-
och poängen med att gå in och döma är...?Anonym skrev 2010-02-26 22:17:40 följande:Jag har aldrig förstått det här fenomenet, att beställa på postorder för tusentals kronor och betala på faktura. Varför gör man det? I alla städer finns väl klädbutiker, inredningsbutiker, alla typer av butiker man kan tänkas behöva. Kvaliteten är ju dessutom rätt värdelös hos både Ellos och Haléns. Varför inte köpa i butik om man nu ska köpa kläder till barnen till exempel? Varför handlar man inte på Tradera eller Blocket om beställningarna görs pga att man inte har råd att betala fullpris just när kläderna behöver köpas? -
jag har aldrig suttit så illa till, har alltid betalat mina fakturor månaden efter köp. däremot är jag fullt medveten om hur lätt det är att förköpa sig på faktura. jag hade i princip hela min "klädbudget" på ellos och halens och hm ett tag. lsakta kröp summorna uppåt. i förra månaden insåg jag hur i skiten jag satt då jag för första gången knappt kunde betala alla mina räkningar. om jag hade betalat allt jag var skyldig den månaden + skulden till min far hade jag legat på runt minus 2000kr innan månaden ens hade börjat. som tur var så var min far snäll och jag kunde skjuta upp skulden. betalade alla fakturor, levde fattigt och satte köpstopp.
den här månaden betalade jag av de sista sakerna jag beställt, det blev allt som allt ca 800kr. (minibelopp för mig..) och det är såååå sköööönt nu när jag istället för halvnya men obetalda kläder har en massa stålars på kontot :). gick på stan idag och köpte lite kläder direkt i butik med pengar jag vet att jag faktiskt har och kan spendera. så härligt :).
kanske inte hjälper dig att veta att jag lyckats ;). men kan ju vara skönt att veta att du inte är ensam i postorderträsket. -
ok, jag tolkade det som dömande, kanske för att jag känner mig träffad. men såklart man ska fråga..Anonym skrev 2010-02-26 22:29:34 följande:Jag dömer inte, jag frågar! För jag förstår inte. Får jag svar så kanske jag förstår. Hur lär du dig nya saker?
för min del så var det ett smidigt sätt att handla. jag hade min budget, visste hur mycket jag kunde spendera varje månad och det funkade fint. jag slapp gå i affärer och känna mig tjock och ful utan kunde prova bekvämt hemma och skicka tillbaka om det inte passade. dessutom finns det mycket fint på postorder och man får ofta rabatter och erbjudanden. det är kul att få paket också.
efter ett tag så tänjer man dock på gränserna, tänker att lite till skadar inte. kanske köper på faktura på ett till ställe. till slut har man fakturor på 3-4olika ställen, då är det inte lika lätt att hålla koll på summorna. och om alla summorna överstiger med någon hundralapp över budgeten spelar det inte så stor roll för den enskilda fakturan, men tillsammans blir det en stor summa att betala varje månad.