Inlägg från: Anonym (inte så smart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte så smart)

Ellos, Halens....

Förut räknade jag ut hur mycket jag totalt är skyldig olika postorderbolag. Det var inte roligt. 
    Nu har jag gett mig själv totalt beställningsförbud. Har gett mig det förut, men brutit det.  Usch vad kasst det känns. Vad mycket pengar jag haft om jag inte. 
    Jag ska betala av allt nu. Så fort jag kan.
    Det kommer att ta lång tid.
    Är någon mer i samma sits?

• Svar på tråden Ellos, Halens....
  • Anonym (inte så smart)

Ja, jag har kollat räntan! och jag kan säja att om jag betalar lägsta beloppet så är räntan på mer än det som försvinner från skulden.
    Och det tankeställer mig, men det hade varit smartare att tänka på det innan.

• Anonym (inte så smart)

Sammanlagt är jag skyldig 13000 kronor. 13000. Blä. Visst har viss saker varit prisvärda, som vinterkläderna till barnen tex. och mina vineterskor. Idag betalade jag in exakt 1000 kronor uppdelat på tre olika konton. Jag hade kunnat betala in mindre, men jag vill verkligen bli av med detta.

• Anonym (inte så smart)

Jag har försökt med banken, och de är stenhårda med lån nu. Jag jobbar halvtid, men tjänar mer än vad jag någonsin gjort, inte mkt, men det räckte inte för att få ett lån.

Jo. När alla barn ska ha vinterkläder inklusive skor samtidigt. När barnen växt ur allt inför att de ska börja skolan. Är det lätt att lösa saken väldigt fort och enkelt. Och har man inte pengar just då. Men, det är givetvis väldigt osmart.  För man har ju inte mer pengar sen. och där inte kul att avbetala förra årets vinterkläder, när det är vinter igen. Nej, det är inte smart. Ändå är detta inte första gången jag gjort så här.  Det är nästan som ett missbruk.
    Att beställa, och göra nästan som lite julafton. Men ja, kvaliten är helt kass. Vissa kläder är nästan som engångskläder.
    Idag köpte jag ett par byxor på secondhand till storpojken. Behöver bara sätta nytt resår i midjan. Håller de inte länge så är det bara 20 kronor. Ingen ränta!

• Anonym (inte så smart)
    Anonym (ellos & Leasy) skrev 2010-02-28 02:00:55 följande:
    Jag har skulder till Leasy och det är min dator en sak är säker aldrig detta företag igen känns som man bara betalar och betalar men det tar aldrig slut.Sedan har man på Ellos och det känns tungt varje gång..Skulle bara vara skönt att kunna vinna pengar någon gång och betala av alla skulder på en gång skulle vara skönt att slippa allt.Man tänker inte på räntan när man handlar kläder på nätet man ser allt det billiga bara på kläderna/skorna eller vad nu handlar.Jag var mycket förut och handlade mycket onyttigt både på nätet och ute i affärerna.Men nu kan jag gå runt i olika affärer och kolla mycket på nätet men jag köper inget.Jag tänker mer på nu "behöver jag/vi detta".Mesta dels köper jag mat i stället för det är ju bättre att ha ett fullt kylskåp,frys och skafferi med mat än tråkiga räkningar/skulder på onödiga saker
    Leasy är verkligen jättedyrt! Leasy är en av mina skuldfällor, men den räkningen betalar mitt ex.  Och nej, aldrig mer Leasy.  Verkligen inte.
    Jag har hållt på med olika konton etc i sammanlagt åtta år,  och jag börjar mer och mer inse att det är som ett slags missbruk, eller en stor dumhet i allafall. Framförallt innebar konton att jag plöstligt kunde "få" saker jag aldrig haft råd med annars och innan, fast i verkligheten hade/har jag ju inte råd heller.
  • Anonym (inte så smart)
    Anonym skrev 2010-02-28 11:41:28 följande:
    Mitt tips är att ha som regel att det enda man får köpa "på avbetalning" är bostad och kanske kanske bil. Allt annat får man antingen vara utan, köpa second hand eller låna av kompisar. Och ja, jag går i vinterskor med hål i sulorna osv för jag har inte råd med nya, men skulle ändå aldrig ta ett lån till skor och kläder. Jag hade själv second hand-kläder som barn och då fattade man inte ens skillnaden (kanske för att min mamma var smart och inte hade shopping som ett nöje med oss barn förens vi hade blivit lite större och själva upptäckte att det var kul att gå i affärer), så jag tycker absolut att barn kan ha second hand så länge det är helt och rent.
    Ja, det är en bra regel.
    Jag kan också gå i håliga skor, men mina barn får inte göra det. Skor har varit en stor köpfälla. Stora pojken sliter verkligen skor, och beställer man från ellos så kan man få nya inom 24 timmar. I stan finns bara en skoaffär, och den är dyr.
    Men inte lika dyr som räntor och konton förstås!
  • Anonym (inte så smart)

Ja, för några är det tydligen lätt att inte handla, så bra för er!

• Anonym (inte så smart)
    Anonym skrev 2010-03-02 08:33:12 följande:
    eh, ja! Det krävs inget geni för att räkna ut att jag kan inte göra av med pengar jag inte har. Visst, jag tycker också om att shoppa och jag har ett kreditkort - som jag är noga med att betala tillbaka med en gång. Tro mig, min ekonomi har vart körd i botten seriöst, med övertrasserat konto på flera flera flera tusen men jag ordnade upp det så JA, nu är det lättare att låta bli. vad är problemet? Betala tillbaka krediterna och sluta shoppa för 17!
    Den enda lösningen. Betala av kredidterna och sluta shoppa.
    Jag tror dock att man kanske måste gå djupare in i sig själv också. Varför har man gjort så här när man helt uppenbarligen inte har råd? Man behöver som sagt inte vara geni.
  • Anonym (inte så smart)
    Anonym (L) skrev 2010-03-02 09:20:01 följande:
    För tre år sedan hade jag stora problem med att handla på postorder, jag utnyttjade alltid krediterna till max för tillfället och hade alltid nya kläder vilket jag älskade. Nu tre år senare har jag inte handlat på postorder på två år och jag har inga skulder kvar. Jag köper väldigt sällan kläder numera och även om det är jobbigt ibland så är det värt det. Hittat en riktigt bra second hand-butik i min stad också så behöver jag något utnyttjar jag den eller reorna.
    Bra gjort! Hoppas snart också vara där.
  • Anonym (inte så smart)

Vid den här tiden på månaden börjar räkningarna strömma in. Jag kan konstatera att 70 kronor av de 300 jag betalade in till Halens var ränta. 
    Väntar på La redoute och Ellos.  Lite måste det ha minskat.

Svar på tråden Ellos, Halens....