• Pillemajsan

inte diskmedel?

jag har alltid diskat dotterns nappflaskor plus nappen till i diskmedel men läste precis att man inte ska använda diskmedel till nappen.
    varför ska man inte det??
    kan hon ha fått i sig diskmedel nu eller vad??

Känner att jag måste köpa nya nappar till henne nu

• Svar på tråden inte diskmedel?
  • Bullerbyn

Jag kokade alltid flaskor och nappar i några minuter, tyckte att det kändes bättre. Rent blev det, och någon gång använde jag lite diskmedel på en flaskborste.

• Lundgren

man ska koka dem, då försvinner bakterierna, ska man även göra med ny inköpta, men det är nog ingen fara...

• SilverEmma

Uj...det har jag aldrig hört. Vi har använt diskmedel från dag ett här. Men vi har alltid varit väldigt noga med att skölja allt efteråt.

• April Mamma

Vi har använt diskmedel...annars så försvinner ju inte lukten o flaskorna känns sunkiga..
    Kokade även flaskorna varje dag när sonen var mindre, nu diskar vi bara dem. Kanske kokar nån gång i bland,

• SofiaW

Eh, man kan ju inte koka flaskorna och napparna fem gånger om dagen så diskmedel är det som alla jag känner använder...Självklart kokar man dom när dom är nya och emellanåt men inte efter varje gång...Inte konstigt ungarna får allergier om allt ska vara sterilt hela tiden...

• Pillemajsan
    SilverEmma skrev 2010-02-23 10:31:51 följande:
    Uj...det har jag aldrig hört. Vi har använt diskmedel från dag ett här. Men vi har alltid varit väldigt noga med att skölja allt efteråt.
    nej det visste inte jag heller faktiskt men har varot jätte noga o sköljt allt efteråt men imorse när jag hällt upp vatten i hennes flaska såg det lite bubbligt ut  så jag smaka påd et o tyckte de smaka vatten blandat med diskmedel så nu blev man såklart nojjig över om hon fått i sig diskmedel..

Ni som kokar gör ni det efter varje användning??iofs är det ju inte så krångligt o göra det när man är hemma
  • Tonx

Vet inte varför man inte ska använda diskmedel. Troligen har det med slitage att göra.

Däremot ska man ju faktiskt byta ut alla nappar var 4-6:e vecka så nya behöver du ju köpa regelbundet vilket som

Jag har gjort rent napparna till flaskor med diskmedel.

• Tonx
    Pillemajsan skrev 2010-02-23 10:38:17 följande:
    nej det visste inte jag heller faktiskt men har varot jätte noga o sköljt allt efteråt men imorse när jag hällt upp vatten i hennes flaska såg det lite bubbligt ut  så jag smaka påd et o tyckte de smaka vatten blandat med diskmedel så nu blev man såklart nojjig över om hon fått i sig diskmedel.. Ni som kokar gör ni det efter varje användning??iofs är det ju inte så krångligt o göra det när man är hemma
    Ja, man måste ju skölja väldigt noga, sen kan det ju vara bra att inte använda typ yes i nappflaskor för det är ju faktiskt inte vidare hälsosamt
  • Tonx
    SofiaW skrev 2010-02-23 10:36:48 följande:
    Eh, man kan ju inte koka flaskorna och napparna fem gånger om dagen så diskmedel är det som alla jag känner använder...Självklart kokar man dom när dom är nya och emellanåt men inte efter varje gång...Inte konstigt ungarna får allergier om allt ska vara sterilt hela tiden...
    Måste man diska dem med diskmedel 5 ggr per dag då? Själv använder jag en flaska per dag och sköljer ur den i hetvatten mellan gångerna och diskar/kokar på kvällen.
  • April Mamma
    Tonx skrev 2010-02-23 10:41:02 följande:
    Ja, man måste ju skölja väldigt noga, sen kan det ju vara bra att inte använda typ yes i nappflaskor för det är ju faktiskt inte vidare hälsosamt
    Så du menar att andra diskmedel än Yes är hälsosamma då =)
Svar på tråden inte diskmedel?