• Nivde

    "Augusti 2006-mammorna"

    Hej!

    Fortsättningstråd nr. 14 för oss som blev föräldrar i "augusti" (juli/augusti & september) år 2006 och bor i och runt Uppsala!

    Vardagen susar förbi och vi försöker hänga med så gott det går. Vi har nu följts åt sedan i början av år 2006 och håller fortfarande kontakten och träffas så ofta vi kan, vilket tyvärr blir alldeles för sällan. Många av oss har blivit flerbarnsföräldrar och fler blir det förhoppningsvis till kommande sommar. Barnen är nu runt 3½ år och vi föräldrar kämpar med och gottar oss åt allt som hör den ålder till.

    Nu längtar vi, eller i allafall jag, efter våren med värme och sol och att få slippa klä på barnen vinteroverallerna. {#lang_emotions_sunny}

    /Anna


    ღ Mamma till världens finaste och goaste Edvin ~ född 12 juli 2006 ღ
  • Svar på tråden "Augusti 2006-mammorna"
  • Nygge

    Tack, tack, Anna!

    Stackare, en helg med SJ och just denna helg också!

    Just nu: Fsk-inskolning med E (OBS! skola ej in barn på vintern och tappa inte små barn i snödrivor, de försvinner liksom ), Plugg (metodkurs jämförelsevis ok, uppsats jämförelsevis o-ok), jobb (ingen skojig kurs tyvärr), diskussioner hemma (återigen hur ska vi få ihop vårt liv om 1,5 v?)

    Exakt just nu: kaffe (utan fikabröd tyvärr)

  • tigge

    Jag har fått öroninflammation. Hade skitont igårnatt. Fått antibiotika men är fortfarande helt slut trots att jag mest sovit idag. Hade hög feber igår o frossa, bättre idag men örat vätskar kraftigt - tom så att det droppar på golvet...

    Väntar på att sambon ska komma hem.

    Jobbade min första helg. Det gick bra och var rätt kul. Tyvärr var vädret det sämsta att missa bussen i och jag hade inte kläder att vara ute 1h - inte ork heller - slutade 21.45 och var hemma 23.15... Sen upp kl 5 nästa morgon...

  • Nivde

    Hejhopp!

    Varit lite tyst från mig den senaste tiden men hela familjen är och har varit sjuka.
    Det började med sonen förra söndagen fick feber, förkylning och slemhosta och detta gick sen vidare till maken som i torsdags fick 38.5 grader och har haft så ända till idag. Jag har klarat mig från febern men varit förkyld och slemhostig. Eftersom E var feberfri och pigg i torsdags så valde jag (dumt nog) att åka hem med honom i fredags till värmland, där familj och släkt huserar. Det var dop i lördags för kusinens son. Maken stannade naturligtvis hemma eftersom han var sjuk.

    Resan är ett kapitel för sig.
    Jag arbetade ons och tor natt... fick sluta lite tidigare på fredagsmorgonen så jag var hemma vid 06:00.
    Enligt tågbiljetten skulle vi resa från Uppsala kl. 09:09 och sen byta i Sthlm. Men eftersom det varnats för dåligt väder bestämde jag mig för att vi skulle ta en tidigare pendel (kl. 08:39) för att ha lite extra tid. Vi kommer till stationen och där står det att kl. 08:39 är INSTÄLLT! Tittar snabbt igenom tavlan och ser att det ska gå ett annat tåg kl. 08:22, vilket det är 4 min kvar till. Rusar till "hållplats 8". Då visar det sig att tåget skulle ha gått 07:23 men var försenat, tack och lov för det tyckte jag. Vi hann med det men det gick inte förrän 08:35 tror jag. Det tog nog ca 1h innan vi var i Sthlm.

    Det ser ut som att vårt andra tåg ska avgå enligt planen, kl. 10:25. I slutändan kommer det inte att avgå förrän kl. 11:05. Det som irriterade mig extra mycket var att tre av gångerna som tiden flyttades fram angavs olika orsaker. Första gången så skulle det invänta resenärer från ett annat tåg?! Det startade ju från Sthlm central...
    Andra gången var det fast i en tåghall och sista gången var tåget trasigt. Dessutom bytte de spår när det var 10 min kvar... Smidigt!
    Men men... till slut kom vi till vår slutdestination endast 30 min sena och det får vi vara riktigt glada för.

    Dopet kunde vi inte åka till eftersom det var snöstorm ute så det blev att bli kvar i Karlstad.

    Söndagen så kom vi visst med det enda tåget som avgick från Karlstad. Det skulle gå kl. 10:26 men avgick runt 11:16 tror jag. Det blev ytterligare förseningar på vägen men vi fick bra information hela tiden. Däremot fick inte personalen på tåget någon information ifrån personal som fanns på plats i Sthlm utan kunde endast be att resenärerna kontaktade stationsvakter inne på Centralen.
    Sen kom strulet... usch! På Centralen i Sthlm var de helt enkelt riktigt värdelösa på att lämna besked.
    När vi kom fram så siktade jag in mig på att åka med pendeln kl. 15:11... för att inte behöva stressa. Vi ställer oss på perrongen runt kl. 14:55 för att vara säkra på att iaf E får en sittplats. Det skulle vara det första pendeltåget som skulle avgå den dagen.
    (Det som skulle avgå kl. 14:11 hade först kl. 14:25 blivit flyttat till kl. 14:35 och sen kl. 14:45 blev det inställt. Det var andra på perrongen som berättade detta.)
    I vilket fall som helst så kom det naturligtvis inget tåg kl. 15:11 och kl. 15:11 blev det ändrat till 15:31. Jag tog då E under armen och rusade till en toalett för han hade klagat på att han var kissnödig. Han tillbaka till kl. 15:26. Klockan går... När den är 15:45 har fortfarande ingen ny information givits... Jag bestämmer mig för att börja gå mot bussarna och hoppas på bättre tur där. (Inte kul att resa med en 3½-åring i detta strul.) Men när jag nästan kommit därifrån möts jag av en tjej som precis sett att tåget ska komma kl. 15:55. Vi vänder och går tillbaka ut på perrongen.
    Tåget kommer slutligen kl. 16:11 och avgår runt 16:20.

    Inser med facit i hand att vi trots allt haft tur även om allt kändes riktigt ruttet under tiden.

    Jag hade iaf bunkrat upp med flera flaskor vatten, smörgåsar, frukt, godis och tidningar. Jag hade även tagit med mig blöjor som säkerhet... trots att E är helt torr dagtid sedan länge.

    Det är kul att höra om vad ni pysslar med på dagarna.

    Själv har jag fått sjukskriva mig för inatt och imorgon natt pga slemhostan och förkylningen. Jag som även skulle ha haft planeringssamtal ikväll samt att vi skulle ha fyllt i havandeskapsledighetsansökan.


    ღ Mamma till världens finaste och goaste Edvin ~ född 12 juli 2006 ღ
  • bambigirl

    Anna: Usch för sj just nu!

    Här har jag haft och har veckorna från hell. Förra veckan var ju så full med möten, middagar, fest och flytt, så jag längtade ju till denna vcka då allt skulle vara lugnt och fint. Måndag och tisdag var jag magsjuk, idag när kidsen äntligen skulle till dagis och jag kunna jobba igen så låg Albin mellan kl 00 och 4 och grät och var så ledsen. Jag tog ju för givet att det var magsjuka, men han fick alvedon ändå, som inte hjälpte. Halv 4 fick han ipren och sen somnade han äntligen. Före 00 sov jag inte och Emma väckte mig halv 7, dvs 2,5 timmes sömn. Albin har fått öroninflammation igen så kl 10 skjutsade jag Emma till dagis och åkte sen med Albin till doktorn. Fick recept på mer penicillin, men om han klarar sig med alvedon och ipren är det bra om vi kan härda ut tills svaret på odlingen kommer.

    Efter doktorn åkte vi till mamma och pappa, köpte med oss lunch. Kl 13.30 somnade Albin och jag åkte och hämtade min jobb-dator. Hade fått 60 mail sen i fredags! Jobbade lite och hämtade Emma vid 16. Sen tillbaka till mamma och pappa för att väcka Albin.

    Hemma är hela huset upp och ner efter flytten med leksaker spritt över hela härligheten. Och iom att jag inte kunnat jobba och min chef vill ha en grej klar till fredag (som jag tom måste göra på jobbet till viss del) så måste jag ägna kvällar och andra lediga stunder till att jobba. Så när älskade maken kommer hem på lördag möts han av kaos istället för trerätters med vin och champagne, stackarn... Och mamma och pappa vill knappast ha barnen mer efter att ha haft dem onsdag till lördag förra veckan...

    Nu har jag iaf jobbat klart för idag och imorgon blir det bara en snabb visit på jobbet med öron-sjuka Albin efter att vi skjutsat Emma. De på dagis lär ju tycka att jag är helt hjärtlös som skjutsar dit henne fast Albin är hemma och ganska pigg, men jag kan omöjligt jobba alls med 2 barn hemma...

  • Mirme

    Hej på er

    Anna, just nu kan jag bara instämma i din klagan över SJ!
    Jag och E sitter just nu på ett tåg från Lund (kl är 02,16) jag skulle ha varit framme i Uppsala runt midnatt men nu står vi helt stilla någonstans i Stockholmstrakten!. Suck och stön så trist detta är. Jag räknar med en liten lätt försening på ca 3 timmar för att komma fram mitt i natten då alla bussar slutat gå. Tack och lov så har en mycket snäll konduktör bokat en taxi åt oss som skall vänta i Uppsala!

    Jag och E har varit och hälsat på vänner i Landskrona, mycket trevligt! Jag sitter och är lite orolig för hur mycket det har snöat här hemma medan vi varit borta, resten av familjen är också på vift så huset har stått tomt i några dagar, jag hoppas inte taket rasat in! haha

    Ni verkar ju ha det riktigt roligt allihopa också, inskolningar, flyttar och sjukdomar, vad är det som händer?

    Bläää kan inte bara tåget rulla iväg, kan ju inte vara så mycket trafik på spåren denna tid på dygnet så sätt igång nu och rulla iväg oss igen!
    Förresten, jag är mycket glad för det trådlösa internet som erbjuds fritt, det borde vara standard!

  • Nivde
    tigge: Hur länge höll sig din hemska öroninflammation i?
    Jag sitter här med sprängande högeröra. Jag ska ringa vårdcentralen imorgon bitti och om de inte har en tid så ska de ordna en tid på närakuten.
    ღ Mamma till världens finaste och goaste Edvin ~ född 12 juli 2006 ღ
  • bambigirl

    Nivde och Tigge: Oj, jag trodde knappt vuxna fick öroninflammationer.

    Albin var ur sängen 10 över 6 imorse helt utan smärta i örat iaf och inte så mkt jox att trumhinnan kan han brustit igen heller, konstigt. Så jag skjutade båda barnen till dagis och fick jobba. Kändes skönt och ganska stressigt att jobba. Märks så tydligt att man är borta nån dag, trots att jag bara gör en bråkdel av vad jag ska i framtiden...

  • Nygge

    Oj, vad mycket öroninflammationer! Hoppas att ni alla mår bättre idag!

    Jag känner mig typ så stressad att jag inte kan göra någonting. Hittills idag har jag åstadkommit (förutom att tvätta, klä på och läsa och gosa med barn innan fsk) en lååång lista på saker att göra, gjort en liten yttepyttig sak på listan och fått i mig frukost. Nu sitter jag här oduschad i en sunkig morgonrock, slösurfar på fl och har hjärtklappning över att listan är så lång, att jag inte kommer att hinna allt. Är det bara jag som är så här himla knäpp ibland? Tänk om jag liksom kunde sätta fart i stället för att gruva mig så mycket. Hmpf.

    Kanske ska jag borta tänderna nu ...

  • Mirme

    Nygge, du summerade det i ett nötskal! Precis så är det ju för jämnan, man har en låååååååååååång lista på allt man bör/tror/tycker man skall göra och så hinner man ungefär en promille, och när man hunnit stryka en sak på listan så har det tillkommit tre nya. Tar det aldrig slut?

    Vi kom hem till slut iaf! Bara 4 timmar försenade så kl 4 mitt i natten, eller tidig morgon eller hur man nu ser det kom vi fram, tänk så härliga tåg vi har!

  • Nivde

    Hej och välkommen!

    Här är det fortfarande sjukdom som ställer till det. Igår förmiddag var jag till doktorn för jag hade fått öroninflammation!? Det är nog 20 år sedan sist... Igår kväll började dessutom göra ont även i andra örat men nu är jag redan insatt på Kåvepenin.
    Jag trodde att eftersom barn helst inte ska ha penicillin så ska inte vuxna heller ha det men jag gick in och kollade på 1177. Där står det att vuxna ska ha penicillin, eller iaf oftast ska ha det. Ringde vårdcentralen i Årsta på fredagsmorgonen och fick en tid några timmar senare. Hjärtat lät bra, i lungorna kluckade det av slem och högra örat hade en öroninflammation.

    E har det nog rätt tråkigt här hemma. Jag och maken är krassliga medan sonen numera är frisk och full av energi. Det är vi sådana här tillfällen som man saknar extra mycket att inte ha familjen i närheten. Det hade varit toppen om mormor eller farmor och farfar hade kunnat ta honom några timmar.

    Sofia: Känner igen det där. Usch, en sådan där lista kan verkligen stressa upp mig och få mig helt apatisk. Hoppas du fick igång startmotorn och fick något avklarat.
    Mirme:
    Jag har inte kollat än men ta en titt på SJ's resegaranti. Har vi tur kanske vi båda kan få något som ersättning.

    Ida:
    Har Daniel redan flyttat upp eller när kommer han bo permanent hos er? Tur att du har dina föräldrar så nära, även om även deras energi tar slut till slut. Hoppas att du hinner klart det du ska med jobbet.

    Linda:
    Hur mår du? Har du kryat på dig?


    ღ Mamma till världens finaste och goaste Edvin ~ född 12 juli 2006 ღ
Svar på tråden "Augusti 2006-mammorna"