Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Jesus Mirakel Tråd 3

KristenTjej84 skrev 2011-09-02 08:53:46 följande:
    Därför att dom människor som berättat att Jesus helat dom, ofta känt hans övernaturliga kärlek gå igenom deras kroppar och hjärtan, och på olika sätt sett och eller känt av hans stora kärlek till dom.
    Jag har blivit helad från inre sår jag med, och den känslan av att bli fylld av inre läkedom och frihet efter att Jesus helat går vare sig helt beskriva med ord eller förklaras vetenskapligt, då detta är övernaturligt.
    tror du att gud (jesus) ger människor sjukdomar också? (det finns gott om vittnesmål som bekräftar att Gud/Jesus orsakat diverse olyckor som straff för deras synder)
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2011-09-03 12:06:15 följande:
    Nej jag tror inte Jesus ger sjukdomar till människor:P  blir folk sjuka och hamnar i olyckor så är det andra saker som spelar in. Möjligtvis kan de förlora Guds beskydd över sina liv ifall de väljer att håna och förneka honom, men han skickar inte sjukdomar på människor som en diktator med attityden:nu lyder du mig annars så förbannar jag dig med sjukdomar och olyckor!!!!
    men människor kan få för sig detta, även om det inte är sant möjligtvis pga samvetet.
    Typ råkar man vara elak mot sina barn i stridens hetta och samma dag så bryter man benet så tror man att aj då det var bestraffning från Gud att jag bröt mitt ben då jag var elak mot mina barn...När det helt bara beror på att man inte tittat vart man gått.

Det du beskriver brukar kallas för "magiskt tänkande", dvs något sker i samband med en tanke eller handling (tex att bryta ett ben efter man varit elak mot sina barn).

Det är vanligt att barn gör denna sorts felslut ("jag önskade att farmor skulle försvinna och sedan dog hon, det måste bero på mina elaka tankar") 

Hur kan du skilja äkta bönesvar från inbillat magiskt tänkande?  (tex hur du vet att någon blivit frisk pga gudomligt ingripande?)
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2011-09-05 13:17:02 följande:
    www.sidroth.org/site/News2?abbr=tv_&page=News...

I veckans Sid Roth avsnitt så kommer det flera vittnesmål om hur Jesus helat och upprättat.

Samt några uttrdag ur en liten pojkes nära döden upplevelse, där han besökte himmelen, såg Jesus och till och med sin storasyster som dött i hans mammas mage innan han själv blev till.
    Detta går inte att förklara vetenskapligt, det han upplevde samt det faktumet att han överlevde då läkarna inte gav honom något hopp.
     today.msnbc.msn.com/id/42191453/ns/today-toda.../

Finns en bok om det hela som jag läst i som heter Heaven is real.
    Du glömde svara på min fråga.
    Nej jag tror inte Jesus ger sjukdomar till människor:P  blir folk sjuka och hamnar i olyckor så är det andra saker som spelar in. Möjligtvis kan de förlora Guds beskydd över sina liv ifall de väljer att håna och förneka honom, men han skickar inte sjukdomar på människor som en diktator med attityden:nu lyder du mig annars så förbannar jag dig med sjukdomar och olyckor!!!!
    men människor kan få för sig detta, även om det inte är sant möjligtvis pga samvetet.
    Typ råkar man vara elak mot sina barn i stridens hetta och samma dag så bryter man benet så tror man att aj då det var bestraffning från Gud att jag bröt mitt ben då jag var elak mot mina barn...När det helt bara beror på att man inte tittat vart man gått.

Det du beskriver brukar kallas för "magiskt tänkande", dvs något sker i samband med en tanke eller handling (tex att bryta ett ben efter man varit elak mot sina barn).

Det är vanligt att barn gör denna sorts felslut ("jag önskade att farmor skulle försvinna och sedan dog hon, det måste bero på mina elaka tankar") 

Hur kan du skilja äkta bönesvar från inbillat magiskt tänkande?  (tex hur du vet att någon blivit frisk pga gudomligt ingripande?)
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2011-09-05 16:35:26 följande:
    Eftersom magiskt tänkande inte kan bota människor från sjukdomar, eller ge liv till människor som läkarna som är väldigt välutbildade och vetenskapligt smarta inte ger något hopp för.
    Om ett helande mirakel händer i samband med att människor ber för den sjuka/döende så ser jag detta som bönesvar, inte som magiskt tänkande. Lika självklart som att det kommer vatten ur vattenkranen då man vrider på den, eller att man slutar att vara hungrig då man äter eller blir pigg av att man vilat efter en hård arbetsdag.
    Människans tankar allena kan inte hjälpa någon. Annars skulle jag kunna trolla fram vatten massor till afrika vid den här sekunden och säga det var mitt magiska tänkande som gjorde detta..
    eller trolla fram en vinstlott från trisslotten jag köpt eller varför inte trolla fram ett slott med dyra möbler på en vacker äng i stockholm där jag bor och flytta dit.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Magiskt_t%C3%A4nkande

http://sv.wikipedia.org/wiki/Post_hoc_ergo_propter_hoc

Läs på och förklara sedan hur du bär dig åt för att skilja äkta bönesvar från inbillat magiskt tänkande
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2011-09-07 07:27:58 följande:
    Jag har redan gett svar på din fråga. Men du bara fortsätter ställa samma hela tiden. Läs mina svar!
    jag tror inte att du har förstått vad jag frågar efter.

Jag frågar inte efter exempel på sådant du anser vara gudomliga mirakel, jag villl veta hur du skiljer ett "gudomligt ingripande" från en "sällsynt händelse"?

Att människor tillfrisknar mirakulöst är ovanligt men inte övernaturligt (detsamma gäller för när människor dör knall och fall utan synbar anledning).

Människor tillfrisknar mirakulöst i samma utsträckning oavsett vilken gud de tillber, till och med ateister och labbråttor tillfrisknar ibland trots att det eg borde vara "omöjligt"
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2011-09-07 19:06:24 följande:
    Jag kan återigen ta ett exempel ur mitt eget liv, människor som har varit helt främmande för mig, men starkt troende kristna som jag mött i olika kyrkliga sammanhang, vanligtvis då det kommit någon profet från ett annat land för att be för folk och predika och därför varit fullt med kristna människor, hursomhelst under mer än en gång har någon starkt troende kristen profet/profetissa kunnat säga saker om mitt liv som jag aldrig talat högt om, och aldrig avslöjat för någon. Typ när du var ung så hände detta och detta har gett dig inre sår, nu vill Jesus hela dig. Och det är personliga händelser som de aldrig kunnat veta om då jag inte ens pratat med min familj om detta. Detta har dom kunnat göra då Gud har gett dom den informationen på övernaturligt sätt via den helige anden för att på så sätt visa för mig att han vet allt och ser allt, även det jag inte själv tänker på eller talar högt om detta till andra.
    Inte ens den smidigaste mentalisten kan veta vilka tankar jag går omkring och tänker på, änny mindre från vilka händelser som gett mig inre sår och i vilka sammanhang.
    Så, där är ett exempel på vad jag skiljer på övernaturligt ingripande där Gud har varit med och sällsynt händelse.

menar du att du har varit med om något som ingen skulle kunna gissa sig till?? 

Hur tänker du om att "mirakulösa tillfrisknanden" upplevs i lika stor utsträckning hos alla religiösa (och icke-religiösa) grupper?
  • Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2011-09-08 07:16:07 följande:
    Ingen annan är tankeläsare än Gud själv:) vissa saker var för djupa och privata för att någon ska kunna "gissa" till sig detta. Kan liknas med att jag såg dig på stan och visste att det var du som var bakom din signatur vid FL, fast du inte publicerat någon bild på dig här. Och inte bara det, visste saker om dig som du inte har berättat för någon, saker du tänkt i ditt hjärta.
    Om jag arbetade i Jesus tjänst, så skulle jag inte komma långt om jag gissade till mig vad folk hade för problem, inre sår och bakgrund 9 ggr av 10 om inte 10 ggr av 10 skulle jag gissa fel och då skulle jag inte kunna hjälpa fler människor.. det krävs den helige andes vägledning och kraft för att gåvan som kommer genom den helige anden ska funka.
    Det där med mirakulösa tillfrisknanden i andra religiösa samt icke religiösa grupper är jag inte 100% säker på om jag har ett acceptabelt svar på( som jag tillåts publicera offentligt), för säger jag svaret jag har då finns det risk att jag blir anmäld av någon på FL som följer det här forumet, för det är en väldigt stor tabu bomb så därför så får du gärna inboxa mig ifall du vill veta svaret så det är bara du och jag som ser detta.
    menar du att det finns människor som 9 gånger av 10 har kunnat säga saker de inte kunnat veta utan gudomligt ingripande????

Det låter som något som ganska lätt skulle kunna verifieras på ett vetenskapligt acceptabelt sätt

De mirakulösa tillfrisknandena är som sagt inte bara lika vanligt i alla  religiösa grupper utan även i de icke-religiösa (och bland andra däggdjur också)

Om kristna skulle tillfriskna mirakulöst i större utsträckning än någon annan garanterar jag att du har rätt att publicera den studien här (dessutom skulle du få 8 miljoner kronor för besväret)

• Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2011-09-08 07:18:54 följande:
    Om det gör dig lyckligare, fortsätt intala dig själv detta, jag vet i alla fall att det jag gått igenom är verkligt och ingen kan ta ifrån mig dessa övernaturliga händelser, då Jesus rört vid mitt hjärta och fyllt det med hans läkande kärlek. Men jag hoppas & ber att någon dag du ska uppleva detta personligen, så att du precis som jag vet att det finns en högre makt som älskar dig och har sett vad du gått igenom och gärna vill leva vid din sida, den högre  makten heter Jesus.
    Om det gör dig lyckligare, fortsätt intala dig själv detta

(men det betyder inte att det du tror på är sant) 
  • Selfish Geene
    Bamhi skrev 2011-09-08 09:13:17 följande:
    Det var lite kul faktiskt! Jag tror till stor del på vetenskapen men även den fallerar ju. Dawkins tog geografi som exempel men om vi tog tidsaxeln istället så kan man ju ha lika kul åt vår västerländska vetenskap.

Först är forskare överens om en sak sen är de överens om att det första inte stämmer, sen kommer de på att det är på ett annat sätt och sen kommer de på att det nog var det första som stämde ändå osv.

Råd och rön och "sanningar" som forskare hade för 10-20 år sedan som gällde ex. diabetes eller viss form av cancer förkastas ju idag. Har tyvärr inga bra källanvisningar just nu men jag lovar att återkomma om det är så att ni inte håller med mig. Jag tror nog att även de mest religionsfientliga vetenskapsivrarna håller med mig om att vetenskapens sanningar också varierar (inte lika mycket geografiskt som under tid) och att det är rätt svårt att hitta oberoende forskning.      
    För det första tror jag att väldigt många asiatiska (m fl) vetenskapsmän och kvinnor skulle ta illa upp om de visste att du anser att vetenskapen är "västerländsk" (den vetenskapliga metoden härstammar visserligen från grekland med utvecklades mycket i orienten innan Islam fick fäste där, det är därför många himlakroppar har arabiska namn, innan Islam var orienten vetenskapens högborg)

Anledningen att vetenskap inte är konsekvent är att den justerar sin världsbild när nya fakta framkommer (istället för att bortse från fakta så att den nuvarande världsbilden kan bevaras)

Vetenskapen grundar sin världsbild på vad som faktiskt observeras och det är ingen skam att ha fel eller att göra misstag, men att undanhålla fakta eller dölja sina misstag ses däremot inte med blida ögon på den vetenskapliga arenan.
    Ärlighet är A och O

Det är inte "sanningen" som förändras, det är kunskapen som ökar.

• Selfish Geene
    Bamhi skrev 2011-09-08 12:02:14 följande:
    Jag syftade just på den "västerländska" vetenskapen eftersom den gärna ser sig som allsmäktig och rätt och jag anser att det är den som Mr Dawkins utgår ifrån. Jämför gärna med traditionell kinesisk medicin som också utvecklats genom praktik, observation osv. Jag har själv sett personer som mått dåligt, blivit friskförklarade av läkare sen gått till en som praktiserar traditionell kinesisk medicin och där fått sin diagnos och då blivit botade.

Jag förstår att du gärna vill tro att ärlighet är A och O inom vetenskapen men det finns alldeles för många exempel på när forskare (vid samma tidpunkt) kommer fram till olika resultat när de undersökt samma fenomen, molekyl, sjukdom eller liknande. Ofta kan resultatet härledas till vilken vinning som den som tagit initiativet till undersökningen kan få av resultatet.
    Jag antar att du inte har någon större inblick i den vetenskapliga arenan, om du hade det skulle du förmodligen inte beskriva den som "allsmäktig".
    Seriösa forskare har oftare en betydligt mer ödmjuk inställning till sakers varande än gemene man, kanske beror det på att de oftare än de flesta upptäcker att saker inte alltid är vad de ser ut att vara?

Däremot upplever jag att psuedovetenskapens företrädare ofta beskriver den riktiga vetenskapen som "påstått allvetande" (inte sällan i samma andetag som de anklagar vetenskapen för att vara "ombytlig till skillnad från *insert valfritt hokus pokkus* som varit samma i X antal tusen år")

Exempel som det du nämner är nästan alltid av anekdotisk art, men när behandlingen/preparatet granskas närmare kan effekten sällan verifieras.

Vad gäller forskares personliga eller ekonomiska intressen av ett visst resultat, är vi helt och hållet medvetna om detta.
    Det är därför en av vetenskapens viktigaste pelare är kravet på upprepbarhet (dvs: vem som helst som utför testet måste få samma resultat innan några slutsatser kan göras)

Riktig vetenskap måste alltid granskas och konstateras fria fr bias (tex partiskhet)

Den traditionella kinesiska medicinen som inte används inom skolmedicinen har antingen inte bevisats fungera (något som man bör kunna förvänta sig av ett preparat som använts i "tusentals år") eller bevisats inte fungera.
    Alternativ medicin bevisats fungera kallas det för "medicin"

Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3