• Pillemajsan

inte diskmedel?

jag har alltid diskat dotterns nappflaskor plus nappen till i diskmedel men läste precis att man inte ska använda diskmedel till nappen.
    varför ska man inte det??
    kan hon ha fått i sig diskmedel nu eller vad??

Känner att jag måste köpa nya nappar till henne nu

• Svar på tråden inte diskmedel?
  • Pillemajsan
    Tonx skrev 2010-02-23 10:41:02 följande:
    Ja, man måste ju skölja väldigt noga, sen kan det ju vara bra att inte använda typ yes i nappflaskor för det är ju faktiskt inte vidare hälsosamt
    fast det står på skötselråden att man ska använda diskmedel till flaskorna men inte napparna
  • Tonx
    April Mamma skrev 2010-02-23 10:42:28 följande:
    Så du menar att andra diskmedel än Yes är hälsosamma då =)
    Jag använder bara Grumme. Och det är ju inte direkt bra att dricka det heller men det finns ju en anledning till att yes är populärt bland kriminella t.ex, haha.
  • Tonx
    Pillemajsan skrev 2010-02-23 10:43:25 följande:
    fast det står på skötselråden att man ska använda diskmedel till flaskorna men inte napparna
    Ja?
  • April Mamma
    Tonx skrev 2010-02-23 10:46:17 följande:
    Jag använder bara Grumme. Och det är ju inte direkt bra att dricka det heller men det finns ju en anledning till att yes är populärt bland kriminella t.ex, haha.
    What? Poppis bland kriminella? ?
  • Tonx
    April Mamma skrev 2010-02-23 10:49:00 följande:
    What? Poppis bland kriminella? ?
    Jo, det är ett rätt effektivt sätt att ta ihjäl nån på, injicera yes. Eller för att bara göra dem allvarligt sjuka så tvingar man nån att dricka det. Och det är såvitt jag vet bara Yes som används. (Jag vet, sjuk information)

Sen en polare till mig råkade dricka yes en gång, och när vi ringde sjukvårdsupplysningen var vi tvungen att åka in på studs.
  • Pillemajsan

klantiga jag ser nu att det stod om vanliga nappar på den sidan men nu kollar jag upp esskas anatmiska som min dotter använder och där står det såhär:

Dinappen sköljs efter användning i kallt vatten, diska sedan på vanligt sätt

• April Mamma
    Tonx skrev 2010-02-23 10:52:32 följande:
    Jo, det är ett rätt effektivt sätt att ta ihjäl nån på, injicera yes. Eller för att bara göra dem allvarligt sjuka så tvingar man nån att dricka det. Och det är såvitt jag vet bara Yes som används. (Jag vet, sjuk information) Sen en polare till mig råkade dricka yes en gång, och när vi ringde sjukvårdsupplysningen var vi tvungen att åka in på studs.
    Ok, hade jag ingen aning om..men jag umgås inte i konstiga kretsar heller

Råkade dricka? Om man råkar skölja tex glaset dåligt och får i sig lite, kan det verkllígen vara farligt?
  • Pillemajsan
    April Mamma skrev 2010-02-23 10:55:13 följande:
    Ok, hade jag ingen aning om..men jag umgås inte i konstiga kretsar heller Råkade dricka? Om man råkar skölja tex glaset dåligt och får i sig lite, kan det verkllígen vara farligt?
    Nä då borde det ju inte vara farligt kan man tycka eller hur?
    jag hällde upp vatten o dotterns flaska nu som jag tyckte smaka mysko imorse och det smakar fortfarande konstigt sen prova jag en annan flaska o där smaka vattnet som det skulle så kasta den andra flaskan o köper en ny.

nu går ju tankarna runt i huvudet att tänk om hon fått i sig lite diskmedel från flaskan
  • Tonx
    April Mamma skrev 2010-02-23 10:55:13 följande:
    Ok, hade jag ingen aning om..men jag umgås inte i konstiga kretsar heller Råkade dricka? Om man råkar skölja tex glaset dåligt och får i sig lite, kan det verkllígen vara farligt?
    Nej, det är det väl inte, är nog många som fått i sig litegrann.

Min kompis var på fyllan och tog första bästa glas på diskbänken och svepte. Vatten o diskmedel
  • April Mamma
    Pillemajsan skrev 2010-02-23 10:59:17 följande:
    Nä då borde det ju inte vara farligt kan man tycka eller hur? jag hällde upp vatten o dotterns flaska nu som jag tyckte smaka mysko imorse och det smakar fortfarande konstigt sen prova jag en annan flaska o där smaka vattnet som det skulle så kasta den andra flaskan o köper en ny. nu går ju tankarna runt i huvudet att tänk om hon fått i sig lite diskmedel från flaskan
    jag bad sambon diska ur sonens flaska en gång sent på kvällen..sedan på natten så skulle jag göra ersättning o av ren vana så sköljer jag alltid ur flaskan igen och det löddrar som f-n.....av flaskan, nappen osv...typ alla delar fr Mam flaskan.
    Blev så arg så jag knappt kunde somna om sen =) Men sambon hävdar att han hade sköljt noga..men ev med kallt vatten bara. Så vi lärde oss något där, att skölja som bara den efter disken av flaskorna.

Många diskar ju flaskorna i diskmaskinen men det har vi aldrig gjort..
  • Tonx
    April Mamma skrev 2010-02-23 11:09:33 följande:
    jag bad sambon diska ur sonens flaska en gång sent på kvällen..sedan på natten så skulle jag göra ersättning o av ren vana så sköljer jag alltid ur flaskan igen och det löddrar som f-n.....av flaskan, nappen osv...typ alla delar fr Mam flaskan. Blev så arg så jag knappt kunde somna om sen =) Men sambon hävdar att han hade sköljt noga..men ev med kallt vatten bara. Så vi lärde oss något där, att skölja som bara den efter disken av flaskorna. Många diskar ju flaskorna i diskmaskinen men det har vi aldrig gjort..
    Jag har provat diskmaskin, men det fastnar diskmedel i flaskorna så det går bort här.
  • Pillemajsan
    April Mamma skrev 2010-02-23 11:09:33 följande:
    jag bad sambon diska ur sonens flaska en gång sent på kvällen..sedan på natten så skulle jag göra ersättning o av ren vana så sköljer jag alltid ur flaskan igen och det löddrar som f-n.....av flaskan, nappen osv...typ alla delar fr Mam flaskan.Blev så arg så jag knappt kunde somna om sen =) Men sambon hävdar att han hade sköljt noga..men ev med kallt vatten bara. Så vi lärde oss något där, att skölja som bara den efter disken av flaskorna.Många diskar ju flaskorna i diskmaskinen men det har vi aldrig gjort..
    ja man får verkligen skölja och skölja men om det nu skule vata så att lite fastnat kan det ju inte vara någon fara så liten mängd..
  • reell

Diskar alla delarna och kokar sedan nappen och "smådelarna" (använder Dr Browns flaskor). Började med detta när dottern hade torsk...

• Bellini

Jag diskar flaskan med diskmedel...de sa bvc sköterskan att de gick bra. Men nu blev jag orolig.

• KiaFamily

Har alltid diskat med diskmedel (yez), anv Dr Brown, så det är ju en del delar som diskas. Anv en sån flaskborste med skumgummi längst ut. Diskar & sköljer noooooooga under varmt vatten..... Kollar så det inte skummar när det är vatten i flaskan tex. Tar en stund, men det är det värt.... kokar allt 1 gång/vecka.
    Tror inte det är farligt, bara man är noga & hellre sköljer nångång för mycke.

• kelgrisen

Alltså pratar ni om för tidigt födda barn eller vilka ger ni flaskorna till? Bebisar stoppar ju precis allt i munnen som de får tag i så de ska nog tåla mikroskopiska diskmedelsrester också. Och ni som ammar/ammat: det var väl knappast så himla sterilt runt era bröstvårtor? Har man sköljt så dåligt så det löddrar så upptäcker man ju det och behöver inte ge barnet precis den flaskan...

Började ge mindre mängder ersättning när min dotter var en knapp månad, sen har hon nästan levt på välling mellan 6-13 månader (tack dagis för att hon äntligen äter lite). Har nog inte kokat flaskorna och napparna nya ens utan diskat noga med mycket diskmedel, sköljt ur jättenoga och framförallt försökt få flaskorna att torka mellan varven. Jag är gammal mikrobiolog och få bakterier klarar uttorkning. Att koka allt hela tiden tror jag är att göra barnet en björntjänst vad gäller allergier etc, förutom att dte är onödigt jobb. Då pratar jag om barn som är några månader gamla, inte nyfödda som behöver få en lite gradvis bakterietillförsel.

Jag är inte ute efter att kritisera någon men hoppas att jag fått åtminstone någon att sluta oroa sig i onödan. De små ger oss tillräckligt många orsaker till oro ändå... {#lang_emotions_laughing}

• Bellini
    kelgrisen skrev 2010-02-24 22:33:40 följande:
    Alltså pratar ni om för tidigt födda barn eller vilka ger ni flaskorna till? Bebisar stoppar ju precis allt i munnen som de får tag i så de ska nog tåla mikroskopiska diskmedelsrester också. Och ni som ammar/ammat: det var väl knappast så himla sterilt runt era bröstvårtor? Har man sköljt så dåligt så det löddrar så upptäcker man ju det och behöver inte ge barnet precis den flaskan...Började ge mindre mängder ersättning när min dotter var en knapp månad, sen har hon nästan levt på välling mellan 6-13 månader (tack dagis för att hon äntligen äter lite). Har nog inte kokat flaskorna och napparna nya ens utan diskat noga med mycket diskmedel, sköljt ur jättenoga och framförallt försökt få flaskorna att torka mellan varven. Jag är gammal mikrobiolog och få bakterier klarar uttorkning. Att koka allt hela tiden tror jag är att göra barnet en björntjänst vad gäller allergier etc, förutom att dte är onödigt jobb. Då pratar jag om barn som är några månader gamla, inte nyfödda som behöver få en lite gradvis bakterietillförsel.Jag är inte ute efter att kritisera någon men hoppas att jag fått åtminstone någon att sluta oroa sig i onödan. De små ger oss tillräckligt många orsaker till oro ändå...
    Tack...nu blev jag lugn igen....{#lang_emotions_smile}
  • Pillemajsan

idag satt dottern o lekte med nappflaskan med vatten i sen när jag satte mig såg jag attd et var fullt med lödder i och jag som sköljt ur sååå himla noga nu blir man ju orolig att hon ska ha fått io sig något andra ggr men står ju att flaskorna ska diskas med diskmedel men ingetv om napparna så dom slutar jag använda diskmedel till nu för det verkar vara dom som är svåra att få bort medlet ifrån

• pysselpussar

Har alltid diskat både flaskor och nappar med diskmedel -och i diskmaskinen oxå- vadå sköljer man NOGA så är det ju ingen fara. Inte värre än att man diskar sin vanliga disk med diskmedel, verkar ju inte va nån som är nojig över att barnet ska råka käka diskmedel som fastnat i nån gaffel eller sked jue...

Förstår eran oro, men jisses, finns andra saker jag "hellre" lägger min energi till att oroa mig över.....

Svar på tråden inte diskmedel?