Bamhi skrev 2011-09-08 12:02:14 följande:
Jag syftade just på den "västerländska" vetenskapen eftersom den gärna ser sig som allsmäktig och rätt och jag anser att det är den som Mr Dawkins utgår ifrån. Jämför gärna med traditionell kinesisk medicin som också utvecklats genom praktik, observation osv. Jag har själv sett personer som mått dåligt, blivit friskförklarade av läkare sen gått till en som praktiserar traditionell kinesisk medicin och där fått sin diagnos och då blivit botade.
Jag förstår att du gärna vill tro att ärlighet är A och O inom vetenskapen men det finns alldeles för många exempel på när forskare (vid samma tidpunkt) kommer fram till olika resultat när de undersökt samma fenomen, molekyl, sjukdom eller liknande. Ofta kan resultatet härledas till vilken vinning som den som tagit initiativet till undersökningen kan få av resultatet.
Jag antar att du inte har någon större inblick i den vetenskapliga arenan, om du hade det skulle du förmodligen inte beskriva den som "allsmäktig".
Seriösa forskare har oftare en betydligt mer ödmjuk inställning till sakers varande än gemene man, kanske beror det på att de oftare än de flesta upptäcker att saker inte alltid är vad de ser ut att vara?
Däremot upplever jag att psuedovetenskapens företrädare ofta beskriver den riktiga vetenskapen som "påstått allvetande" (inte sällan i samma andetag som de anklagar vetenskapen för att vara "
ombytlig till skillnad från *insert valfritt hokus pokkus
* som varit samma i X antal tusen år")
Exempel som det du nämner är nästan alltid av anekdotisk art, men när behandlingen/preparatet granskas närmare kan effekten sällan verifieras.
Vad gäller forskares personliga eller ekonomiska intressen av ett visst resultat, är vi helt och hållet medvetna om detta.
Det är därför en av vetenskapens viktigaste pelare är kravet på
upprepbarhet (dvs:
vem som helst som utför testet måste få samma resultat innan några slutsatser kan göras)
Riktig vetenskap måste
alltid granskas och konstateras fria fr bias (tex partiskhet)
Den traditionella kinesiska medicinen som inte används inom skolmedicinen har antingen inte bevisats fungera (något som man bör kunna förvänta sig av ett preparat som använts i "tusentals år") eller bevisats
inte fungera.
Alternativ medicin
bevisats fungera kallas det för "medicin"