• Sebbes    mamma

arbeta natt 7 dagar i sträck.

får man verkligen jobba natt 7 dagar i sträck!!! vi ska få nya scjema där vi jobbar 20-04.30 sju dagar i sträck o sen e lediga sju dagar osv.... trodde inte man FICK lov o jobba så....

• Svar på tråden arbeta natt 7 dagar i sträck.
  • nano

Vad jag vet får man inte det?

• MissLillan

eller jag gör det iaf

• nano
    nano skrev 2010-02-24 10:01:26 följande:
    Vad jag vet får man inte det?
    Var vikarie på ett äldreboende nämligen och där fick de probelm för deras vikarierande nattpersonal (en person..) blev sjuk igen så de var tvungen att kalla in en person som redan jobbat 3 nätter isträck och chefen som kallade in henne sa att hon abosluit inte fick det egentligen men hon hade inget val. Fanns ingen annan alls så hon kunde nog komma unden med det inför hennes chef om hon förklarade situationen. (Personen som hoppade in ville ta natten men fick alltså inte enligt reglerna här för nattarbete, men de kanske skiljer sig från kommun till kommun?)
  • Birgitta2

Visst får man jobba natt sju dagar i sträck. Ni får ju en veckas vila därefter. Det viktiga är inte när man jobbar utan att man har sin dygnsvila, som skall vara 11 timmar.

• Sebbes    mamma

! jag har oxå hört att man får bara man får sin dygnsvila. men sen e det många som säger att man inte får!!!

• Birgitta2
    Sebbes mamma skrev 2010-02-24 10:12:57 följande:
    ! jag har oxå hört att man får bara man får sin dygnsvila. men sen e det många som säger att man inte får!!!
    I flera yrkesgrupper arbetar man både 7 och 14 dagar i sträck för att sedan få många dagar ledigt. Framförallt på sjön och inom det militära. Själv jobbade jag 3 veckor i sträck, inkl 12 timmar lörd och söndagar tre helger i rad när jag jobbade inom polismyndigheten. Man kan inte låta folk sitta häktade bara för att tjänstemännen skall ha ledigt. Då hade jag inte haft EN enda dag ledigt på 21 dagar (!). Tycker TS det känns orättvist får hon prata med facket. Vilket innebär att man blir obekväm i arbetet. Så länge man får lön och faktiskt orkar med schemat så är det väl inga problem för arbetstagaren. Det är arbetsgivaren som får på moppo.
  • Tecken

Ja, att jobba sju nätter i sträck är helt OK enligt ATL. Ni får er veckovila innan och efter arbetet. Dygnsvilan blir också uppfylld (antar att ni lagt dygnsbrytet på ett bra ställe).

Egentligen borde man kunna jobba 12 nätter på raken, om man tar veckovilan före och efter Men här tror jag att en del kollektivavtal reglerar t ex så att man får jobba max 10 dagar i sträck utan ledighet.

De som säger att man inte får, var har de fått det ifrån?

• nano
    Tecken skrev 2010-02-24 11:32:18 följande:
    Ja, att jobba sju nätter i sträck är helt OK enligt ATL. Ni får er veckovila innan och efter arbetet. Dygnsvilan blir också uppfylld (antar att ni lagt dygnsbrytet på ett bra ställe).Egentligen borde man kunna jobba 12 nätter på raken, om man tar veckovilan före och efter Men här tror jag att en del kollektivavtal reglerar t ex så att man får jobba max 10 dagar i sträck utan ledighet.De som säger att man inte får, var har de fått det ifrån?
    Det är väl mig du menar

Vet att det fanns maxdygn för nätter när jag vickade innom äldreomsorgen. Men efter vad ni skrivit så kan det ju vara så att hon tex jobbat 3 nätter, ledig 2-3 och sen jobbat 3 nätter igen och då var tvungen att dygnsvila. Vet inte exakt hur det var men jag vet att chefen var stressad (väldigt bra chef, mån om alla anstälda) över att vikarien inte haft tillräcklig dygnsvila så det olagligt för henne att jobba men det fanns ingen annan.
  • Ungmamma83
    nano skrev 2010-02-24 11:52:29 följande:
    Det är väl mig du menar Vet att det fanns maxdygn för nätter när jag vickade innom äldreomsorgen. Men efter vad ni skrivit så kan det ju vara så att hon tex jobbat 3 nätter, ledig 2-3 och sen jobbat 3 nätter igen och då var tvungen att dygnsvila. Vet inte exakt hur det var men jag vet att chefen var stressad (väldigt bra chef, mån om alla anstälda) över att vikarien inte haft tillräcklig dygnsvila så det olagligt för henne att jobba men det fanns ingen annan.
    det handlar nog om att hon inte fick sin dygnsvila som hon skulle.
  • Dramatic Chipmunk

Enligt arbetstidslagen ska man ha 36 timmars sammansatt veckovila men en vecka räknas från måndag till söndag så om era sjudagarspass börjar på t.ex. en tisdagkväll så hinner ni ju få timmarna. Jag har för mig att en schemaläggare kan trixa så att man som mest kan jobba 11 dagar i sträck innan det blir olagligt.

Whatever works for you man
  • Ungmamma83
    Dramatic Chipmunk skrev 2010-02-24 14:57:32 följande:
    Enligt arbetstidslagen ska man ha 36 timmars sammansatt veckovila men en vecka räknas från måndag till söndag så om era sjudagarspass börjar på t.ex. en tisdagkväll så hinner ni ju få timmarna. Jag har för mig att en schemaläggare kan trixa så att man som mest kan jobba 11 dagar i sträck innan det blir olagligt.
    har med hört att mer än 11 dagar i sträck är olagligt.
Svar på tråden arbeta natt 7 dagar i sträck.