni är trötta.
    Våran lilla son har nästan alltid sovit oroligt på natten och haft svårt att somna om själv. (han somnar alltid själv på kvällen)
    När han har vaknat på  natten låter jag honom gnälla/skrika en stund, kanske tre minuter, sen går jag in och lägger honom ner vänligt men bestämt och säger.nu ska vi sova, god natt. Jag/vi gör på samma sätt varje gång (om han nu inte har kissat igenom eller så)
    Första natten brukar vara jobbigast, sen blir det bättre och bättre. Oftast om rutinerna störs,om vi är bortresta, han blir sjuk o behöver sova inne hos oss tex så får vi börja om och ta en sån här period igen.
    Vi började med detta när sonen var närmare ett, så han var ju lite äldre än din.
    Nu har vi köpt en nattlampa på ikea (ser ut som ett spöke o lyser svagt blått/grönt)
    och sonen sover mycket bättre på nätterna - nu har han fått för sig att han ska vakna fem på mornarna i stället{#lang_emotions_frown} - alltid är det något.

Hitta någon metod som ni känner är helt rätt för er (eller hitta på något eget) det viktigaste är att båda föräldrarna är överens och att man är konsekvent.

• Baby

Jo vi har diskuterat detta och det känns som att det är 5mm som passar bäst för pojkens skull men kommer nog bli jobbigt för oss.
    Nu är vi tvungen att gå runt o bära honom tills han somnar, det bästa för alla är ju om han kan lära sig somna i egen säng.

Lövet2: Du rekomenderar inte 5mm eller? Har du provat och haft negativ utgång? Berätta gärna om dina upplevelser.

• Brunello

Det finns många andra sätt att nå målet som inte innebär att ni måste göra våld på er och/eller ert barn.

Titta t.ex. på somna utan gråt, tassmetoden eller baby whisperer. Inget av det är en quick fix, alla kräver rätt mycket av er som föräldrar när det gäller arbetsinsats och det går inte på 3 dagar - men i längden är det värt det!

Många BVC avråder idag helt från 5MM och andra så kallade "cry it out"-metoder eftersom riskerna med dem är så stora.

Exakt VAD är det som är hans sömnproblem? Hur ser era dagar och nätter ut? Har du skrivit någon mag-sömn-aktivitetsdagbok?

• camillaoadde
    Brunello skrev 2010-02-23 13:18:35 följande:
    Det finns många andra sätt att nå målet som inte innebär att ni måste göra våld på er och/eller ert barn.Titta t.ex. på somna utan gråt, tassmetoden eller baby whisperer. Inget av det är en quick fix, alla kräver rätt mycket av er som föräldrar när det gäller arbetsinsats och det går inte på 3 dagar - men i längden är det värt det!Många BVC avråder idag helt från 5MM och andra så kallade "cry it out"-metoder eftersom riskerna med dem är så stora. Exakt VAD är det som är hans sömnproblem? Hur ser era dagar och nätter ut? Har du skrivit någon mag-sömn-aktivitetsdagbok?
    Dom allra flesta säger ju att 5mm inte är någon fara för barnet! Vårat BVC rekomenderade det till oss då vi har haft ett rent h*lvete att få våran kille att somna på kvällarna. nu lägger vi bara ner honom i sängen och han somnar (ofast) utan problem. vi körde nog 5mm i kanske en vecka i sträck.. knappt det och jag är super nöjd med resultatet.
  • Skogsgläntan

Kör 55-minuters metoden istället.

• Brunello
    camillaoadde skrev 2010-02-23 13:25:45 följande:
    Dom allra flesta säger ju att 5mm inte är någon fara för barnet! Vårat BVC rekomenderade det till oss då vi har haft ett rent h*lvete att få våran kille att somna på kvällarna. nu lägger vi bara ner honom i sängen och han somnar (ofast) utan problem. vi körde nog 5mm i kanske en vecka i sträck.. knappt det och jag är super nöjd med resultatet.
    Nej, det finns faktiskt inga belägg för att det är ofarligt för barnet, Eckerbergs studie är jätteliten, gammal och han har inte gjort någon långtidsuppföljning. Studier av sk. CIO- metoder från övriga världen visar att de redan efter en kort tid kan få mycket allvarliga konsekvenser. Eckerberg själv säger ju att det inte är för barnets skull han utvecklat metoden utan för föräldrarnas, eftersom barnets naturliga sömnmönster inte "passar" den moderna familjen.

Att det just nu inte verkar som om ert barn mått dåligt säger ju ingenting om "alla barn" - eller ens om ert barn i det långa loppet.

Normalt håller sig resultatet från en CIO-metod till nästa sjukdomstillfälle eller utvecklingsfas och sedan måste man börja om.

Vill du läsa mer kan du börja här  http://www.aaimhi.org/documents/position%20papers/controlled_crying.pdf
  • lövet2
    Baby skrev 2010-02-23 12:51:13 följande:
     Lövet2: Du rekomenderar inte 5mm eller? Har du provat och haft negativ utgång? Berätta gärna om dina upplevelser.
    Ja, när jag fick mitt första barn var den metoden väldigt inne. Jag och de flesta jag kände använde metoden på våra barn, och resultaten blev mycket skiftande. Min dotter och några andra i bekantskapskretsen började sova ohyggligt dåligt efteråt. Min flicka blev dessutom skygg och osäker, rädd för allt och hysteriskt rädd för sin egen säng. Det tog ungefär ett år innan hon kunde sova skapligt normalt igen och inte ligga klistrad på mig och vakna varje timme. Mardrömmar och nattskräck följde med en lång tid efteråt, och detta efter endast 3 kvällars 5mm ...

• Melly
    camillaoadde skrev 2010-02-23 13:25:45 följande:
    Säger sig väl själv att ett litet barn inte mår särskilt bra utav att få ligga ensammen och gråta sig till söms utan att nån bryr sig? Skulle DU vilja känna dig så ensammen och rädd och övergiven?
Svar på tråden Frågor om 5minuters metoden