Inlägg från: Sven Justus |Visa alla inlägg
  • Sven Justus

The return of the Lolilla

Dags att sova. God natt och sov så gott när det blir dags.

• Sven Justus
    2timearound skrev 2010-09-04 16:11:33 följande:
    Läs det här och förklara varför man ens försöker hjälpa folk. Läs mitt inlägg och hennes efterföljande. Why do I even bother? 

www.familjeliv.se/Forum-5-88/m54317578.html
    Jag har aldrig förstått varför man ödslar så mycket energi på att gnälla om saker som gått snett. Lös problemet på en gång istället för att sitta här och få medhåll..... Kvinnor!

God efter middag förresten.
  • Sven Justus
    2timearound skrev 2010-09-04 16:24:01 följande:
    Nyktrat till nu?

Jag erbjöd ju henne en lösning men det var som att hon inte ens läste mitt inlägg. Hon ville liksom bara fortsätta gnälla. Skrikandes 
    Hon gnäller för sakens skull. Antgagligen känner hon sig stärkt av det.

Nykter har jag varit hela dan, men det ska jag ändra på nu tänkte jag.
  • Sven Justus
    Semper Idem skrev 2010-09-04 20:12:31 följande:
    Jag är här, vi kan snacka kaffe om du vill
    Vad är hållbarheten på nymalt kaffe? Stämmer det att man helst bör förbruka det inom en vecka?
  • Sven Justus
    Semper Idem skrev 2010-09-04 20:18:31 följande:
    Ja absolut inom en vecka. Jag maler ju direkt före bryggning och tycker att det blir en märkbar skillnad om det ligger lite rester kvar sedan dagen innan i malaren.
    Jo det förstås. Nu tänkte jag mer på hederligt svenne-bryggkaffe. Om man köper nymalt i en kaffebutik vill säga.

Crema är "skummet" eller?

Man märker ganska tydligt på doften när ett nymalt kaffe inte längre är så nymalt. Hur påverkar det smaken? Om vi pratar hederlig kaffebryggare?
  • Sven Justus
    Lady Macbeth skrev 2010-09-04 20:20:18 följande:
    Samma här, blir det över hamnar det i kaffeburken i frysen som tas fram när allt annat kaffe är slut och jag har abstinens. 
    Jag brukar förvara mitt kaffe i frysen, men min fru tycker inte det är så festligt eftersom det alltid brukar hamna en del i fysfacken.
  • Sven Justus
    Semper Idem skrev 2010-09-04 20:25:28 följande:
    Creman är det där härligt bruna som ligger övers på espresson *sugen*

Det tappar ju smak varje dag i princip.
    Som jag misstänkte. I princip alla råvaror tappar i smak med tiden.
  • Sven Justus
    Semper Idem skrev 2010-09-04 20:28:11 följande:
    Har inte testat frysen själv eftersom vi förbrukar en 500g påse bönor inom rimlig tid. Fast jag har hört att kaffet kan lida skada av frysen, fast man vet aldrig med kaffenördar, ibland överdriver de
    Aj fasen. Det måste jag kolla upp i så fall. Jag har alltid trott att allt går att förvara i frysen samt att inga smakförändringar sker så länge man inte "tinar" och fryser om det.
  • Sven Justus
    Lady Macbeth skrev 2010-09-04 20:32:17 följande:
    Men om du har förvarat det i frysen och själv inte märkt av några smakförändringar så borde det väl kvitta? 
    Så sant så.

En helt annan kaffefråga:

Var går den ekonomiska smärtgränsen för en cafe latte? För mig är det smått galet att pröjsa en 40-lapp för en  caffe latte.
Svar på tråden The return of the Lolilla