• Anonym

Ellos, Halens....

Nej, inte i samma sits men vet andra som är det. Har du kollat vad räntan är hos dessa företag, den brukar nämligen vara skyhög. Det kanske kan vara en liten tankeställare som får dig att låta bli att beställa nästa gång du verkligen vill göra det.
    Lycka till!

• Anonym

Vet hur det är.. har avbetalning på ca 6000:- på ellos och 4000:- på halens.

• Anonym

räkna ihop hur mycket ni har o kolla räntan på dem.

gå till banken o ta ett lån o betala av allt. sen har du bara lån på banken o betala av o räntan är såå låg o jättebra

vi gjorde så med ett lån på en 4 hjuling vi hade. på 35 000,   wasakredit jätte hög ränta.
    men man ska inte skämmas, vi försklara för banken o de gav oss lån fast vi redan hade huslån osv, gick jättebra..

o stenen lätta från hjärtat!!

lycka till

• Anonym

Jag har aldrig förstått det här fenomenet, att beställa på postorder för tusentals kronor och betala på faktura. Varför gör man det? I alla städer finns väl klädbutiker, inredningsbutiker, alla typer av butiker man kan tänkas behöva. Kvaliteten är ju dessutom rätt värdelös hos både Ellos och Haléns. Varför inte köpa i butik om man nu ska köpa kläder till barnen till exempel? Varför handlar man inte på Tradera eller Blocket om beställningarna görs pga att man inte har råd att betala fullpris just när kläderna behöver köpas?

• Anonym
    Anonym (dot) skrev 2010-02-26 22:25:54 följande:
    och poängen med att gå in och döma är...?
    Jag dömer inte, jag frågar! För jag förstår inte. Får jag svar så kanske jag förstår. Hur lär du dig nya saker?
  • Anonym

Mitt tips är att ha som regel att det enda man får köpa "på avbetalning" är bostad och kanske kanske bil. Allt annat får man antingen vara utan, köpa second hand eller låna av kompisar. Och ja, jag går i vinterskor med hål i sulorna osv för jag har inte råd med nya, men skulle ändå aldrig ta ett lån till skor och kläder. Jag hade själv second hand-kläder som barn och då fattade man inte ens skillnaden (kanske för att min mamma var smart och inte hade shopping som ett nöje med oss barn förens vi hade blivit lite större och själva upptäckte att det var kul att gå i affärer), så jag tycker absolut att barn kan ha second hand så länge det är helt och rent.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-26 22:17:40 följande:
    Jag har aldrig förstått det här fenomenet, att beställa på postorder för tusentals kronor och betala på faktura. Varför gör man det? I alla städer finns väl klädbutiker, inredningsbutiker, alla typer av butiker man kan tänkas behöva. Kvaliteten är ju dessutom rätt värdelös hos både Ellos och Haléns. Varför inte köpa i butik om man nu ska köpa kläder till barnen till exempel? Varför handlar man inte på Tradera eller Blocket om beställningarna görs pga att man inte har råd att betala fullpris just när kläderna behöver köpas?
    Alla bor i inte i städer där det finns affärer!

Jag kan ibland handla på HM eller ellos på faktura, TROTS att jag har  a l l a butiker i stan. Men ibland är det skönt att klicka hem sakerna utan att behöva gå ut och ibland är det så att varor man vill ha inte tex finns på tex dem HM butikerna man har i stan och då beställer jag gärna. Däremot betalar jag alltid hela fakturan direkt, avbetalar aldrig.
  • Anonym
    Anonym (Handlar oxå) skrev 2010-02-28 20:02:52 följande:
    I värsta fall, men det är bara värsta fall, kan oavsett vara bra att veta, kan man få nedbetalningsplan hos KFM oxå...
    Det där stämmer inte! Kronofogden kan aldrig besluta om att nedsätta skulder, det kan endast sökanden göra. Vill bara förtydliga det.
  • Anonym

Ja, det är ju en annan sak. Nedbetala är dock inget ord så det är inte så lätt att förstå vad du menar. Avbetala går bra, om man har a-mål. Inte om du har e-mål, såsom Haléns och Ellos. Tro mig, jag jobbar där!

• Anonym

Jag har ca 3100 på jotex och 3300 på ellos, det suger, men har bestämt mig att jag ska betala av det på 3 månader så jag blir av med skiten. Jag har dessutom lägsta föräldrapenning och soc, så det kommer inte bli lätt då jag har massa andra räkningar också, men får leva livet sen när dom är betalda!

• Anonym

Men varför inte bara handla för de pengarna ni har och inte ta krediter på Ellos och Halens..har man inte råd just den dagen så vänta tills nästa månad? Vad hände med att spara ihop tills man får råd?
    Jag har inga krediter alls och har ändå en massa kläder som jag köper för min lön och har jag inte råd köper jag inget den månaden. easy!

• Anonym
    Anonym (inte så smart) skrev 2010-03-01 16:56:41 följande:
    Ja, för några är det tydligen lätt att inte handla, så bra för er!
    eh, ja! Det krävs inget geni för att räkna ut att jag kan inte göra av med pengar jag inte har. Visst, jag tycker också om att shoppa och jag har ett kreditkort - som jag är noga med att betala tillbaka med en gång.
    Tro mig, min ekonomi har vart körd i botten seriöst, med övertrasserat konto på flera flera flera tusen men jag ordnade upp det så JA, nu är det lättare att låta bli. vad är problemet? Betala tillbaka krediterna och sluta shoppa för 17!
Svar på tråden Ellos, Halens....